InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Schrijfwedstrijden: John Flandersprijs-Averbode

Schrijfwedstrijden: John Flandersprijs-Averbode

De John Flandersprijs is een manuscriptenwedstrijd die al decennia lang wordt uitgeschreven door Uitgeverij Averbode. Voor veel amateurschrijvers was het winnen van deze prijs de springplank naar een professionele schrijfcarrière.

Wat?

Jaarlijks organiseert Uitgeverij Averbode de John Flandersprijs voor de serie Vlaamse Filmpjes. Vlaamse Filmjes zijn kleine leespockets van 32 pagina's dik, met een verhaal voor kinderen tussen tien en dertien jaar. Zowel gevestigde als beginnende auteurs uit Vlaanderen en Nederland kunnen een verhaal insturen voor de John Flandersprijs. De beloning is een eenmalige geldprijs en de publicatie van het verhaal.

Geschiedenis

Het eerste Vlaams Filmpje werd gepubliceerd op 2 november 1930. In het begin van de jaren '40 viel de publicatie van de leespockets weg door de Tweede Wereldoorlog maar in februari 1946 werden de Vlaamse Filmpjes nieuw leven ingeblazen. Toen in 1972 het duizendste naoorlogse Vlaamse Filmpje werd gepubliceerd, stelde de toenmalige minister van Cultuur voor om jaarlijks een schrijfwedstrijd te organiseren. In 1973 was de John Flandersprijs-Averbode een feit.

Sinds 1999 duiden elf- en twaalfjarigen de winnaar aan. Een jury van specialisten lezen alle ingezonden manuscripten door en selecteren de verhalen voor de finaleronde. De kinderen vellen het eindoordeel.

Doel van de schrijfwedstrijd

De John Flandersprijs-Averbode heeft drie doelen voor ogen:
  • Kwaliteitsverbetering van kortverhalen in de hand werken.
  • Kinder- en jeugdauteurs tot grotere originaliteit en creativiteit stimuleren.
  • Beginnende auteurs in de kijker zetten en de kans geven schrijfervaring op te doen.

Te winnen prijzen

Een geldprijs, in 2009 was dat 2.000, en de publicatie van je verhaal. Vele Vlaamse en Nederlandse auteurs zijn hun carrière begonnen met het winnen van de John Flandersprijs-Averbode; het is dus een mooie sprinkplank naar een carrière als auteur.

Hoe meedoen

Als je wil meedoen aan de John Flandersprijs-Averbode moet je verhaal aan enkele vereisten voldoen:
  • Je moet een onuitgegeven, boeiend verhaal schrijven.
  • De doelgroep van je verhaal zijn kinderen tussen tien tot dertien jaar.
  • Het verhaal moet minimum 35.000 en maximum 37.500 tekens bevatten, spaties inbegrepen.

Ook voor het inzenden van je verhaal zijn er enkele vereisten waarmee je rekening moet houden:
  • De verhalen moeten in zesvoud worden ingezonden.
  • De print moet losbladig zijn.
  • De bladen moeten genummerd zijn.
  • Je moet gebruik maken van volledige interlinie (d.w.z. maximum 25 tekstregels per vel met telkens een volledige witregel tussen twee tekstregels).
  • Je moet gebruik maken van lettergrootte 10 of 12.
  • Je naam mag nergens op de prints staan, je moet gebruik maken van een schuilnaam.
  • Je moet eveneens een diskette of cd-rom bij je prints voegen zodat de omvang van je verhaal kan gecheckt worden.

Bij dit alles moet je een gesloten omslag toevoegen met de volgende informatie:
  • Schuilnaam,
  • titel van het verhaal,
  • naam en voornaam,
  • volledig adres,
  • e-mailadres,
  • geboortedatum,
  • telefoonnummer,
  • post- of bankrekeningnummer,
  • korte bibliografie.

Op de gesloten omslag moet je je schuilnaam en de titel van het verhaal vermelden.

!Let goed op dat je voldoet aan alle voorwaarden want anders wordt je manuscript onmiddellijk en zonder uitleg uit de schrijfwedstrijd geweerd!
Gerelateerde artikelen
Goud dat blinkt - Martine Kamphuis (boekbespreking)recensieGoud dat blinkt - Martine Kamphuis (boekbespreking)Goud dat blinkt is een kinderboek geschreven door Martine Kamphuis. Het verhaal speelt zich af op de Waddeneilanden Vlie…
Allemaal willen we de hemel, een jeugdroman van Els BeertenBen je op zoek naar een mooi boek voor een tiener? Dan is 'Allemaal willen we de hemel' van Els Beerten zeker een aanrad…
John's Phone, de simpelste mobiele telefoonJohn's Phone, de simpelste mobiele telefoonDe John's Phone staat bekend als de simpelste mobiele telefoon die sinds tijden op de markt is gebracht. Het mobieltje i…
Plaatsen voor stilte en spiritualiteit in Limburg en BelgiëPlaatsen voor stilte en spiritualiteit in Limburg en BelgiëAbdij Averbode, Kerk Holset, Kapucijnerklooster en Mariapark Meersel-Dreef, Franciscanerklooster en Kruiswegpark Moresne…
Papa John's PizzaPapa John's PizzaPapa John's Pizza is naast Pizza Hut de tweede grootste pizzakoerier ter wereld en is vanaf de zomer van 2016 ook aanwez…
Bronnen en referenties
  • http://2colt384.hostbasket.com/johnflandersprijs

Reageer op het artikel "Schrijfwedstrijden: John Flandersprijs-Averbode"

Infoteur: Lilkim
Gepubliceerd: 19-02-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!