Broederband serie - John Flanagan

Broederband serie - John Flanagan De Broederband-serie is de uit het Engels vertaalde Brotherband Chronicles geschreven door John Flanagan. John Flanagan is vooral bekend van de populaire jeugdboekenserie over de Grijze Jagers (Ranger’s Apprentice series). De Broederband-serie is een soort spin-off van de Grijze Jager, het speelt zich af in dezelfde wereld en personen uit beide series komen elkaar wel eens tegen.

Boeken in de Broederband-serie

Het eerste deel in de serie kwam in 2011 in het Engels uit, in 2012 kwam de Nederlandse vertaling in de winkels. Het vijfde deel kwam snel na het vierde deel uit. Deel vijf is vanaf eind 2014 te koop in het Engels en deel vier kwam in mei 2014 uit. John Flanagan vertelt in 2012 dat hij plannen heeft om van de Broederband-serie een "langere serie" te maken. De verwachting is dus dat de serie niet stopt na het zesde deel. Zoals John Flanagan in het YouTube-filmpje zegt zijn er nog veel plaatsen en landen waar de Skandiërs (het volk in de boeken) nog nooit geweest zijn.

Amerikaanse covers van de Broederband-serie

1. De Outsiders<BR>
(The Outcasts)1. De Outsiders
(The Outcasts)
2. De Indringers<BR>
(The Invaders) 2. De Indringers
(The Invaders)
3. De Jagers<BR>
(The Hunters)3. De Jagers
(The Hunters)
4. De Slaven van Socorro<BR>
(The Slaves of Socorro)4. De Slaven van Socorro
(The Slaves of Socorro)
5. De Schorpioenberg<BR>
(Scorpion Mountain)5. De Schorpioenberg
(Scorpion Mountain)
6. De Geestgezichten (The Ghostfaces)6. De Geestgezichten (The Ghostfaces)
7. The Caldera7. The Caldera

Bovenstaand de Amerikaanse covers van de serie. De Australische en Nederlandse covers zijn anders. Verschillende andere landen hebben ook een eigen cover zoals bijvoorbeeld Duitsland.

De boeken zijn op chronologische volgorde uitgekomen. Omdat er veel terugverwezen wordt naar eerdere boeken is het aan te raden om ook in de chronologische volgorde te lezen. Er zouden anders namelijk veel spoilers in de boeken staan. De chronologische volgorde is:
  1. De Outsiders (The Outcasts)
  2. De Indringers (The Invaders)
  3. De Jagers (The Hunters)
  4. De Slaven van Socorro (The Slaves of Socorro)
  5. De Schorpioenberg (Scorpion Mountain)
  6. De Spookgezichten (The Ghostfaces)
  7. De Caldera (The Caldera)

Wereld

De wereld van de Grijze Jager-serie en de Broederband-serie is gebaseerd op een soort middeleeuwse wereld die qua culturen en landen redelijk lijkt op de echte wereld, maar wel hebben alle landen andere namen. Die namen lijken overigens vaak op de echte namen. Zo heet het gebied dat overeenkomt met Ierland Hibernia, zo noemden de Kelten vroeger Ierland. West-Europa heet Gallica (vernoemd naar het Gallië van de Romeinse tijd) en Scandinavië heet Skandia.

De personen uit de Grijze Jager-serie komen voor het grootste gedeelte uit Araluen (Groot-Brittannië). Het verhaal speelt zich voor een groot gedeelte daar ook af, hoewel de jagers ook in verschillende andere landen komen op hun missies. Een van die landen is Skandia, het land waarin het Broederband-verhaal zich afspeelt.

Personen

De personen in de eerste boeken van de Broederband-serie zijn vrijwel allemaal Skandiërs, een soort Vikingen. De hoofdpersoon, Hal genaamd, is echter half Aralueen en half Skandiër. Daarom is hij een beetje een outsider. In deel twee komt er een meisje (Lydia) uit een ander gebied bij de broederband, in latere delen wordt er ook nog samengewerkt met een jager (Gilan), een bekende uit de Grijze Jager-serie.
  • Hal – De hoofdpersoon, niet zo groot en sterk als een Skandiër, maar kan toch goed met een zwaard overweg. Hal is geniaal als het gaat om praktisch nadenken. Hij heeft steeds de beste tactieken voor in de strijd en hij bouwt een aantal dingen waarmee hij zijn tijd ver vooruit is.
  • Thorn – De beste vriend van de vader van Hal, hij gaat met de broederband mee als ze op jacht gaan op Zavac en traint hen ook verder om ze de kneepjes in de krijgskunst te leren. Hoewel hij slechts één arm heeft is hij nog steeds een van de beste krijgers onder de Skandiërs. Voordat hij zijn arm verloor is hij meerdere malen de zogenaamde 'Maktig' geweest, een titel die gewonnen wordt in een groot toernooi onder de Skandische krijgers.
  • Stig – Beste vriend van Hal en onderofficier van de Broederband. Stig staat zijn mannetje in een gevecht maar moet oppassen dat hij zich kalm houdt.
  • Erak – De Oberjarl van de Skandiërs, hij is legeraanvoerder van de Skandiërs in geval van nood en hij regelt de belasting. We kennen hem uit deel vier van de Grijze Jager-serie, als hij 'Oberjarl' wordt.

Verhaal (spoiler alert)

In deel 1 gaat het over de training die Hal krijgt met zijn broederband. Een groep jongens die getraind wordt om later de crew van een wolfschip te worden. In deel 2 en 3 gaat het over de jacht op de piraat Zavac, die een waardevol artefact van de Skandiërs heeft gestolen toen Hal met zijn broederband op wacht stonden. In deel 4 en 5 is de broederband met hun schip, De Reiger, in dienst van Araluen. Ze vechten tegen slavenschepen en tegen een sekte van huurmoordenaars in de woestijn.

In het zesde deel komt de broederband in de problemen in een storm en komen daardoor terecht in een onbekend gebied. Ze redden een kind dat wordt aangevallen door een beer en raken bevriend met een (indianen)stam. Deze stam wordt bedreigt door de Spookgezichten, een andere krijgszuchtige stam. De bemanning van de Reiger besluit haar nieuwe vrienden te helpen.

Doelgroep

De Broederband-serie is een serie jeugdboeken die geschikt is voor lezers vanaf zo’n 10 tot 12 jaar. Voor kinderen is het vooral een spannend boek maar voor jongeren en volwassen is het ook erg goed te lezen omdat er veel humor inzit. De boeken lezen soepel weg en zijn elk zo’n 300 à 400 pagina’s.

Verkrijgbaar

De boeken zijn zowel in een hardcover versie als in een paperback- en E-book-versie verkrijgbaar bij de meeste online boekenwinkels. In de lokale boekenwinkel of bibliotheek is er een grote kans dat je de boeken ook vindt. De boeken zijn goed geprijsd met ongeveer € 19.- voor een Hardcoverversie, € 17.- voor de paperback en zo'n € 11.- voor een E-book (prijzen 2017).

Lees verder

© 2015 - 2020 Dutchguy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
recensieDe Grijze Jager door John Flanagan - recensieWill droomt er al jaren van om bij de krijgsschool te gaan. Hij wilt net als zijn vader ridder worden. Niemand weet dat…
Boekverslag: Grijze Jager deel 1 - John FlanaganBoekverslag: Grijze Jager deel 1 - John FlanaganVoor de doodgewone mensen waren de grijze jagers in Araluen maar rare afzonderlijke mensen, zo ook voor de wezen bij het…
Personages uit de Grijze Jager-serie van John FlanaganPersonages uit de Grijze Jager-serie van John FlanaganIn de boekenserie Grijze Jager komen verschillende personages en korpsen voor. Zo heb je de diplomatieke dienst onder le…
Mindhunter: het boek en de serieMindhunter: het boek en de serieAls je van true crime-verhalen houdt heb je vast weleens gehoord van Mindhunter. In 1995 kwam het boek Mindhunter van FB…

Hoe kies en bewaar ik een sigaar?Wanneer u voor het eerst een klimaatkamer van een goede sigarenwinkel betreedt, wordt u waarschijnlijk overweldigd door…
Halloween: een quiz over en met griezelfilmsHalloween: een quiz over en met griezelfilmsHeb je het helemaal gehad met Halloweendiners, Halloweenparty's en Halloweengriezeltochten? Maar wil je toch een gezelli…
Bronnen en referenties
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Brotherband
  • https://www.youtube.com/watch?v=szyPaENAIZE

Reageer op het artikel "Broederband serie - John Flanagan"

Infoteur: Dutchguy
Laatste update: 02-11-2017
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!