InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Barbie, al jaren een begrip in speelgoedland

Barbie, al jaren een begrip in speelgoedland

Barbie, al jaren een begrip in speelgoedland Wie kent Barbie niet? Ieder meisje heeft in haar jeugd wel een Barbie gehad en inmiddels behoort Barbie tot de verzamelobjecten. Wat is de geschiedenis van Barbie?

Het ontstaan van Barbie

Barbie werd op 9 maart 1959 gelanceerd door het merk Mattel. Mattel is de grootste speelgoedfabrikant ter wereld.

Een van de oprichters van Mattel, Ruth Handler, merkte op dat haar dochter Barbara speelde met kartonnen poppen die ze kleren aan deed. Ze zocht al snel naar een betere oplossing en dat zou een echte pop moet worden. In Zwitserland kocht ze de rechten van Lilli, wat later de huidige van Barbie zou worden.
De bijnaam van Handler’s dochter werd aan de pop gegeven en modeontwerpster Charlotte Johnson bedacht kleertjes voor de nieuwe pop.

De zoon van Handler stond voor de naam van de mannelijke evenknie Kenneth werd in de speelgoedwinkel Ken en deze pop kwam 2 jaar later uit. Het duurde tot 1968 voor er een vrouwelijke zwarte versie in de reeks verscheen.

Marketing

De marketingmachine van Mattel ging en gaat vol voor Barbie en inmiddels wordt Barbie in 150 landen verkocht en er worden iedere seconde 3 Barbiepoppen verkocht.
Barbie speelde en speelt nu nog in op situaties in de wereld en zo werden er dure kledingsetjes gemaakt voor de pop, maar ook luxe huizen, auto’s en paarden. Inmiddels is er ook een invalide Barbie op de markt.
Bekende couturiers hebben kleding ontworpen voor Barbie en Andie Warhol maakt een schilderij van haar.

Biografie

Barbie heeft ook een officiële biografie, t.w.
  • Haar officiële naam Barbara Millicent Roberts
  • Haar ouders zijn George and Margaret Roberts
  • Haar woonplaats is Willows in de staat Wisconsin
  • Haar opleiding heeft ze gevolgd op de Willows High School en Manhattan International High School in New York
  • Ze heeft een officieuze relatie met Ken Carson, in 2004 even uit en in 2006 weer aan
  • Barbie heeft een berg huisdieren (> 40) varierend van katten en honden tot paarden een zebra een panda en last but nog least een heuse leeuw.
  • Ze heeft meerdere auto’s en heeft een licentie om te mogen vliegen.

Animatiefilms

Er zijn inmiddels ook animatiefilms verschenen en Kelly Sheridan is de officiële stem. In Nederland is zangeres Laura Vlasblom de officiële stem.

Tot slot

Voor alle duidelijkheid… Barbie is een door Mattel bedacht pop, maar wel een met een enorme levensgeschiedenis. Heerlijk voor de verzamelaars die alles van deze mooie dame op leeftijd willen hebben.
Gerelateerde artikelen
Speelgoed: spelen met BarbieSpeelgoed: spelen met BarbieBarbie is één van de bekende poppen ter wereld. Zij kwam in 1959 op de markt dankzij Mattel, Inc. De Amerikaanse zakenvr…
Barbie: de real life pop van Oh Oh ChersoBarbie lijkt sprekend op de gelijknamige pop die we allemaal wel kennen. De tv-ster uit wilde dan ook op jonge leeftijd…
Online speelgoed kopen; tips en de beste websites!Online speelgoed kopen; tips en de beste websites!Online speelgoed kopen is vaak erg gemakkelijk en soms nog voordelig ook. Maar waar vind je een groot assortiment speelg…
Speelgoed LEGO: ook in computertijdperk nog veel liefhebbersLEGO is al lang niet meer alleen de naam van een fabriek maar is ook de soortnaam geworden van het speelgoed dat de firm…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Barbie, al jaren een begrip in speelgoedland"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 10-08-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!