InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Geld verdienen: Maak een commercieel succes van je blog

Geld verdienen: Maak een commercieel succes van je blog

Sinds de opkomst van internet zijn er verschillende mogelijkheden om online geld te verdienen. Met een blog kan je van je hobby je dagelijkse bezigheid maken en als je het goed aanpakt, kan je er een mooi inkomen mee vergaren.

Tekst

Onderwerp kiezen

Het onderwerp van je blog is het belangrijkste aspect van het bloggen. Kies voor een onderwerp dat je boeit, waar je door gepassioneerd bent en waar je een ruime kennis van hebt; enkel dan lukt het om het bloggen lange tijd vol te houden. Kies ook echt voor het onderwerp en blijf er bij; blogs die over alles en niets gaan, doen het niet goed bij internetsurfers. Doe research naar de concurrentie in je niche en kijk naar de onderwerpen die zij behandelen. Om op te vallen tussen de vele blogs moet je proberen een nieuwe invalshoek te zoeken, jouw unique selling point. Dit maakt het niet alleen voor je bezoekers interessant maar ook voor adverteerders.

Naam voor je blog

Zodra je het onderwerp van je blog hebt gekozen, moet je een naam voor je blog verzinnen. Een naam moet origineel en opvallend zijn en moet de lading van je blog dekken. Zorg ervoor dat mensen de naam gemakkelijk kunnen uitspreken, schrijven en onthouden. Het heeft geen nut een geweldige naam te verzinnen die niemand kan uitspreken; als surfers je blog niet bij hun favorieten zetten, zullen ze het niet snel terugvinden.

Eigen stem

Een eigen stijl onderscheidt je van de rest van de bloggers in je niche. Ontwikkel je eigen schrijfstijl, stijl van fotograferen en stijl van filmpjes maken. Zorg dat je stijl zo origineel is dat bezoekers je blindelings kunnen herkennen. Een vleugje humor en sarcasme doen het altijd goed. Bezoekers vinden het ook leuk als ze de blogger wat persoonlijker leren kennen; hou je blog niet anoniem maar voeg een scheut van je eigen persoontje toe aan je posts. Dit kan je doen door niet alleen informatie over een onderwerp te geven maar er ook je mening aan toe te voegen.

Vermijd schrijf- en spellingsfouten

Niets zo erg als een blog doorspekt met schrijf-, spellings- en interpunctiefouten. Bezoekers nemen je minder serieus als je de ene fout na de andere maakt. Daarnaast stoort het bij het lezen, het irriteert bezoekers. Maak zeker ook gebruik van interpunctie, niemand wil zinnen van tien lijnen lang lezen.

Post regelmatig

Bezoekers willen graag nieuwe inhoud lezen op je site, daarom is het belangrijk dat je regelmatig - liefst dagelijks - post. Een blog dat onregelmatig en weinig wordt geüpdate, laten bezoekers uiteindelijk links liggen. Dankzij die nieuwe inhoud kan je ook telkens nieuwe bezoekers aantrekken waarvan een deel vaker zal terugkomen.

Actualiteit

Speel in op de actualiteit, het heeft geen zin om nieuws van twee jaar geleden boven te halen. Bezoekers willen up to date blijven van wat er nu speelt, niet van wat er al geweest is.

Blijf vernieuwen

Ook als je blog al een tijdje bestaat, is het belangrijk om met nieuwe ideeën te spelen, om nieuwe thema's/categorieën in je niche aan te boren. Dat houdt het bloggen fris voor jou en het is leuk voor je bezoekers.

Eerlijk duurt het langst

Als je producten reviewt voor je blog, geef je eerlijke mening, ook al is deze negatief. Als bezoekers merken dat je niet eerlijk bent geweest, voelen ze zich opgelicht en zullen ze minder geneigd zijn om je blog nog eens te bezoeken.

Lay-out

Eigen site of niet?

Als je een eigen blog wil beginnen, kan je kiezen om een eigen site te openen met je eigen domeinnaam of een blog te openen op bv. Blogspot, Web-log of WordPress. Een eigen site met domeinnaam zal je geld kosten terwijl een blog gratis is. Maar een eigen site wordt meer au sérieux genomen en staat professioneler tov een blog bij een blogsite. Je kan uiteraard eerst beginnen met een blog en later, als het bloggen je bevalt, een eigen site openen.

Header en lay-out

Kies niet voor een standaardlay-out maar maak een persoonlijke header en lay-out. Bezoekers houden van een persoonlijke touch. Ontwerp een header en lay-out waar je tevreden mee bent en wijzig niet te vaak. Bezoekers herkennen een blog vaak aan de lay-out en de header en bij wekelijkse wijzigingen verdwijnt die herkenbaarheid als sneeuw voor de zon.

Gebruik foto's

Niemand leest graag lappen tekst van een computerscherm. Fleur je tekst op met foto's die bij het onderwerp van de post aansluiten. Je kan foto's van internet halen maar beter is het om je eigen foto's te maken. Zorg voor kwalitatief goede foto's: zorg voor een goede omkadering, zorg dat ze scherp zijn - vage foto's zijn echt not done -, zorg voor een goede belichting en retoucheer je foto's waar nodig. Foto's geven een grote meerwaarde aan je blog, mits ze kwalitatief goed en nuttig zijn.

Filmpjes

Je kan ook filmpjes op je blog zetten. Bezoekers vinden dit leuk omdat ze je hoofd en houding zien en je stem horen. Voor filmpjes gelden dezelfde regels als voor foto's: goede achtergrond, scherp en goede belichting.

Bezoekers aantrekken en behouden

Heb geduld

Je kan niet binnen een maand de grootste blog in je niche worden, tenzij je blogt over een onderwerp dat nog niemand heeft aangesneden. Bezoekers hebben tijd nodig om de weg naar je blog te vinden; stel je verwachtingen daar ook op in en geef niet te snel op. Als je opgeeft, kom je sowieso nergens. Bedenk je ook dat mensen in het begin verlegen zijn, niemand is geneigd om de eerste comment te schrijven.

Comment op gelijkaardige blogs, niet spammen

Bezoek blogs van je concurrenten en laat een reactie achter. Vul je URL in in het daarvoor bestemde vakje maar vermeld je blog niet in de reactie zelf; dat wordt als spammen beschouwd en wordt niet gewaardeerd in het blogwereldje.

Doe mee op fora

Doe actief mee op fora die over jouw blogonderwerp gaan en zet je blog in je handtekening. Ga evenwel niet enkel je blog promoten, dat werkt averechts.

SEO

Search Engine Optimization oftwel zoekmachineoptimalisatie. Een stukje marketing waarbij het de bedoeling is je blog hoog te laten scoren in de zoekresultaten van een zoekmachine zoals Google zodat potentiële bezoekers snel en makkelijk de weg naar je blog vinden. Zorg voor backlinks, voor goede trefwoorden en voor een goede structuur op je blog.

Social media

Social media zijn ideaal om je blog te promoten en nieuwe bezoekers aan te trekken. Maak een Twitteraccount aan, maak een Facebookpagina voor je blog aan en meld je blog aan bij Bloglovin'. Zorg dat je updates automatisch naar deze pagina's worden doorgelinkt.

Netwerken

Netwerken kan je op perspresentaties, zakelijke afspraken of gewoon op straat. Laat visitekaartjes drukken - zorg dat je bloglay-out of header op je visitekaartje terugkomt, dat zorgt voor herkenbaarheid - en neem deze altijd mee; je weet nooit wie je tegen het lijf loopt. Vergeet ook niet dat je zelf het visitekaartje van je site bent; zorg dat je er altijd verzorgd uitziet en beleefd bent. Een slechte reputatie kan je missen als kiespijn.

Werk samen met andere bloggers

Door samen te werken met andere bloggers verschijn je met naam en blognaam op een andere blog en kan je zo bezoekers "uitwisselen".

Onderhoud contacten met bezoekers

Bezoekers stellen vragen via mail, social media of in een reactie. Geef hen een antwoord, dat appreciëren ze. Je bezoekers zijn je belangrijkste asset als je geld wil verdienen met je blog, verwaarloos hen niet.

Inkomsten vergaren

Google Adsense

Iedereen kan Google Adsense op zijn blog integreren. Je opent een account en voegt de advertentiecode toe waar jij advertenties wil hebben. Zorg dat je niet te veel Googleadvertenties op je blog zet, je blog is geen reclameblad.

Reclamebanners

Door contacten met persbureaus en bedrijven aan te gaan, kan je reclamebanners bekomen die tegen een vergoeding een aantal dagen/weken op je blog geplaatst kunnen worden. Hou wel in gedachten dat persbureaus pas met je blog in zee willen gaan als je een significant aantal bezoekers hebt. Voor 100 bezoekers per dag gaat een persbureau of bedrijf geen moeite in je blog steken. Je kan zelf persbureaus of bedrijven aanschrijven of misschien loop je wel iemand tegen het lijf tijdens het netwerken.

Advertorials

Ook advertorials zijn een goede bron van inkomsten. Advertorials kan je eveneens via persbureaus en de bedrijven zelf bekomen. Het is evenwel not done om er zelf naar te vragen; als bedrijven geïnteresseerd zijn in reclameruimte op jouw blog, zal het persbureau of bedrijf jou zelf benaderen.

YouTube

Als je vaak filmpjes maakt en aan bepaalde voorwaarden voldoet, kan je een samenwerkingsovereenkomst aangaan met Youtube, dat beheerd wordt door Google. Via reclamebanners die op jouw YouTubepagina geplaatst worden, kan je dan reclameinkomsten opstrijken. Youtube deelt haar inkomsten 50/50 met haar partners.
Gerelateerde artikelen
Geld verdienen onlineGeld verdienen onlineGeld verdienen online, wie wil dat nou niet? Op het internet zijn meerdere mogelijkheden om geld te verdienen. Zo kun je…
Hoe verdien je geld met bloggen?Hoe verdien je geld met bloggen?Valt er geld te verdienen met bloggen en hoe werkt dat dan? Een blog opzetten kost wat tijd, maar daarna heb je inkomste…
Bronnen en referenties
  • http://sannewierda.wordpress.com/
  • http://www.misslipgloss.nl/
  • http://www.beautylab.nl/
  • http://www.vacature.com/

Reageer op het artikel "Geld verdienen: Maak een commercieel succes van je blog"

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 02-09-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!