InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Nijntje Pluis geschreven en bedacht door Dick Bruna

Nijntje Pluis geschreven en bedacht door Dick Bruna

Wie is er niet groot gebracht met de boeken van Dick Bruna over Nijntje Pluis? Dit lieve kleine konijntje wat veel avonturen beleefd is bij vrijwel iedereen bekend. Nijntje Pluis is een lief, klein, wit konijntje dat allerlei avonturen beleeft. Bedacht en geschreven door Dick Bruna. Nijntje Pluis is bij vrijwel iedereen bekend. Het bijzondere van deze boeken is dat de avonturen die Nijntje Pluis beleefd uit het leven zijn gegrepen.

Dick Bruna

Dick Bruna is geboren in Utrecht op 23 augustus 1927. Zijn officiële naam is Hendrik Magdelanus Bruna. In 1940 begon Dick Bruna met tekenen en illustreerde boeken uit onder andere de Zwarte Beertjesserie. Dick Bruna is de bedenker en geestelijk vader van onder andere:
  • Eegje Egel;
  • Lotje;
  • Gobe;
  • Hondje Snuffie;
  • Betje Big;
  • Boris en Barbara beer;
  • Nijntje Pluis.

Dick Bruna heeft in 2009 zijn 114e prentenboek gepubliceerd. Daarbij ontwerpt hij ook boekomslagen, affiches, briefkaarten en prenten. Dick Bruna heeft al verscheidene prijzen in de wacht gesleept onder andere:
  • Zilveren griffel: Lieve oma Pluis in 1997.
  • Zilveren Penseel: Nijntje in de tent in 1996.
  • Gouden Penseel: Boris Beer in 1990.

Nijntje Pluis

Op 21 juni 1955 kwam het eerste boekje uit over Nijntje Pluis. Nijntje Pluis is simpel getekend met weinig poespas wat kinderen zeer aanspreekt. Een Nijntje Pluis boek bevat een tekening en klein verhaal in dichtvorm geschreven. De Nijntje Pluis verhalen zijn inmiddels door de jaren heen in heel veel verschillende talen vertaald. In bijna alle ander talen wordt Nijntje Miffy genoemd. Dick Bruna voert strenge controle uit over de vertaalde Nijntje Pluis boeken. Wordt een boekje in een andere taal uitgegeven dan vertaald iemand anders de tekst, zodat Dick Bruna de tekst kan controleren.

Nijntje Pluis jongen of meisje

In het begin was er veel verwarring of Nijntje Pluis nu een jongen of meisje is. Dick Bruna gaf in zijn biografie aan dat Nijntje Pluis een jongetje is. Op andere plaatsen vinden wij Nijntje Pluis terug als meisje. De knoop werd door gehakt toen het eerste boekje van Nijntje Pluis in 1955 uit kwam. Dick Bruna heeft Nijntje Pluis toen getekend als meisje en zo is het gebleven.

Televisieprogramma

Het blijft niet alleen bij boeken schrijven. Inmiddels is er ook een televisieserie over Nijntje Pluis. In de televisieserie zitten alle vrienden, vriendinnen, pappa Pluis, mamma Pluis, opa Pluis en oma Pluis. In deze televisieserie is Nijntje Pluis gemaakt van klei.

Museum

16 februari 2006 is het eerste Dick Bruna huis geopend. Het Dick Bruna huis is een museum waarin alle werken van Dick Bruna te vinden zijn. Het Dick Bruna huis vindt u in Utrecht en zult u daar zeker veel werken over Nijntje Pluis vinden. Op het Nijntje Pleintje in Utrecht vindt u een standbeeld van Nijntje Pluis.
© 2009 - 2019 Nannie78, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Nijntje Pluis geschreven en bedacht door Dick Bruna"

Infoteur: Nannie78
Gepubliceerd: 26-03-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!