InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Een schrijfcursus kiezen die bij je past

Een schrijfcursus kiezen die bij je past

Een schrijfcursus kiezen die bij je past Schrijfcursussen zijn er in soorten en maten: online, schriftelijk en klassikaal. Bij grote instituten en in kleine groepjes. Iedereen die een schrijfcursus zoekt, kan er wel een vinden die bij hem past. Maar de eerste vraag zou moeten zijn: wat heb je aan zo'n cursus? Kun je er leren waar jij behoefte aan hebt? Alleen als je deze vraag bevestigend kan beantwoorden, is een schrijfcursus zinvol. Er is een aantal zaken waar je op kunt letten als je een schrijfcursus gaat uitkiezen. Door vooraf goed na te denken over wat je wilt, kun je het meeste uit de schrijfcursus halen.

Wat leer je van een schrijfcursus

Heel kort door de bocht leer je bij een schrijfcursus schrijven. En dan wordt niet bedoeld de techniek van het vasthouden van een pen en deze over het papier te bewegen. Leren schrijven betekent dat je leert het verhaal dat je in je hoofd hebt, zodanig op papier te zetten dat het voor anderen prettig is om te lezen.

Een paar zinnen intypen kan bijna iedereen, maar om dat zo te doen dat een ander mee kan leven met de personen en gebeurtenissen die jij beschrijft, is een heel ander verhaal. In een schrijfcursus leer je onder andere hoe je een plot opbouwt, hoe je de spanning in je verhaal houdt en hoe je je personages vormgeeft. Ook leer je kritisch je eigen werk terug te lezen en te herschrijven.

De voor jou beste schrijfcursus kiezen

Klassikaal, op papier of online

De eerste vraag die je jezelf zou moeten stellen, is op welke manier jij graag leert. Doe je het liefst alles in je eigen tempo, zonder deadlines en zonder andere mensen? Dan zul jij het beste af zijn met een online of schriftelijke cursus. Ben je vaak onderweg en wil je overal met de lesstof bezig zijn, dan is online de beste optie.

Houd je van de interactie met andere cursisten en wil je veel vragen stellen aan de docent, dan kun je beter een klassikale cursus kiezen. Maar ook daar zijn weer verschillende mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld een kleinschalige cursus doen bij een instelling bij jou in de buurt. Of je kiest meteen voor het grote werk: een schrijfopleiding aan de Schrijversvakschool in Amsterdam of Groningen.

Kosten en tijdsbesteding

Je moet niet alleen kijken naar de vorm waarin de cursus gegeven wordt. Tijd en geld spelen ook een rol. De opleiding aan een Schrijversvakschool kost een aanzienlijk deel van je tijd en is ook niet goedkoop. Een online cursus daarentegen hoeft niet veel te kosten. En de hoeveelheid tijd die je erin steekt, kun je zelf bepalen.

Ga dus bij jezelf na hoeveel tijd je in het schrijven wilt steken. Zie je het als je roeping en spelen tijd en geld geen rol? Ga dan vooral eens naar een open dag van een schrijversvakschool. Schrijf je naast een drukke baan, kinderen en andere hobby's? Dan zal zo'n opleiding te veel gevraagd zijn en kun je het beter dichtbij huis of online zoeken.

Beoordeling door anderen

Om een goed beeld van een schrijfopleiding te krijgen, is het handig te horen wat anderen erover zeggen. Schrijven Magazine houdt jaarlijks een enquête onder deelnemers aan schrijfcursussen om hun mening te horen. In 2015 kwamen eigenlijk alle opleidingen en cursussen goed naar voren. Vooral de opleidingen bij de Volksuniversiteit en de NHA worden hoog gewaardeerd. Bij de korte cursussen scoren Schrijven Online en verschillende zelfstandige schrijfdocenten hoog. Eigenlijk is men alleen niet zo tevreden over het NTI.

Ontdek waar je talent ligt

Als je graag schrijft maar je weet niet wat je nu eigenlijk het beste ligt, dan kun je overwegen een aantal korte cursussen op verschillende gebieden te doen. Schrijven Online Academie heeft bijvoorbeeld verschillende van deze schrijfcursussen. Of je kiest voor de cursus 'Ontdek je schrijftalent'. Bij die cursus maak je in vier lessen kennis met vier genres. Al doende ontdek je zo wat je het leukst vindt en door de feedback van de docent ontdek je waar je het meeste talent voor hebt.

Feedback krijgen op je werk

Schrijven leer je vooral door het veel te doen. Je leert het echter pas echt als iemand je erop wijst wat je beter zou kunnen doen. Daarom is een schrijfcursus nuttig: de docent en eventueel je medecursisten lezen je teksten kritisch en vertellen je waar het niet lekker loopt en wat je kunt verbeteren.

Het kan soms moeilijk zijn om van anderen te horen dat ze jouw verhaal niet zo geweldig vinden als jijzelf. Het is echter wel de beste manier om te leren. Je wilt toch dat je lezers van je schrijfwerk genieten? Dan heb je lezers nodig om je te vertellen of je werk goed is of niet.

Als je wel feedback wilt, maar ook bang bent dat je het moeilijk gaat vinden kritiek van anderen te krijgen, dan is een klassikale cursus misschien wat minder geschikt. Bij een schriftelijke cursus krijg je alleen commentaar van de docent. Dan weet je in ieder geval zeker dat het van iemand komt die er verstand van heeft. Bovendien krijg je de feedback dan ook op papier, zodat je het gemakkelijker even naast je neer kunt leggen om het later nog eens rustig te bekijken.

Een stok achter de deur

Als je overweegt een schrijfcursus te gaan doen, dan vind je schrijven leuk. Toch is het niet altijd even gemakkelijk om jezelf aan het werk te zetten. Er moeten altijd nog eerst even allerlei andere dingen gedaan worden. Of je hebt een writer's block, de inspiratie wil maar niet komen. Dan is een cursus een goede stok achter de deur. Zeker als het een klassikale cursus is, want dan moet je op regelmatige tijden schrijfwerk inleveren. Zo dwingt de cursus je te gaan zitten en te schrijven.

Wil jij beter leren schrijven?

Nog even samenvattend: als je overweegt een schrijfcursus te gaan doen, denk dan aan de volgende punten:
  • Heb je een voorkeur voor online, schriftelijk of klassikaal?
  • Hoeveel tijd en geld wil je aan de cursus besteden?
  • Welk genre heeft je voorkeur, of wil je dat nog ontdekken?
  • Hoeveel feedback wil je ontvangen?
  • Heb je een stok achter de deur nodig om te schrijven? En zo ja, hoe stevig moet die stok zijn?

Als je al deze punten in je achterhoofd houdt, lukt het je ongetwijfeld de beste schrijfcursus te selecteren!

Lees verder

© 2015 - 2017 Paulienschrijft, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
LOI-cursus SchrijvenLOI-cursus SchrijvenVeel mensen dromen ervan zelf verhalen of romans te schrijven. Maar hoe pak je zoiets effectief aan? Wat moet je in elk…
Feedback geven en ontvangenAls feedback op een goede manier gegeven en ontvangen wordt is het erg waardevol om in de toekomst beter met bepaalde si…
Schriftelijke en online cursussen creatief schrijvenSchriftelijke en online cursussen creatief schrijvenWil je verder komen met creatief schrijven? Maar wil je, gezien je brede belangstelling, je nog niet direct op een bepaa…
Schriftelijke cursus Kinderverhalen schrijven (LOI)Schriftelijke cursus Kinderverhalen schrijven (LOI)Waar let je op als je kinder- of jeugdverhalen wilt schrijven? Wat maakt dit genre zo bijzonder? Als je systematisch je…
Schrijfcursus: "Korte verhalen schrijven"Schrijfcursus: "Korte verhalen schrijven"Schrijven leer je door het veel te doen. Daarnaast is het goed om af en toe van een ander te horen hoe je het doet. Wat…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een schrijfcursus kiezen die bij je past"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 11-11-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Schrijfcursussen
Schrijf mee!