InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > De beste apps voor fotobewerking

De beste apps voor fotobewerking

De beste apps voor fotobewerking Er zijn zeer goede apps beschikbaar om foto's mee te bewerken. Sommige apps zijn gewoon leuk om de vrije tijd een beetje mee op te vullen, anderen worden ook gebruikt door professionele fotografen om snel foto’s mee te kunnen bewerken. Andere apps bieden handige mogelijkheden om een foto te voorzien van een watermerk, zodat deze niet van Instagram kan worden gejat en door anderen gebruikt kan worden. Een app is een programmaatje op een mobiel apparaat, zoals de iPhone, iPad en Android. Dat programma kan gratis of tegen betaling worden gedownload uit de verschillende appstores, zoals iTunes. Aan een goed fotobewerkingsprogramma was grote behoefte, omdat er tegenwoordig steeds betere foto’s gemaakt kunnen worden met de verschillende apparaten. Door snelle digitale ontwikkelingen, ook rondom de social media, is de behoefte om de foto’s snel online te plaatsen steeds groter. Veel mensen hebben niet meer de tijd of zin om achter een laptop met een geavanceerd fotobewerkingsprogramma hun gemaakte foto’s te bewerken, maar willen snel kleine aanpassingen kunnen doorvoeren om vervolgens hun foto’s de wereld in te sturen. De site Tablet Guide stelde een overzicht op van de betere apps.

Snapseed

Snapseed is de populairste app als het gaat om fotobewerking. Voorheen moest voor deze app betaald worden, maar tegenwoordig is de app gratis te downloaden. De app is vooral handig voor kleine aanpassingen, zoals het rechtzetten van een foto, het aanpassen van de kleur of om te focussen.

Pixlr-o-matix

Een tweede veelgebruikte app is Pixlr-o-matix. Met deze bewerkingsapp kunnen filters, vignetten en kleureffecten worden toegevoegd aan de foto. Verder kunnen de foto’s in een mooi kader worden geplaatst. De gratis versie biedt veel keuze, maar het is mogelijk de app met allerlei extra pakketten uit te breiden, uiteraard tegen betaling.

Color Splash

Color Splash is vooral ideaal om zwart-witfoto’s mee te bewerken. Met deze app is het namelijk mogelijk om foto’s in te kleuren. Het is ook mogelijk om bestaande kleurenfoto’s opnieuw in te kleuren. Erg leuk om in de vrije tijd mee te spelen. De app kost 79 cent in de store van Apple. Een soortgelijke app is Noir Photo. De aanschafkosten daarvan liggen echter nog iets hoger. Verder biedt de app net wat minder mogelijkheden in vergelijking met Color Splash.

Image blender

Image blender is vooral leuk als tussendoortje. Met de app voeg je twee foto’s samen. Leuk voor op een regenachtige zondagmiddag, maar meer pretenties heeft de app ook niet. De aanschafkosten liggen wel relatief hoog, namelijk 2,39 euro.

Diptic

Diptic is leuk voor het maken van een collage. Dit is vooral leuk als je een mooi overzicht wilt hebben, bijvoorbeeld rond een bepaald thema. De app biedt meerdere formats, zowel heel netjes als spontaan ogende formats. Tegen een extra bedrag is het mogelijk nog meer formats aan te schaffen. Een soortgelijke app is CollageDay.

iWatermark

iWatermark is een ideale app voor de gebruikers van Instagram. Met de app is het mogelijk om foto’s te voorzien van een watermerk. Het voorkomt dat foto’s makkelijk gekopieerd worden en door anderen gebruikt, zonder dat er een vergoeding tegenover staat.

Phonto

Phonto is een veelgebruikte app om teksten aan foto’s toe te voegen. De app biedt een groot aantal verschillende lettertypes, zodat iedereen op zijn eigen manier te werk kan. Het is ook mogelijk te variëren in grootte en kleuren. De app is voor 0,79 euro te downloaden voor zowel de iPhone als de Android.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.tabletguide.nl/45034/top-10-apps-fotos-bewerken-op-je-tablet/

Reageer op het artikel "De beste apps voor fotobewerking"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 12-10-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!