InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Tijdschrift Vogue

Tijdschrift Vogue

Vogue is een mode en lifestyle tijdschrift voor vrouwen. Het tijdschrift is van origine Amerikaans, maar er bestaan vele edities over de hele wereld. Sinds 2012 heeft ook Nederland haar eigen Vogue. Het tijdschrift staat vooral bekend om de modetrends die erin op de voet gevolgd worden en de covers met bekende modellen of artiesten.
Bron: Conde Nast Vogue Paris, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Conde Nast Vogue Paris, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Geschiedenis

Vogue werd in 1892 opgezet door Amerikaanse zakenman Arthur Baldwin Turnure. Het was een andere Vogue dan later: het was toen ook voor mannen en het kwam wekelijks uit. Wel was het ook al gericht op de elite en stonden mode en lifestyle centraal. Zoals gebruikelijk in die tijd stonden er geen foto's in het tijdschrift maar geïllustreerde plaatjes. Uitgever Condé Nast kocht Vogue in 1905 en het tijdschrift groeide. Het werd gericht op vrouwen en het 'exclusieve' karakter werd benadrukt. Ook begon Vogue uit te breiden: in 1916 kwam er een Britse Vogue en in 1920 een Franse. In de jaren 60 kwamen steeds meer landen met een eigen Vogue. Desondanks blijft de Amerikaanse versie steeds de basis, als andere landen een eigen Vogue willen moeten ze dan ook toestemming vragen aan het hoofdkantoor in Amerika. Bovendien worden de uitgaves in andere landen door Vogue Amerika in de gaten gehouden en kunnen zij foto's en artikelen afkeuren.

Andere edities

Vogue heeft meer edities gehad dan alleen het modetijdschrift voor vrouwen. Tot 1961 was er Vogue Patterns, met patronen. Vanaf 2014 kwam Teen Vogue in Amerika op de markt, wat anno 2017 nog steeds een populair tienertijdschrift is. Tevens zijn Vogue Living en Vogue Travel opgezet. In 2005 kwam er Men's Vogue, maar dat is in 2009 opgeheven. In Europa doen mannelijke versies van Vogue het beter: Frankrijk heeft Vogue Hommes International en Italië L'uomo Vogue. Vogue is sowieso populair in Italië: ze hebben er ook Casa Vogue en Vogue Bambini.

Bron: LGEPR / Daniel Case, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: LGEPR / Daniel Case, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Anna Wintour

Anna Wintour is de hoofdredactrice van de Amerikaanse Vogue sinds 1988. Ze wordt daardoor vaak gezien als het gezicht van Vogue. Toen ze in 1988 als hoofdredactrice werd aangesteld werd het tijdschrift als 'saai' gezien en gingen de verkoopcijfers omlaag. De toenmalige hoofdredactrice Grace Mirabella, die al zeventien jaar aan het roer stond, was gechoqueerd toen ze plots ontslagen werd. Maar sindsdien wordt Anna gezien als degene die Vogue weer hip en modern heeft gemaakt. Ze heeft dan ook veel invloed in de modewereld en met haar steun zijn ontwerpers als Marc Jacobs en Alexander McQueen doorgebroken.

Desondanks is ze zelf vrij omstreden: ze wordt gezien als kil en hard. Dit waarschijnlijk door het boek en de film van The Devil Wears Prada. Dit boek is geschreven door de voormalige assistente van Anna en de hoofdpersoon is dan ook op haar gebaseerd. Dit zorgde echter alleen voor meer publiciteit rond Vogue en meer bekendheid voor Anna.

De Nederlandse Vogue

In 2012 kwam de eerste Nederlandse Vogue in de schappen te liggen. Het gerucht dat er een Nederlandse Vogue aan zat te komen ging al jaren rond. Uiteindelijk werd Glamour hoofdredactrice Karen Sweerink benaderd om het blad te maken. In 2011 ging ze met een 'dummy' van wat de Nederlandse Vogue moest worden naar het hoofdkantoor in Amerika en kreeg toestemming om aan de slag te gaan. Het blad stond in 2014 met 75.251 op nummer 7 van de bestverkochte tijdschriften van Nederland.

Controversie

Als toonaangevend tijdschrift heeft Vogue ook controversiële momenten meegemaakt. Zo lag de Amerikaanse Vogue in 2011 onder vuur omdat ze een lovend artikel over de vrouw van Bashar Al-Assad plaatsten en daarin niets zeiden over de schending van mensenrechten in Syrië. De Indiase Vogue kreeg in de lente van 2017 kritiek omdat hun feesteditie voor het tienjarig bestaan Kendall Jenner op de cover had in plaats van een Indiaas model. Begin 2017 kwam de hoofdredactrice van de Nederlandse Vogue, Karen Sweerink, in het nieuws omdat ze in een interview had laten weten dat het gebrek aan donkere modellen op de covers kwam doordat er weinig goede donkere modellen zijn.

Landen waar de Vogue wordt uitgegeven in 2017

  • Amerika
  • Engeland
  • Frankrijk
  • Italië
  • Australië
  • Brazilië
  • Duitsland
  • Spanje
  • Zuid-Korea
  • Taiwan
  • Rusland
  • Japan
  • Mexico & Latijns-Amerika
  • Portugal
  • China
  • India
  • Turkije
  • Nederland
  • Thailand
  • Oekraïne
  • Arabische landen
  • Polen
© 2017 Arancha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
recensieBoekrecensie: De Duivel Draagt Prada - Lauren WeisbergerDe Duivel Draagt Prada is het boek waarop de film The Devil Wears Prada is gebaseerd en werd geschreven door Lauren Weis…
Harper's Bazaar: langst bestaande modetijdschrift ter wereldHarper's Bazaar: langst bestaande modetijdschrift ter wereldHarper's Bazaar komt naar Nederland in augustus 2014. Het tijdschrift bestaat al 146 jaar. In 1867 begon het als eerste…
Little Black DressLittle Black DressThe Little Black dress is niet meer weg te denken uit de kledingkast van de moderne vrouw. Het is altijd handig een of m…
Lof tijdschrift voor werkende moeders met ambitieEen tijdschrift voor werkende moeders met ambitie gemaakt door werkende moeders. Moeders die graag succesvol zijn op zow…
Libelle Zomerweek 2017: openingstijden en kaartenLibelle Zomerweek 2017: openingstijden en kaartenVan 15 tot en met 21 mei 2017 vindt de Libelle Zomerweek weer plaats in Almere op het Almeerder Strand. Tijdens de Libel…
Bronnen en referenties
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Vogue_(magazine)
  • https://www.vn.nl/vogue-maakt-de-droom-waar-2/
  • https://www.annicvw.com/fashion/reveal-dit-zijn-de-oplagecijfers-van-de-glossys-in-nederland/
  • https://sites.google.com/a/umn.edu/historpedia/home/arts-new-ideas/the-evolution-of-vogue-magazine-fall-2012
  • Afbeelding bron 1: Conde Nast Vogue Paris, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: LGEPR / Daniel Case, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Tijdschrift Vogue"

Infoteur: Arancha
Gepubliceerd: 07-08-2017
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!