InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > De bullet journal-trend, hoe werkt dat systeem precies?

De bullet journal-trend, hoe werkt dat systeem precies?

De bullet journal-trend, hoe werkt dat systeem precies? Een bullet journal - vaak afgekort tot "bujo" - is een manier om allerlei taken, lijsten, afspraken en doelen op één plaats te organiseren. Rapid logging oftewel het in korte zinnen schrijven, wordt gebruikt om lijsten, wensen, de dagelijkse agenda enzovoort, vast te leggen. Een bullet journal is het totale beheer van elke denkbare situatie. Het is een vondst voor chaotische types. Ook personen die graag met lijsten werken, doen er hun voordeel mee met deze trend. Wie zijn werk of privé eindelijk goed wil plannen, het perfecte feest wil organiseren en geen enkele afspraak of verjaardag meer wil missen:gebruik een bullet journal. Hoe gaat dat systeem precies in zijn werk?

Wat is een bullet journal ("bujo")?

Een bullet journal biedt een gebruiker een simpel systeem om op geheel eigen wijze een eindeloze reeks onderwerpen op één plek vast te leggen. Het basissysteem is bedacht en ontwikkeld door Ryder Carroll. Het is overgewaaid uit de VS en heeft na de scrap booking-hype inmiddels een groeiende groep enthousiaste volgers. Het is een uitkomst voor personen die graag met lijsten werken of zij die een manier zoeken om aan de chaos van al die losse papiertjes te ontsnappen. Naast de tijdswinst is het doel van een bullet journal om in één oogopslag een helder overzicht te hebben van wat er zoal in iemands leven speelt of belangrijk is. Ter verduidelijking wordt gebruik gemaakt van afbeeldingen.

A. Taken, notities en gebeurtenissenA. Taken, notities en gebeurtenissen

Het basis systeem van de bullet journal

Het basis systeem gaat uit van het organiseren op één en dezelfde lijst van drie algemene categorieën, te weten taken, notities en gebeurtenissen zoals aangegeven in afbeelding A. Dit gebeurt door notities onder elkaar in een boekje op dezelfde pagina te schrijven met behulp van een zwarte pen. Men schrijft korte zinnen. De taken, notities en gebeurtenissen staan onder elkaar op dezelfde pagina. Tot zover niet anders, dan het gebruikelijke systeem dat overal en door iedereen wordt gebruikt. In afbeelding A staat als taak een restaurant reserveren en de aanschaf van een fles rum genoteerd. De vermeldingen over Ikea en Sven zijn feitelijke notities (kattebelletjes). Het huwelijksfeest van de ouders van Manon is een gebeurtenis, namelijk een feest. Wat gebeurt er, wanneer de taken zijn volbracht? De lijst is deels nog actueel wat het feest betreft en de mededelingen over Ikea en Sven. Overzicht wordt bewaard door de inzet van tekens (symbolen).

SymbolenBetekenisEngels
taaktask
ogebeurtenisevent
-notitie: feit, gedachte of ideenote
Xvoldaancompleted
>verzetmigrated
<ingeplandscheduled
!inspiratieinspiration
" "prioriteitpriority
<O>onderzoekenresearch

B. AfkortingstekensB. Afkortingstekens

Symbolen. De smeerolie van het systeem

Het gebruik van symbolen geeft de bullet journal een extra dimensie. Het hanteren van meerdere lijsten is daardoor overbodig en alle overzicht wordt behouden. Afbeelding B (inmiddels voorzien van twee data) laat zien, dat het restaurant is gereserveerd (X = afgehandeld) en dat de aanschaf van de rum in de dag agenda is gezet (<). De tijd dringt voor die aankoop, en daarom heeft deze taak ook het symbool voor prioriteit meegekregen (" "). Het huwelijksfeest (o = gebeurtenis) en de notities ( - ) hebben geen verdere bewerking ondergaan. Zij zijn nog actueel. Er is zelfs een notitie bijgekomen:het idee (een notitie dus - ) om een taalcursus te volgen. Aan ieder teken is een bepaalde betekenis meegegeven. Dit klinkt nogal ingewikkeld, maar het overzicht met alle symbolen op een rij laat de eenvoud van het systeem zien. Aangezien de bullet journal van origine een Engelstalige vinding is, staan de Engelse termen ook in de module. Het staat iedereen vrij om een eigen "sleutel" dan wel teken te gebruiken uiteraard.

C. De maand februariC. De maand februari

De opbouw van het bullet journal systeem

Een maandindeling ("monthly") en maandlijst vormen samen de basis van de maandplanning. Het bouwt voort op de schouders van de vorige maand(en). Wat bijvoorbeeld in januari niet is afgehandeld wordt verplaatst naar februari en - wanneer nodig - zelfs naar de dag agenda verplaatst. Zo kan het niet worden overgeslagen of iets vergeten. In afbeelding C staat de maand februari als voorbeeld weergegeven. Op bepaalde februari dagen zijn al onderwerpen ingevuld. Vanuit de lijst is - conform de symbolen - de verjaardag van Piet overgezet naar de maand agenda. De lezer kan zien, dat de laarzen (die al op de takenlijst van januari stonden) inmiddels zijn aangeschaft.

Naast een maandindeling worden weekindelingen ("weekly") en dagindelingen ("daily") gebruikt. Het internet biedt een scala aan voorbeelden van strak en simpel tot overdadig en kleurrijk, het is aan de gebruiker hoe de journal wordt ingevuld. Het is duidelijk dat dit systeem handvatten biedt om een groot feest te organiseren, een reis, feestdagen, noem maar op. Daarnaast doet het systeem prima dienst in de werksituatie en bij privéaangelegenheden. Het traditionele systeem nummert de pagina's en maakt gebruik van een index. Naast een maand en dagplanning kunnen uiteraard ook een jaarplanning of een halfjaarlijkse planning worden ingericht.

Eigen systeem ontwikkelen: maatwerk

Een bullet journal is een werk in wording al naar gelang het gebruikt wordt. Na verloop van tijd wordt het beste (persoonlijk) systeem daaruit ontwikkeld. Zo kunnen andere symbolen worden gebruikt, omdat die "natuurlijker" aanvoelen. Een ster bijvoorbeeld in plaats van een zwarte bullet voor een taak. In een bullet journal vindt men zoal takenlijsten, wenslijsten, agendabeheer, planning schema's, verzamelingen titels van te lezen boeken, levensdoelen, een dagboek, medicijn trackers, gewicht of waterinname trackers enzovoort. Een tracker is een monitor, het houdt een voornemen bij zoals het voornemen om elke dag vijf keer de trap te nemen of geen alcohol te drinken. De bujo geeft een totaaloverzicht voor een heel jaar, maand, week of per dag.

Taken, notities en gebeurtenissen: kaal of creatief?

Uiteraard kan een bullet journal zonder enige opsmuk - kaal dus - een uitstekende planner zijn. Het is niet noodzakelijk om het op te vrolijken om het prima te laten functioneren. Wel is het een mooie uitlaatklep gebleken voor creatievelingen! De schoonheid van een bullet journal is, dat het volledig aan de gebruiker zelf is, hoe het wordt ingevuld en met welke doelen het wordt gebruikt. Sommige bujo's worden omlijst door prachtige tekeningen en kalligrafie, andere bujo's zijn weer heel strak. Wat werkt het beste voor jou? Dat is het uitgangspunt. Niet iedereen heeft ook de tijd om creatief bezig te zijn in een bullet journal. Wie inspiratie op wil doen, kan op internet voldoende stof ter inspiratie vinden. Er bestaan zelfs bullet journals, die uitsluitend een creatieve inslag hebben, de happy bujo's.

Welke lijsten staan in een bullet journal?

Welke lijsten in een bullet journal staan, is geheel persoonlijk. Sommige lijsten zijn eenmalig (verjaardagen), andere lijsten komen vaker aan bod (de weekboodschappen). Een aantal voorbeelden zijn:
  • lijst van artikelen op InfoNu, planning aanvullingen, en nieuwe ideeën;
  • maandelijkse inkomsten en uitgaven;
  • schoonmaaklijsten per kamer;
  • week menu planning;
  • week boodschappen;
  • trainingsschema sportschool;
  • uitgeleende voorwerpen (gereedschap, dvd's, boeken);
  • wat je in je leven ooit gedaan of gezien moet hebben (bucket list);
  • brain dump (losse flodders, die anders in je hoofd blijven rondspoken);
  • verjaardagen enzovoort.

Wie terugkerende taken heeft, kan tijd besparen door eenmalig een algemene lijst uit te schrijven en die (gelamineerd) in te voegen in een kaft vak in de bullet journal of anders om voor een ringband journal te kiezen en de lijst elk jaar te lichten en over te zetten.

Tips bij de aanschaf van een notitieboek als bujo

Bij de aanschaf van een bullet journal met kunstige voornemens, dient men te letten op een aantal zaken zoals:
  • de aankoop van een ingebonden of een ringband systeem (een Filofax, Leuchtturm 1917, of Moleskine bijvoorbeeld zijn favoriet);
  • het gewicht van het papier (dikte);
  • welke pennen en potloden geschikt zijn (niet doorlekken);
  • gelijnd, blokjes, blanco of puntjes (eigen speelveld bepalen);
  • zelf papier snijden en perforeren.

Sommige personen willen voor de uniformiteit ieder jaar een identiek exemplaar gebruiken (dat staat mooi in de kast). Het is dan zaak te letten op de toekomstige verkrijgbaarheid van het product. Sommige pennen schrijven door ("ghosting"). Het gewicht van het papier en de te gebruiken schrijfwaren zijn daarom erg belangrijk.

Bron: ArtsyBee / PixabayBron: ArtsyBee / Pixabay

Materialen voor een bullet journal

Een traditionele bullet journal gebruikt slechts een notitieboek zoals een schrift of notitieboekje en een (zwarte) pen. Inmiddels hebben creatievelingen allerlei kunstige aanvullingen bedacht in de vorm van kleurcodes, het gebruik van Japans plakband (washi tape), stickers, omtrekmallen en schoonschrift (kalligrafie). Veelal gaat daarom de voorkeur uit naar een ringband, waarmee insteekbladen kunnen worden overgezet en bewaard. Zo kunnen bewerkte pagina's steeds worden gerecycled. Dit is begrijpelijk, aangezien soms uren aan een bepaald plaatje tekenen of spreuk schrijven besteed is, zoals een bewerkelijke mandala, zentangle of inspirerende uitspraak. Knutsel materiaal voor de bullet journal is overal verkrijgbaar van zeer goedkoop tot bijzonder exclusief.

Kalligrafie

Een mooi handschrift om in een bullet journal te gebruiken, is het zogeheten krijtbordschrift. Er bestaan workshops om het schrift te leren. Ook zijn er oefenschriften en boeken op de markt om dit prachtige handschrift onder de knie te krijgen. Verder zijn er diverse boeken verkrijgbaar (ook in het Nederlands) om "handlettering" te leren.

Pijlen en banners

Op internet struikel je over de voorbeelden aan pijlen (arrows), vlaggen en banieren (banners) om te verwerken in een journal. Oefening baart kunst!

Lees verder

© 2016 - 2017 Meus, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is een bullet journal en hoe kan ik er een maken?Waarschijnlijk heb je er weleens van gehoord: een bullet journal. Ben jij superchaotisch en vergeet je altijd alles wat…
Bullet For My Valentine; Metal uit WalesBullet For My Valentine; Metal uit WalesBullet For My Valentine, ook wel BFMV genoemd, is een heavy metal band die nog niet zo heel lang bestaat, maar desondank…
Notities maken met Google KeepGoogle Keep is een kladblokprogramma dat ontwikkeld is door Google en op 20 maart 2013 is gelanceerd. Met Google Keep ku…
NutriBullet, voor- en nadelenNutriBullet, voor- en nadelenDe NutriBullet is een blender met een extra sterke motor van 660 Watt, waarmee je zowel fruit, groentes als bijvoorbeeld…
Een visueel dagboek bijhouden: Iedereen kan art journalen!Een visueel dagboek bijhouden: Iedereen kan art journalen!Art journalen is een vorm van het bijhouden van een visueel dagboek. Niets hoeft, alles mag. Op YouTube zijn ontelbare f…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Romanz / Pixabay
  • http://bulletjournal.com/, laatst gezien op 9 augustus 2016;
  • http://www.mylovelynotebook.nl/must-do/me-time-must-do/mijn-bullet-journal/, laatst gezien op 9 augustus 2016;
  • http://misspixiesblog.blogspot.nl/2016/05/how-i-bullet-journal-4-my-bujo-essentials-giveaway.html, laatst gezien op 9 augustus 2016;
  • http://www.postfabriek.nl/2013/10/19/handlettering/, laatst gezien op 9 augustus 2016;
  • http://www.zealousmom.com/bullet-journal-101-bulletjournal-bujo/, laatst gezien op 9 augustus 2016;
  • De afbeeldingen A, B en C zijn afkomstig uit de persoonlijke verzameling van de auteur.
  • Afbeelding bron 1: ArtsyBee / Pixabay

Reageer op het artikel "De bullet journal-trend, hoe werkt dat systeem precies?"

Infoteur: Meus
Laatste update: 16-12-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!