InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Hajenius sigaren

Hajenius sigaren

Hajenius sigaren Sinds lange tijd wordt het roken van een sigaar na een exclusief diner gezien als het puikje van de zalm. De fijnproevers onder de sigarenrokers zullen ongetwijfeld het huis van Hajenius een keer zijn binnengewandeld. Misschien alleen om de sfeer te proeven en naar het enorme assortiment tabakswaren te kijken, misschien voor een heuse verwennerij voor een speciale gelegenheid.

Hajenius, wie of wat is dat

Pantaleon Gerard Coenraad Hajenius is geboren op 10 november 1806 in Arnhem en overleden te Amsterdam op 19 januari 1889. Hij trouwde op 23 mei 1833 met Johanna Jacoba Reijkers. Samen kregen ze 7 kinderen namelijk:
  • 28-04-1834; Joannes
  • 28-11-1835; doodgeboren kindje
  • 17-12-1836; Jan Willem
  • 10-02-1839; Pantaleon Gerhard Coenraad
  • 26-05-1841; Anoinette Cunegonda
  • 15-05-1843; doodgeboren kindje
  • 13-08-1848; Anna Francina Adriana

Op 4 september 1826 opende hij in Amsterdam in hotel “De Rijnstroom” aan de Dam zijn eigen tabaks- en sigarenwinkel. Zijn winkel huisde in het pand waar nu Madame Tussauds gevestigd is.

Het huis Hajenius

Veertig jaar later, in 1868, verplaatst hij zijn winkel naar een andere plek aan de Dam, waarna het in 1915 verhuist naar het Rokin 92-96, vanwege de bouw van het kledingmagazijn Peek & Cloppenburg.

Vanaf de oprichting in 1826 is het een florerend bedrijf geweest. Al snel had hij een indrukwekkende cliëntele zoals koningshuizen, beroemde mensen en welgestelde Amsterdammers.

Sinds de verhuizing naar het Rokin in 1915 is er zo goed als niets veranderd aan het interieur. Wanneer men het pand binnenstapt, waant men zich zeker een eeuw terug. Pluche, lambriseringen, cederhouten stellingen met tabakswaren, vitrinetafels met knippers en aanstekers van betaalbaar tot zeer duur. De kroonluchters aan het plafond, art-deco ornamenten. Al bijna 100 jaar heeft dit pand geen kwast gezien, zo goed ziet alles er nog uit.

Assortiment

Al wordt er de laatste jaren steeds meer aktie gevoerd tegen het roken, de sigaarroker vindt hier alles wat hij maar wensen kan. Sigaren en pijptabak, keuze uit meer dan 100 modellen en uitvoeringen. Ten eerste laat het huis Hajenius onder zijn eigen naam de sigaren fabriceren, een sigaar met een aromatische zachtheid. In de klimaatkamer (in het midden van de winkel) ligt de luchtvochtigheid tussen de 75%-80%, waar veel producten uit het Caraïbisch gebied en Midden Amerikaanse landen te zien zijn. Voor Amerikaanse toeristen bijvoorbeeld is deze winkel net een snoepwinkel, hier zijn namelijk wel de Cubaanse sigaren te kopen die in Amerika niet verkrijgbaar zijn.

Kluisjes

Er is een ruimte in de winkel waar allerlei privé kluisjes, houten kastjes, zijn aangebracht. Veel bekende personen, politici, filmregisseur, advocaat, televisieproducent e.d., allen fijnproevers op het gebied van sigaren die hun kostbare waren onder perfecte klimatologische omstandigheden kunnen bewaren.

Cursus

Om op een meest verfijnde manier te kunnen genieten van een sigaar, worden er cursussen gegeven. Tijdens deze cursus wordt gesproken over het op een correcte manier aansteken van een sigaar, onder welke omstandigheid deze het beste bewaard kan worden (% vochtigheid e.d.), de manier van roken (een sigaar brand niet, die smeult. Nooit de brand in de sigaar trekken dan wordt hij bitter) en zelfs de manier van uitmaken. Na afloop wordt er een certificaat uitgereikt.

Hajenius sinds 2006

Het Nederlandse sigarenmerk Hajenius was eigendom van de Zwitserse Burger Groep (wil zich meer gaan toeleggen op de cigarillo) en is in 2006 overgenomen door het Zweedse tabaksconcern Swedish Match. Het huis van Hajenius is nu ook een onderdeel van het concern, dat ook de merken Heeren van Ruysdael en Justus van Maurik, beide Nederlands, in handen heeft.
Gerelateerde artikelen
Hoe ongezond zijn sigaren en zijn ze verslavend?Hoe ongezond zijn sigaren en zijn ze verslavend?Veel mensen denken dat sigaren minder ongezond zijn dan sigaretten omdat je sigaren niet inhaleert, maar is dat eigenlij…
Het genieten van een sigaarVoor het roken van een sigaar moet je, in tegenstelling tot een vluchtige sigaret, je tijd nemen. Het is als het ware ee…
Sigaren roken: is de sigaar minder ongezond dan de sigaret?Sigaren roken: is de sigaar minder ongezond dan de sigaret?Om te stoppen met roken durven sommige rokers wel eens overschakelen van de sigaret naar de sigaar. Ze argumenteren dan…
De schade die het roken van sigaretten veroorzaaktDe schade die het roken van sigaretten veroorzaaktIn Nederland rookt ongeveer 25% van de bevolking van 19 jaar en ouder. Men weet dat roken schadelijk is voor de gezondhe…
De Sigaar van La Palma (Spanje)De enige plaats in Spanje waar Tabak verbouwd en verwerkt wordt is op La Palma, één van de Canarische Eilanden. Er zijn…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Collection Hajenius, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • https://www.hajenius.com/nl/home

Reageer op het artikel "Hajenius sigaren"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 17-03-2007
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!