InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > 9GAG: humoristische website & socialmedia-kanaal

9GAG: humoristische website & socialmedia-kanaal

9GAG: humoristische website & socialmedia-kanaal 9GAG is een humorwebsite uit Hongkong, die is gehost in de Verenigde Staten. De site staat vooral bekend om steeds terug komende 'memes' of kenmerkende afbeeldingen, zoals 'Forever Alone', 'Overly Attached Girlfriend' en 'Grumpy Cat'. 9GAG heeft miljoenen volgers over de hele wereld, die de berichten volgen via verschillende platformen als de website, Facebook, Twitter en/of Instagram. Aan 9GAG kan actief worden bijgedragen door de mogelijkheid die er is om zelf berichten te plaatsen.

Algemene informatie

9GAG is een site opgericht in 2008. De website komt uit Hongkong maar wordt gehost in de Verenigde Staten. Op de site worden allerlei afbeeldingen geüpload door verschillende gebruikers. Bedoeling is dat op deze afbeelding wordt gestemd wanneer de bekijker ervan de afbeelding leuk vindt. Wanneer een afbeelding genoeg stemmen heeft bemachtigd, komt het in de top afbeeldingen (ook wel 'gags'). Dit betekent dat alleen maar de best gewaardeerde humorafbeeldingen op de algemene website van 9GAG komen te staan.

Wie plaatsen de humoristische afbeeldingen op 9GAG?

Je zou beter kunnen vragen: wie plaats de afbeeldingen op 9GAG niet? Het is erg simpel om zelf afbeeldingen te posten op 9GAG. Je kunt jezelf registreren als gebruiker en meteen beginnen met humoristische afbeeldingen maken en deze op jouw persoonlijke pagina zetten. Wanneer er veel op gestemd wordt heb je kans op de homepagina te komen van 9GAG.
Je hebt voor deze afbeeldingen geen speciale vaardigheden nodig. De meeste geposte afbeeldingen zijn namelijk erg amateuristisch en kunnen makkelijk gemaakt worden met Paint. In de afbeeldingen zit vaak een 'meme' verwerkt.

Waar komt de naam 9GAG vandaan?

'Gags' betekent ook wel 'grapjes' in het Engels, vandaar dus het woord 'gag'. Vroeger stonden er op elke pagina bij 9GAG slechts 9 van deze 'gags'/afbeeldingen, vandaar de naam 9GAG (9 grapjes).

Hoe populair is de website 9GAG?

De 'Forever Alone'-meme / Bron: Ramchand, OpenclipartDe 'Forever Alone'-meme / Bron: Ramchand, Openclipart
9GAG is een van de 500 meest bezochte websites ter wereld. De site heeft ongeveer 200 miljoen bezoekers per maand. Zo had 9GAG in november 2017 223,35 miljoen bezoekers, waarvan de meeste mensen uit Duitsland kwamen (11%), de Verenigde Staten (5%), Frankrijk (4%), Brazilië (4%) en het Verenigd Koninkrijk (4%). 9GAG heeft daarnaast 38 miljoen vind-ik-leuks op Facebook, 43,5 miljoen volgers op Instagram en 14,6 miljoen volgers op Twitter (gegevens uit januari 2018).

Wat is een meme/internetmeme?

Op Wikipedia staat de volgende definitie over de 'meme': ''De term internetmeme is een neologisme dat gebruikt wordt om een concept te beschrijven dat zich via het internet van persoon tot persoon verspreidt. De term refereert aan het concept van meme, hoewel deze term een veel bredere categorie van culturele informatie aanduidt.'' Vaak gaat het bij een 'meme' om een bepaald gezicht met een herkenbare gezichtsuitdrukking waarmee er een bepaald beeld overduidelijk wordt bij de kijker ervan. Op 9GAG zijn veel van deze internetmemes bekend geworden. Een hele bekende is de 'Forever Alone'-Guy. Deze zie je hier op de afbeelding. Op 9GAG wordt deze bijvoorbeeld gebruikt na een verhaal/stripje waarin duidelijk wordt dat het om een persoon gaat die voor altijd alleen zal blijven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mav, Openclipart
  • https://en.wikipedia.org/wiki/9GAG
  • Afbeelding bron 1: Ramchand, Openclipart

Reageer op het artikel "9GAG: humoristische website & socialmedia-kanaal"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 17-01-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!