InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > 3 elektronische Looky-handloepen voor slechtzienden

3 elektronische Looky-handloepen voor slechtzienden

3 elektronische Looky-handloepen voor slechtzienden Dankzij een elektronische handloep neemt een slechtziende gebruiker deel aan alle dagelijkse activiteiten. Een slechtziende persoon bekijkt hiermee in één oogwenk de prijskaartjes in winkels of de bijsluiter van de medicijnen. De elektronische loepen van Looky zijn erg gegeerd door slechtzienden. Deze zijn erg compact en daarom voor een visueel gehandicapte persoon ideaal om mee te nemen onderweg. De leverancier Van Lent Systems produceert in een duurzame en milieuvriendelijke eco-fabriek in Co-Wicklow, Ierland, deze loepen en andere producten voor visueel gehandicapten. De drie bekendste Looky-loepen anno juli 2019 zijn de Looky 4 elektronische handloep, de Looky 4+ elektronische handloep en de Looky HD Touch elektronische handloep.

Looky 4 elektronische handloep

Uiterlijk

De Looky 4 heeft een compact formaat. Verder is de touch interface een nieuwe handige functie van de Looky 4. De loep is voor een slechtziende persoon erg gebruiksvriendelijk en eenvoudig te bedienen via aanrakingen op het scherm. De loep, waarin een HD-camera is ingebouwd, heeft 4,3 inch TFT-touchscreen. 4,3 inch komt overeen met 11 cm schermdiameter.

Bron: Van Lent SystemsBron: Van Lent Systems

Functies

De loep is één van de optische hulpmiddelen voor slechtzienden. De vergrotingsmogelijkheid bedraagt 2x tot 20x. De weergave op het scherm is zeer helder met een briljante kleurweergave. Verder is de freeze-functie uitgebreid waarbij het mogelijk is om het stilstaande beeld te vergroten, te verkleinen en in 2 foto- of 10 hoog contraststanden te bekijken. Terwijl de slechtziende gebruiker het beeld vergroot, navigeert hij door de volledige afbeelding door het op het scherm te verschuiven. De foto- of hoog contraststanden zijn aan- of uit te zetten volgens de wensen van de gebruiker. Het toestel gaat ongeveer 2,5u mee op batterijen.

Looky 4+ elektronische handloep

Uiterlijk

De Looky 4+ heeft dezelfde functies als de gewone Looky 4. Niettemin zijn een aantal nieuwe opties toegevoegd. Voorts heeft de loep hetzelfde uiterlijk als de Looky 4.

Functies

De elektronische handloep bewaart tot 20 afbeeldingen zodat het voor de gebruiker eenvoudig is om belangrijke documenten of dierbare afbeeldingen bij zich te houden. Hierbij is het nog steeds mogelijk is om de opgeslagen afbeelding te vergroten, te verkleinen en in 2 foto- of 10 hoog contraststanden te bekijken. Terwijl de slechtziende gebruiker het beeld vergroot, navigeert hij door de volledige afbeelding door het op het scherm te verschuiven. De foto- of hoog contraststanden zijn aan- of uit te zetten volgens de wensen van de gebruiker. Het toestel gaat net als zijn voorganger ongeveer 2,5u mee op batterijen. Nog een nieuw element aan de Looky 4+ is de aansluiting op het televisietoestel waardoor de slechtziende gebruiker in staat is om zijn afbeeldingen te bekijken en te delen via zijn televisie.

Looky HD Touch elektronische handloep

Uiterlijk

Dit toestel ziet er een beetje anders uit dan zijn voorgangers. Het toestel heeft namelijk een iets groter schermpje waarover meer bij "functies".

Functies
De Looky HD Touch elektronische handloep heeft alle basisfuncties van de Looky 4 aan boord, maar biedt daarnaast nog zeer geavanceerde functies. De 10 hoog contraststanden en 2 fotostanden zijn nog steeds van de partij. De vergroting bedraagt eveneens nog 2x tot 2x. Dit toestel heeft echter een iets groter scherm 5 inch = 12,7 cm schermdiameter). Het scherm is uitzonderlijk scherp, helder en levendig wat een prachtig en duidelijk beeld van 720p oplevert voor de slechtziende gebruiker.

De foto- en hoog contraststanden bestaan nog steeds, maar hierbij is er nog een optie toegevoegd. De gebruiker kan namelijk de foto- en hoog contraststanden maskeren.

Het toestel werkt met een oplaadbare Lithion Ion-batterij welke is verwerkt in het handvat. Bij een lege batterij vervangt de slechtziende gebruiker deze eenvoudig door een nieuw (volgeladen) handvat. De elektronische Looky HD Touch-loep gaat dan ook vlot tot drie uur mee terwijl hij onderweg is.

Tot slot is het met de Looky HD Touch mogelijk om deze via CVBS aan te sluiten op een extern beeldscherm of televisie. Hierop verschijnt vervolgens het beeld van de Looky HD. Zo bekijkt de gebruiker teksten en afbeeldingen in een handomdraai op een groot scherm.

Uittesten van loepen door slechtzienden

Een slechtziende persoon bekijkt best goed welke loep bij hem alsook bij zijn oogaandoening past. Heeft hij genoeg aan een standaard handloep, of wil hij hiermee meer bereiken, of is een geavanceerd toestel zelfs nodig voor zijn oogziekte? Dit test hij best live even bij de hulpmiddelenleverancier zelf, of eventueel op een beurs voor blinden en slechtzienden. De loepen worden meestal volledig of grotendeels vergoed door de zorgverzekeraar of overheid (VAPH, België).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Witte stok: Herkenningsstok, taststok, steunstokWitte stok: Herkenningsstok, taststok, steunstokEen (zwaar) slechtziende of blinde persoon gebruikt een witte stok (blindenstok). Bij de aanvraag om machtiging dient de…
Blind of slechtziend: Hulpmiddelen bij het lezenBlind of slechtziend: Hulpmiddelen bij het lezenSlechtziend of blind zijn hoeft niet te betekenen dat lezen plots niet meer zou gaan. Op de gewone markt en bij hulpmidd…
Skiën voor blinden en slechtziendenSkiën voor blinden en slechtziendenVeel mensen die blind of slechtziend leven zich graag uit in een sport. Skiën is voor deze doelgroep één van de vele uit…
Visueel gehandicapt, blind of slechtziendVisueel gehandicapt, blind of slechtziendIemand met een visuele handicap heeft een functiestoornis met betrekking tot het zicht. De persoon is blind of zeer slec…
Blind of slechtziend en tv kijken: Gesproken ondertitelingBlind of slechtziend en tv kijken: Gesproken ondertitelingIedereen kijkt graag televisie, ook blinden en slechtzienden. Dit is zeker niet altijd eenvoudig want soms gebeuren er o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TobiasD, Pixabay
  • http://vanlentsystems.com/nl/product/low-vision/looky-3plus
  • http://vanlentsystems.com/nl/product/low-vision/looky-4
  • Afbeelding bron 1: Van Lent Systems
  • Afbeelding bron 2: Van Lent Systems
  • Afbeelding bron 3: Van Lent Systems

Reageer op het artikel "3 elektronische Looky-handloepen voor slechtzienden"

Infoteur: Miske
Laatste update: 21-07-2019
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Blinden en slechtzienden
Schrijf mee!