InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Bijzondere kerst- en nieuwjaarskaarten

Bijzondere kerst- en nieuwjaarskaarten

Bijzondere kerst- en nieuwjaarskaarten Sommige mensen borduren kerstkaarten, anderen maken kerstkaarten van theezakjes. Maar dat vergt wel heel veel tijd en inspanning. En het is de vraag of iedereen deze kaarten mooi vindt. Bijzondere kerst- en nieuwjaarskaarten zijn ook op een andere manier te maken of te bestellen.

Een andere kerst- of nieuwjaarskaart sturen dan anders

Een kerst- en of nieuwjaarskaart krijgen is altijd leuk. De gedachte dat mensen aan je denken en je de beste wensen sturen is absoluut hartverwarmend. Natuurlijk kun je bij het schap van de kiosk de eerste de beste doos met algemene kerstkaarten kopen en daar je naam opzetten. Maar wie echt aandacht wil schenken aan zijn vrienden kan het ook op een andere manier doen.

Eigen foto’s op een kerstkaart

Kerstkaarten worden al jaren gemaakt van eigen foto’s. Papa’s en mama’s met hun kinderen in kerstoutfit, midden in de zomer met een kerstmuts op of van vorig jaar in een bult sneeuw. Met een leuke tekst erbij altijd een succes. Dergelijke kaarten kunnen gewoon bij de fotograaf worden gemaakt, maar er zijn natuurlijk ook professionele bedrijven die zich daar mee bezig houden. TNT post bijvoorbeeld heeft een speciale website voor het maken van eigen kaarten. Er kunnen eigen foto’s worden ingevoerd en eigen teksten zodat er een persoonlijk geheel ontstaat. De kosten zijn wel wat hoog, maar voor wie dat geen probleem is, een leuke manier om dierbaren te laten weten dat er om hen gegeven wordt.

Kerstkaart met chocolade

Nieuw dit jaar zijn de kaarten met daarin chocolade. Verkade brengt wenskaarten met daarin Verkade Fairtrade chocolade mini’s. Het uiterlijk van de wenskaart kan de verzender zelf bepalen. Door een plaatje uit te kiezen, zelf een foto te downloaden en door zelf een boodschap toe te voegen. De kaart wordt via het internet besteld en opgemaakt en Verkade bezorgt hem vervolgens bij de aangegeven personen. Het is overigens meer een pakket dan een kaart alleen, maar de verrassing is des te groter. Op Verkade is te lezen hoe deze kaarten kunnen worden besteld.
Ook Merci stort zich op de markt van de kerst- en nieuwjaarskaarten. Ook bij deze variant een supergrote kaart met een doos Merci chocolade.

Bijzondere kerstkaart: Een collage – een jaar in beeld

Wie zijn vrienden en familie wil laten weten hoe hij of zij het afgelopen jaar heeft ervaren, kan ook met plaatjes een collage laten maken en daar een kerstkaart van maken. In dat geval geen traditionele sneeuwpoppen en sterren, maar een jaar in beeld.

Een jaar in woorden

Ook erg leuk is om een soort nieuwsbrief te maken. In een jaar gebeurt vaak veel. Door te beschrijven welke leuke, maar ook minder leuke zaken er gepasseerd zijn en dat op mooi papier te drukken wordt de ontvanger wel heel erg verwend. Het levert vaak veel leesplezier op en vaak ook wel emotionele momenten. Wie het nog persoonlijker wil maken kan er ook een klein fotoboekje van maken. Daarbij worden tekst en beeld geintegreerd. Niet voor een hele grote groep mensen bedoeld, maar echt voor de intimi. Bovendien zijn dat boekwerkjes die mensen echt bewaren en die tevens een tijdsbeeld vormen.

Kerstkaart in een blikje

Wie echt wil opvallend, kan ook een kerstkaart in een blikje sturen. Ze zijn gewoon te bestellen, dus zelf eerst blikjes maken en ze dan dicht solderen hoeft niet, maar bijzonder blijft het zeker. Wie het BliQje krijgt toegestuurd, zal in ieder geval verbaasd staan. Op www.sparkofhonour.com/kerstkaarten/bliqje is te vinden hoe deze bijzondere kaarten besteld kunnen worden.

Goede doelen kaarten

Wie niet zomaar een kaart wil versturen, maar er ook een goed doel mee wil dienen, kan kaarten kopen van de onderstaande instellingen. Op de achterkant wordt in dat geval de naam van het goede doel gedrukt, en het geld gaat vervolgens naar dat doel. Onderstaande goede doelen kunnen worden gesteund met de aankoop van kaarten:

  • Kika
  • Artsen zonder Grenzen
  • Stichting Samaritan
  • Ronald Mc Donald Kinderfonds
  • Visio
  • Amref Flying Doctors
  • Stchting Doofblinden
  • KWF Kankerbestrijding
  • Doe een Wens
  • Het Rode Kruis
  • Jantje Beton
  • Natuurmonumenten
  • Oxfam Novib
  • Vrienden van het Sophia
  • Save the Children
  • Brandwonden Stichting

Bij de organisaties zelf kunnen deze kaarten besteld worden. Bovendien verkopen de Nederlandse Wereldwinkels kaarten die steun bieden in de Derde Wereld.

Kerstkaarten met verlichting

Een diakerstkaart met een waxinelichtje dat licht geeft als het lichtje wordt aangestoken is eveneens nieuw. De zogeheten Lumage W kan met een heel eigen afbeelding worden gemaakt, waarna het bedrijf de kaart opmaakt en produceert. Eigen tekst en eigen beeld worden aangeleverd, zodat het een hele persoonlijke kaart wordt. Alleen verkrijgbaar vanaf 75 stuks. Verkrijgbaar bij: Verlichte kerstkaarten

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Originele kerstkaarten maken met internet en foto'sOriginele kerstkaarten maken met internet en foto'sIeder jaar verstuurt ongeveer 90% van alle Nederlanders traditiegetrouw kerstkaarten naar vrienden en familie. In vele g…
Kerstkaarten - een populaire en geliefde traditieKerstkaarten - een populaire en geliefde traditieDe kerstkaart: elk jaar ontvangt het merendeel van ons in de decembermaand kerstkaarten van kennissen, vrienden en famil…
Zelf je kerstkaarten maken + tipsZelf je kerstkaarten maken + tipsWie vindt het nou niet leuk om nog een kaart te ontvangen met kerst? Tegenwoordig worden er veel minder brieven gestuurd…
Zelf kerstkaarten maken: Originele teksten en kerstwensenZelf kerstkaarten maken: Originele teksten en kerstwensenAl sinds de 19e eeuw worden er wereldwijd kerstkaarten met allerlei teksten en kerstboodschappen naar elkaar verstuurd.…
5 tips voor zakelijke kerstkaarten die indruk makenU bent ervan overtuigd dat het een goed idee is om uw zakelijke relaties een kerstkaart te sturen: het is een persoonlij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Bijzondere kerst- en nieuwjaarskaarten"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Kerst
Schrijf mee!