InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Moord in de schaduw van zen van Oliver Bottini

Moord in de schaduw van zen van Oliver Bottini

Hou je van detectives als die van Holt, Aspe, ... dan is dit boek misschien ook iets voor jou. 'Moord in de schaduw van zen' werd geschreven door de Duitser Oliver Bottini. Het was meteen ook zijn debuut. Bottini is een journalist die voor verschillende media schrijft en die zich daarnaast ook verdiept in het boeddhisme. In 'Moord in de schaduw van zen' verweeft Bottini een moordzaak met het persoonlijke leven van hoofdcommissaris Louise Boni. Ze leeft niet alleen gescheiden van haar man, ze heeft ook een steeds groter wordend drankprobleem.

De auteur

Oliver Bottini werd geboren op 21 april 1965 in het Duitse Nürnberg. Omdat hij een brede waaier aan interesses heeft, studeert hij maar liefst drie richtingen. Hij volgt zowel Italiaans, psychologie als literatuur aan de universiteit in München. Naast zijn passie voor thrillers schrijft hij ook als onafhankelijk journalist voor diverse media. Naast zijn twee detectives 'Moord in de schaduw' en 'Moordzomer' pende hij ook nog het een en ander neer over het boeddhisme en zen.

Het verhaal

Hoofdpersonage

Louise Boni is een hoofdcommissaris die het niet altijd makkelijk heeft gehad in het leven. Haar ouders zijn een tijd terug gescheiden en haar moeder woont een heel eind van haar vandaan. Hun relatie is tamelijk verzuurd. Boni is al een tijdje gescheiden en zelfs haar mama is daarvan niet op de hoogte. Ook haar vader ziet ze maar sporadisch. Omdat ze steeds meer in een isolement dreigt te geraken, grijpt Louise naar de fles. Op haar werk zijn ze op de hoogte van haar probleem en ze stellen dan ook een bezoek aan de psycholoog voor. De bazen bij de politie vinden het dan ook een goed idee dat Louise een tijdje niet meer komt werken. Boni heeft daar echter geen oren naar en wil de mysterieuze zaak rond de monnik oplossen.

Begin

In het kleine Duitse dorpje Liebau wordt een monnik opgemerkt. Hij is enkel gekleed in een oranje kleed en hij lijkt voor iets op de vlucht. Wanneer ze hem van dichterbij waarnemen, merken de mensen ook verwondingen op. Waar komt de man vandaan? Voor wie is hij op de vlucht? Waarom praat hij met niemand?

Contact met Boni

De politie wordt bij de zaak gehaald en ook hoofdcommissaris Louise Boni wordt opgeroepen. Ze slaagt erin bij de monnik te komen en ze brengen een tijdje samen door. De boeddhist weigert echter te spreken. Hij blijkt uit Japan te komen, maar meer komt Luise niet te weten. Zelfs niet wanneer er een tolk aan te pas komt. Boni beseft dat de monnik bang is voor iets en tijdens haar tocht samen met hem worden ze gevolgd. Wanneer ze thuis wat gaat uitrusten, houden twee collega's alles in de gaten. Het loopt echter gigantisch mis. Wanneer Boni terug bij de politiewagen komt, is één van haar collega's vermoord, de andere zwaargewond.

Eigen speurtocht

De meeste politiemensen vonden het niet nodig zich in te zetten voor de monnik en ze geven dan ook Boni de schuld van de moord op hun collega. Ze wordt van de zaak afgezet en ze moet noodgedwongen thuisblijven. Louise wil het hier echter niet bij laten en gaat zelf op zoek. Bekoopt ze het met haar leven of kan ze de boeddhist redden en haar collega wreken?

Het boek

  • Oorspronkelijke titel: Mord im Zeichen des Zen
  • Nederlandse titel: Moord in de schaduw van zen
  • Auteur: Oliver Bottini
  • Jaar: 2005 (Duits) - 2007 (Nederlands)
  • Uitgeverij: Manteau
  • Vertaling: Sofie Maertens & Michiel Vanhee
  • Omslagontwerp: Wil Immink
  • ISBN: 978 90 223 21829

Prijs

'Moord in de schaduw van zen' werd bekroond met de Deutsche Krimipreis. Dit is de tegenhanger van de Gouden Strop.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Het boek 'Moord in de schaduw van zen' van Oliver Bottini

Reageer op het artikel "Moord in de schaduw van zen van Oliver Bottini"

Infoteur: Gietje711
Gepubliceerd: 03-06-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!