InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Snel een mooier handschrift met moderne kalligrafie!

Snel een mooier handschrift met moderne kalligrafie!

Snel een mooier handschrift met moderne kalligrafie! Uiteraard is het mogelijk om een cursus traditionele kalligrafie te volgen om de fijne kneepjes van de kroontjespen onder de knie te krijgen. Wie snel en simpel ter zake wil komen en zonder rompslomp mooie letters wil kunnen schrijven, heeft in deze moderne tijd niet altijd het geduld, de tijd of de middelen om dat te doen. De moderne kalligrafie is een uitkomst voor personen met bijvoorbeeld een bullet journal, die hun planner graag decoreren of mensen die bijzondere uitnodigingen willen versturen. De moderne kalligrafie gebruikt andere materialen dan de traditionele ganzenveer, kroontjespen en doopinkt en bereikt toch een vergelijkbare eindresultaat. Met een aantal tips en trucs kan het eigen handschrift simpel worden omgebogen tot een kunstwerkje.

Wat is faux of moderne kalligrafie precies?

De wereld van de kalligrafie is fascinerend en artistiek. Er zijn veel cursusmogelijkheden om de meest prachtige soorten letters te leren maken, tot zelfs de Arabische of de Japanse letters aan toe. Wel kleeft er een nadeel aan de traditionele kalligrafie. De uitdrukking "monnikenwerk" verwijst er naar. Het leren én het toepassen zijn langdurige processen. Wie bijvoorbeeld een bullet journal bijhoudt of uitnodigingen wil uitschrijven voor een trouwpartij, zoekt daarom wegens tijdgebrek vaak naar andere alternatieven. Juist voor alle mensen die in tijdnood verkeren, is het moderne kalligrafie een simpele oplossing en uitkomst. In een aantal eenvoudige stappen kan een handschrift dat er gewoontjes uitziet omgetoverd worden tot een aantrekkelijk geheel. Hoe gaat dat in zijn werk?

Om tijd te besparen is het gebruik van het eigen handschrift het beste uitgangspunt. Op internet zijn legio mogelijkheden om andere fonts (lettertypes) te ontdekken en oefenen, maar wanneer snelheid geboden is, vormt het eigen handschrift de beste optie. Dit geeft het handgeschreven document ook iets persoonlijks mee, iets unieks.

Een gelijkmatig handschrift is mooier!

Het oog ervaart een gelijkmatig handschrift als iets heel prettig. In de ideale wereld zijn de onderlussen en bovenlussen bijvoorbeeld even lang met een gelijkmatig geschreven lus van dezelfde grootte. De rompletters (letters zonder lus) zijn even groot. De opgelegde perfectie in de ideale wereld is waarschijnlijk een kwestie van oefenen, maar dat vergt veel tijd. Het niet voldoen aan de schoonheidsidealen binnen het schoonschrift, geeft daarentegen een planner, dagboek of brief bijvoorbeeld, iets speciaals mee. Streven naar gelijkmatigheid is wel een goed uitgangspunt bij het toepassen van de moderne kalligrafie. Met wat kunst- en vliegwerk is gelukkig het handschrift soms ook te manipuleren. De moderne kalligrafie biedt daar ruimte voor.

Tip 1: Neem babystapjes. Oefen eerst de principes van de moderne kalligrafie en ga dan pas finetunen met behulp van bijvoorbeeld oefenlijnen of een andere lettertype.

Een aantal zaken die belangrijk zijn om te onthouden:
  • de afstand tussen de letters in een woord dient zoveel mogelijk gelijkmatig te zijn;
  • schrijf de letters het liefst rechtop (dat is het gemakkelijkst om te verwerken tot kalligrafie);
  • wie schuin schrijft, moet dezelfde schuine hoek bij alle letters aanhouden;
  • druk niet te hard en gebruik een ondergrond;
  • kies schrijfgerei dat niet "doorlekt" of doorschijnt naar de achterkant van het papier;
  • probeer om de eerste lijnen die op het papier komen even dik te schrijven en de romp van de letters zoveel mogelijk even groot te maken.

Tip 2: In een bullet journal kunnen stickers met faux kalligrafie woorden worden ingeplakt in plaats van die ter plekke op te schrijven. Dit is een goede optie, wanneer onzeker is hoe de inkt zich zal gedragen op het papier.

Afbeelding A: de neerwaartse lijnenAfbeelding A: de neerwaartse lijnen

De motoriek bij het schrijven van een letter

Wie heeft leren schrijven, schrijft vaak op de automatische piloot zonder veel na te denken. Het schrijven gaat als het ware vanzelf. Een letter wordt geschreven met een vloeiende beweging en is een samenspel tussen de hand en de vingers. In de loop der tijd krijgt iedereen een voorkeur voor een bepaalde pen greep en schrijfhouding. De fijne motoriek van de hand wordt individueel bepaald en bepaalt hoe het handschrift er uit komt te zien.

Er zijn opwaartse bewegingen en neergaande bewegingen nodig om een letter te maken. Bij een neergaande beweging trekt men het schrijfgerei - de pen of potlood - naar zich toe. Bij een opwaartse beweging duwt men het juist van zich af. De moderne kalligrafie draait om het aanzetten - het dikker maken - van de neergaande lijnen. Aangezette lijnen zijn dikker en onderling even dik en de niet aangezette lijnen zijn dunner en onderling even dik.

Het dikke en dunne lijnenspel

Het is zaak om bij het schrijven op te letten, wanneer neerwaartse bewegingen worden gemaakt. In afbeelding A is driemaal het woord juli geschreven. Op de bovenste regel is met losse letters in potlood het woord juli geschreven. Het handschrift is gewoon, het is niet bijzonder of opvallend van karakter. Op de tweede regel staat in hetzelfde type handschrift ook het woord juli. Het is deze keer met aaneengesloten letters geschreven en hier en daar wat verdikte lijnen. De neerwaartse richting van het schrijven is met rode pijlen aangegeven. Op de derde regel tenslotte is het woord juli aaneengesloten geschreven en de neerwaartse lijnen zijn - zonder pijlaanduiding - dikker gemaakt. De lussen van de letters zijn overal even groot en de verdikkingen van de "j" en "l" stoppen onderin de lussen. Met heel weinig kunstgrepen en in een mum van tijd is een aantrekkelijk geschreven woord ontstaan. Dat is in het kort de moderne kalligrafie!

Werkwijze met parallellijnen

Hoe gaat het precies in zijn werk? Het makkelijkst is om het woord eerst lichtjes in potlood uit te schrijven en daarna parallel aan de neergaande lijnen telkens een lijn te trekken. Uiteraard kan gewoon met de vrije hand worden gewerkt zonder hulp van parallellijnen. Wie volkomen tevreden is met het uitgeschreven woord kan volstaan met één parallellijn aan de linkerkant van de neergaande lijnen. De parallel lijnen dienen overal even breed te zijn en taps toe te lopen tot hun eindpunt, zodat de neerwaartse lijnen overal hetzelfde beeld geven. De neerwaartse lijnen tussen de parallellijnen worden - wanneer met potlood is geschreven - uitgegumd. Dit bevordert een mooie finish van de letter. Daarna wordt de ruimte tussen de overgebleven lijnen met inkt opgevuld. Het eindpunt bij lussen is onderaan de lus en het eindpunt bij halen is bovenin de lus. Wie geen parallellijnen gebruikt maakt de linkerkant van de neergaande lijnen dikker.

Afbeelding B: het herstellen van "foute" lettersAfbeelding B: het herstellen van "foute" letters

Letters herstellen met behulp van parallellijnen

Wie niet tevreden is over de schrijfwijze van een letter - een lus is niet groot genoeg geschreven bijvoorbeeld - kan door te verdikken ook iets "rechttrekken" met behulp van parallellijnen. Dit biedt uitkomst wanneer niet eerst in potlood is geschreven en het geschreven woord permanent is aangebracht. Wat wil iemand corrigeren? Een te grote lus kan kleiner worden gemaakt door aan de binnenkant van de lus de parallellijn te tekenen langs de neergaande lijn. Een te kleine lus kan groter worden gemaakt door juist buiten de lus de parallellijn te tekenen langs de neergaande lijn. Scheve lijnen kunnen met een parallellijn iets rechter worden getrokken. Wel dient steeds opgelet te worden, dat de ingevulde banen ook dan overal even dik zijn tot ze taps toe lopen in de punten!

Tip 3: Bestudeer het eigen handschrift op de grootte van de lussen en halen. Zo ontdek je waar en hoe reparatiewerk nodig is, of waar het juist kan worden vermeden door aandachtiger te schrijven.

Afbeelding CAfbeelding C

Kleine aanpassingen voor een snel en simpel effect

Soms is het mogelijk om met een kleine aanpassing het eigen handschrift "faux kalligrafie" vriendelijker te maken. De letter b, d, h en l kunnen met wat aandacht geschreven worden met een grote(re) lus. Dat geldt eveneens voor de letters g, j en y. Met wat oefening is de letter z (geschreven met een lage lus) aan de rij toe te voegen, zoals gebruikt wordt in "Cheshire font". Dat geeft weer mogelijkheden door een extra neerwaartse lus in het handschrift in te lassen.

Door de verbindingen tussen de letters wat hoekiger te maken, ontstaat een sierlijk ogende verbinding tussen de afzonderlijke letters en worden de neergaande lijnen benadrukt. In afbeelding A zijn de opgaande verbindingslijnen tussen de "l" en de "i" een goed voorbeeld.

Een speels effect wordt bereikt met behulp van cursieve tekst, die niet in een rechte lijn is opgeschreven (afbeelding C). De tekst gaat wat op en neer en is dan weer op, boven of onder de regel geschreven. Hier geldt ook weer dezelfde methode: de neergaande lijnen dikker maken en de opgaande lijnen met rust laten. Cursief geschreven woorden lenen zich ook voor meer krullen aan het begin en einde van de letters. Dit geeft weer meer kalligrafie opties om in te kleuren.

Een mooie touch kan bereikt worden met behulp van sierlijke decoraties. Dit hoeft niet te extravagant of ingewikkeld te zijn.
De zoektermen zijn meestal in het Engels. Een scala aan mogelijkheden onder afbeeldingen, is bijvoorbeeld al te vinden met de volgende zoekwoorden:
  • vector swooshes
  • graphic embellishments letters calligraphy
  • design elements calligraphy

De volgende stap met lijnen, lussen en letters

Wie serieus te werk wil gaan en geoefend heeft op de technieken, doet er goed aan om het papier op te delen met lichte potloodlijnen als houvast om netjes te werk te gaan of door een ondergrond te gebruiken met dikke lijnen, die doorschijnen naar het papier. Dit gebeurt als leidraad voor de grootte van de letters, de lussen en halen en om de afstanden tussen de letters te bepalen. Mogelijk komen bij het trekken van de lijnen herinneringen boven van de eerste schrijfschriftjes met oefenlijnen op de basisschool!

De oefenlijnen laten zich als volgt verdelen:
  • bovenluslijn;
  • bovenlijn;
  • onderlijn;
  • onderluslijn.

Tip 4: Probeer eens voor een geraffineerd effect de neerwaartse beweging met waterverf te maken en een kwast met een platte kop. De neergaande lijnen worden geschreven met de platte kant van de kwast en de rest met de zijkant van de kwast.

Lees verder

© 2016 - 2017 Meus, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De kunst van de kalligrafieDe kunst van de kalligrafieKalligrafie of schoonschrijven is een ontspannende activiteit waarbij uw creativiteit gestimuleerd wordt. Met de handen…
Handletteren is op een moderne wijze kalligraferenHandletteren is op een moderne wijze kalligraferenHandletteren lijkt de trend te worden in 2017, gezien de toenemende aandacht in de vorm van boeken, workshops en interne…
Zes tips om uw handschrift te verbeterenKlagen mensen dat ze uw handschrift niet kunnen lezen? Ergert u zich aan het slordig resultaat van uw eigen schrijven? V…
Trends in trouwkaarten in 2016Trends in trouwkaarten in 2016Als je gaat trouwen is het gebruikelijk om je gasten een uitnodiging te sturen. Deze trouwkaart wordt voorzien van de da…
Is leren schrijven belangrijk?Is leren schrijven belangrijk?We werken vaker met computers, laptoppen en smartphones. Ook de komst van de zogenaamde iPadscholen (ook wel Steve Jobss…
Bronnen en referenties
  • (bron 1) https://www.beteronderwijsnederland.nl/content/het-schrijfonderwijs-het-basisonderwijs, laatst gezien op 1 september 2016;
  • (bron 2) http://www.schriftontwikkeling.nl/, laatst gezien op 1 september 2016;
  • (bron 3) http://jonesdesigncompany.com/create/how-to-create-fake-calligraphy/, laatst gezien op 1 september 2016;
  • (bron 4) http://cupcakesandcashmere.com/diy/faux-calligraphy, laatst gezien op 1 september 2016;
  • (bron 5) http://juliabausenhardt.com/how-to-create-faux-calligraphy/, laatst gezien op 1 september 2016;
  • (bron 6) http://www.destinationdecoration.com/how-to-do-fake-calligraphy/, laatst gezien op 1 september 2016;
  • (bron 7) http://www.fontpalace.com/font-details/Cheshire/,
  • (bron 8) De inleidingsafbeelding en de afbeeldingen A, B en C in het artikel zijn afkomstig uit de persoonlijke verzameling van de auteur

Reageer op het artikel "Snel een mooier handschrift met moderne kalligrafie!"

Infoteur: Meus
Laatste update: 23-09-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!