InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Een levendig bloemstilleven schilderen

Een levendig bloemstilleven schilderen

Een levendig bloemstilleven schilderen Hoe schilder je een levendig boeket bloemen in plaats van wat stakerige sprieten die levenloos uit een vaas steken? Hoe voorkom je dat je een weelderige bos bloemen volledig dichtgeschilderd weergeeft? Dit artikel biedt een oplossing voor met name compositorische problemen bij het schilderen van een bloemstilleven.

Standpunt

Is het boeket in de vaas geschikt, dan is het zaak een goed standpunt te bepalen. Door iets op een boeket te kijken oogt het enigszins bolvormig in plaats van als een plat silhouet. De vaas komt iets minder uitgesproken in beeld, zodat de meeste aandacht – zoals bedoeld – naar de bloemen gaat. Vermijd echter een te hoog standpunt, dan blijft er van de vaas niets over en vormen de bloemen een platte cirkel.

Toch liever een boeket van voren schilderen? Zorg dan voor een goede licht-donkerverdeling, waardoor het boeket meer driedimensionaal weergegeven kan worden. Wat uitgespaard wit tussen de bloemen en bladeren geeft een ruimtelijk effect; het benadrukt de afzonderlijke bloemen en voorkomt dat het boeket teveel wordt dichtgeschilderd.

Denk eraan dat alle lijnen en vormen – een boeket heeft er heel wat – uit het midden van de vaas komen.
Neem tijdens het schilderen regelmatig afstand om te kijken of het gewenste effect bereikt wordt.

Een compositie met durf

Begin met wat kleine potloodschetsen in zwart-wit en zoek naar een interessante compositie. Kijk naar negatieve vormen en restvormen, let op licht en schaduw. Gebruik eventueel een beeldzoeker om een goede compositie te vinden. Met behulp van die beeldzoeker kunnen ook gemakkelijker bepaalde aspecten van een bloem worden uitgelicht. Kies er bijvoorbeeld voor om kleur, broosheid of grillige lijnen en vormen te benadrukken. Het schilderen van een groot boeket lukt gemakkelijker wanneer de nadruk op de vorm van de bloemen in de vaas en de kleurencompositie wordt gelegd.

Komt de nadruk op de bloemen zelf te liggen, dan is het beter voor een eenvoudig arrangement met weinig bloemen te kiezen. Durf bijvoorbeeld een (oneven) aantal bloemen uit te lichten en vervaag de bloemen op de achtergrond. Of licht slechts één bloem uit en schilder hem uitvergroot en met afsnijding. Vereenvoudigde bloemvormen zorgen voor een krachtiger compositie met duidelijke blikvangers. Zoom in op de interessantse vormen en geef de achtergrond wat globaler weer en het bloemstilleven wint aan levendigheid.

Zet natuurlijke kenmerken zoals de kromming van bladeren en bloemblaadjes of de opwaartse beweging van de bloemstengels extra aan; een bepaalde mate van overdrijving en durf hierbij versterken de compositie. Ook afwisseling in de vorm van bloemen en bladeren verlevendigt het beeld. Laat vaas en boeket eens in vorm contrasteren: geometrisch tegenover organisch.

Bepaal het beeld

Probeer niet het hele stilleven binnen het papier (of doek) te houden, maar laat een paar bloemen aan de boven- of zijkant buiten het beeld vallen. Dit voorkomt verstarring en maakt dat het bloemstilleven niet gevangen in de ruimte lijkt. Dit geldt vooral bij het schilderen van bloemen met lange stelen of een groot boeket.

Het afsnijden of weglaten van de vaas kan soms uitkomst bieden, omdat die de bloemen mogelijk te veel verankert. Om vaas en boeket te ‘aarden’, kan worden volstaan met een horizontale lijn, die bijvoorbeeld een tafelrand aangeeft. Plaats de vaas iets uit het midden, maar teken iets als een tafelkleed of zet er een voorwerp naast om een lege plek te vullen. Wat afgevallen bloemblaadjes bewijzen ook vaak prima dienst.

Werk aan ritme door kleuren in de schildering terug te laten komen – hetzij afgezwakt, hetzij versterkt. Ook herhaling van (bloem)vormen draagt bij aan het beeld.

Na de schetsfase in zwart-wit kan verder gedacht en gewerkt worden in kleur. Bepaal de verhouding tussen warme en koele kleuren en complementaire kleuren en overige contrasten.

Ook de achtergrond telt

Plaats een vaas met bloemen tegen een ruimte met een voor- en achtergrond. Een minimaal kleurcontrast of licht-donkercontrast met de bloemen op de voorgrond is hierbij al effectief. Om alle aandacht naar de voorgrond te leiden, volstaat een neutrale, vereenvoudigde achtergrond. Werk van dun naar dik en geef de delen die moeten opvallen de meeste verflaagjes. Voor een dramatisch effect kan voor een sterk contrasterende achtergrond gekozen worden. Het plaatsen van lichte bloemen tegen een donkere achtergrond leidt tot een vergelijkbaar resultaat; dit oogt dramatischer dan een donkere bloem die tegen een lichte ondergrond wordt geschilderd.

Natuurlijk hoeft er niet altijd vanuit een witte ondergrond gewerkt te worden. Zet ook eens een ondergrond op in een gewassen toon: met een spons die in een sterk verdunde kleur gedoopt is, kan papier een lichte tint krijgen. Met een spalter (een brede, platte kwast) die in horizontale banen over nat papier wordt gehaald kan eenzelfde effect worden bereikt. Wordt hierbij met twee kleuren van de boven- en onderaf naar elkaar toe gewerkt, ontstaat er een prima ondergrond, die ook meteen als achtergrond kan dienen.

Tonen en transparantie

Schilder een bloemstilleven eerst met verdunde acryl- of aquarelverf. Breng dan contrast aan door delen met dikkere acrylverf of gouache aan te zetten. Hierbij kan nat-in-nat of nat-op-droog worden gewerkt. Zoek met licht dichtgeknepen ogen naar tooncontrast om schaduwpartijen en lichtreflectie te bepalen. Kijk goed hoe schaduw zich aftekent bij bloemen die van achter worden belicht en bij geplooide bloemblaadjes. Beperk wel het aantal verflagen, anders kunnen kleuren hun helderheid kwijtraken.

Aan de slag

Bovenstaande adviezen zijn vooral bedoeld voor het werken met acryl- of aquarelverf, maar ook bruikbaar bij het tekenen of schilderen met andere materialen. Hou hier echter niet te krampachtig aan vast: plezier tijdens het schilderen en durf zijn belangrijker. En mocht het resultaat onverhoopt tegenvallen, dan is er alleen wat geverfd papier verloren; maar zelfs dan kan een geslaagd, bruikbaar gedeelte resteren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schilderen van kunststof deuren, ramen, kozijnen en meubelenSchilderen van kunststof deuren, ramen, kozijnen en meubelenHet schilderen van harde kunststof. Kunststof deuren en kozijnen in de woning worden over het algemeen als onderhoudsvri…
Schildertechniek: acrylAcrylverf is een soort makkelijkere versie van olieverf. Acrylverf droogt sneller en het resultaat is soms nauwelijks va…
Acrylverf voor kunstschilders, hobby en professioneelAcrylverf voor kunstschilders, hobby en professioneelAcrylverf is een verfsoort die door zeer veel kunstschilders, zowel beroeps als amateurs, wordt gebruikt. Het is een syn…
Een lineaire vergelijking opstellenEen lineaire vergelijking opstellenLineaire vergelijkingen (ook lineaire formules genoemd) worden vaak toegepast om (lineaire) verbanden tussen verschillen…
Muren en plafonds schilderen: verf aanschaffenAls je een kamer gaat verven, is het noodzakelijk dat je goede verf koopt. Hoe kies je de juiste verf voor de muren en d…

Reageer op het artikel "Een levendig bloemstilleven schilderen"

Infoteur: Sierkunst
Laatste update: 31-03-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Bloemstillevens
Schrijf mee!