InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Schrijfcursus: "Roman Schrijven"

Schrijfcursus: "Roman Schrijven"

Schrijfcursus: "Roman Schrijven" Veel mensen hebben de ambitie om een roman te schrijven. Vaak gaat het echter mis. Het lukt bijvoorbeeld niet om de eerste versie af te maken. Als dat wel lukt, blijkt het vervolgens echter onmogelijk om een uitgever te vinden voor het werk. Het schrijven van een boek is dan ook niet iets wat je zomaar even doet. Een goede voorbereiding is belangrijk. Een schrijfcursus specifiek gericht op het schrijven van romans is dan ook voor veel mensen geen overbodige luxe. Dit soort cursussen is bij vele aanbieders te vinden. Hier wordt de cursus “Roman Schrijven” van de Schrijven Online Academie besproken.

Schrijfcursussen bij de Schrijven Online Academie

De website van Schrijven Online biedt veel informatie voor schrijvers, zowel voor beginners als voor gevorderden. Je kunt je aanmelden als lid, dan krijg je toegang tot nog veel meer informatie. Op het forum kunnen leden vragen stellen aan en discussiëren met andere schrijvers. Zo kan iedereen van elkaar leren. Om ook van professionals te kunnen leren, zijn er de schrijfcursussen die via de schrijfschool van deze website, de Schrijven Online Academie, worden aangeboden. Deze schrijfcursussen zijn volledig online, je hoeft dus nergens heen en kunt alles in je eigen tempo doen. Je hoeft niet lid te zijn van Schrijven Online om een cursus te kunnen volgen, maar als je wel lid bent, krijg je korting.

De schrijfcursus Roman Schrijven

Waarom kiezen voor de cursus van de Schrijven Online Academie

Zoals gezegd zijn er vele aanbieders van schrijfcursussen voor mensen die een roman willen schrijven. De cursus Roman Schrijven van Schrijven Online onderscheidt zich door de aanpak. Waar je in de meeste schrijfcursussen leert over het hele proces van het schrijven, richt deze schrijfcursus zich specifiek op het allereerste begin: het plot.

Het plot

Bij andere schrijfcursussen komen veel aspecten van het schrijven kort aan bod. Als je echter niet goed weet waar je verhaal over moet gaan, zul je toch niet ver komen. De cursus Roman Schrijven van Schrijven Online zorgt er in vier lessen voor dat je goed van start gaat met een weldoordacht plan. Na deze cursus kun je eventueel nog een andere schrijfcursus volgen om je plan verder uit te werken tot een volledig boek.

De vier lessen van de cursus Roman Schrijven

Les 1: uitstellen

In de eerste les wordt meteen duidelijk gemaakt waarom je niet meteen een Word-bestand moet openen en moet beginnen met tikken. Om het grotere geheel van je verhaal te kunnen overzien, zul je een aantal vragen moeten beantwoorden. Waar moet het verhaal over gaan? Welke personages spelen een rol? In welke tijd speelt het verhaal zich af en hoe lang duurt het? Om dit alles goed voor ogen te krijgen, zul je veel moeten brainstormen en uitzoeken. Aan het einde van de eerste les kun je al veel vragen over je verhaal beantwoorden.

Les 2: opbouw en structuur

De tweede les gaat in op de opbouw en structuur van het verhaal. Een verhaal is opgebouwd uit een begin, midden en einde. Voor veel mensen zal dat niet als een verrassing komen. Deze les leert je welke onderdelen van het verhaal in elk van deze delen thuishoren. Zo moet al vrij snel in het verhaal duidelijk zijn over wie het gaat, waar en wanneer het zich afspeelt, wat er aan de hand is en waarom. Dit moet de lezer nieuwsgierig maken en aanzetten om verder te lezen.

De antwoorden die je in les 1 had gevonden, worden in les 2 verder uitgewerkt tot een plan voor een verhaal. Je wordt uitgedaagd alternatieven te bedenken en zo steeds nieuwe ideeën te genereren. Op deze manier begint je verhaal steeds meer een volwaardig plot te worden.

Les 3: personages

Een boek kan niet zonder personages. En een personage moet een ontwikkeling doormaken. Als de hoofdpersoon aan het begin van de roman een probleem heeft, niets doet om het op te lossen en aan het einde nog steeds hetzelfde probleem heeft, dan wordt het boek vrij saai. Het personage zal iets moeten doen, er zal hem iets moeten overkomen. Hij zal daarop reageren, ervan leren en veranderen. Net als het plot verzin je een personage niet tijdens het schrijven. Daar moet je van tevoren over nadenken.

Voor je echt begint met schrijven, is het goed je personages te leren kennen. Les drie leert je hoe je dat doet. Als je veel weet over je personage, weet je wat het is wat hem drijft, hoe hij reageert in bepaalde situaties en wat hij doet als het tegenzit. En ook gewoon hoe hij eruitziet.

Les 4: stijl

Als hetzelfde plot door verschillende schrijvers uitgewerkt zou worden, zou je heel verschillende boeken krijgen. Er zijn namelijk veel mogelijkheden om het schrijven aan te pakken. Je kunt aan het begin van het verhaal beginnen en alles chronologisch vertellen. Je kunt ook in het midden beginnen of aan het einde en dan het verleden later aan bod laten komen. Je kunt het verhaal door de hoofdpersoon laten vertellen (het ik-perspectief) of de gebeurtenissen laten beschrijven door een verteller vanuit een of meer personen (hij-perspectief).

De laatste les van deze schrijfcursus laat je experimenteren met verschillende manieren om een verhaal te vertellen. Zo ontdek je wat het beste bij jou en je verhaal past. Als je deze les hebt afgerond, heb je op papier staan wat je wilt gaan vertellen en hoe. Je moet zelfs al een eerste alinea van je boek naar de docent sturen. Deze vertelt je dan wat er goed is en wat nog beter kan.

Praktische informatie

De cursus Roman Schrijven van de Schrijven Online Academie is vooral geschikt als je een duwtje in de rug nodig hebt bij het ontwikkelen van het plot voor je roman. Het is een online schrijfcursus, dus je kunt de stof bestuderen en de opdrachten maken waar en wanneer het je maar uitkomt. Je kunt je online inschrijven, op een moment waarop het jou uitkomt. Daarna gaat alles via e-mail. Je krijgt eerst een factuur. Als je die betaald hebt, krijg je de eerste les. Steeds als je de slotopdracht van een les naar de docent hebt gestuurd, krijg je samen met de feedback de volgende les.

Je mag zo lang over de cursus doen als je wilt, als je hem maar binnen een jaar afrondt. Standaard is er gemiddeld ongeveer een dag nodig per les. De cursus Roman Schrijven is echter een uitgebreidere cursus. Ook moet er veel verzonnen en gebrainstormd worden. Je zult dan ook iets meer tijd nodig hebben om deze cursus af te ronden. Met een jaar heb je echter nog steeds ruim de tijd. Omdat de cursus wat uitgebreider is, kost hij ook meer dan de standaardcursussen van Schrijven Online: in 2016 kost de cursus 135 euro voor leden van Schrijven Online en 159 euro voor niet-leden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schrijfcursus: "Korte verhalen schrijven"Schrijfcursus: "Korte verhalen schrijven"Schrijven leer je door het veel te doen. Daarnaast is het goed om af en toe van een ander te horen hoe je het doet. Wat…
Schrijfcursus: "Ontdek je schrijftalent"Schrijfcursus: "Ontdek je schrijftalent"Schrijven is voor veel mensen een passie. Schrijven kan echter op veel manieren. Zo kun je een roman schrijven, korte ve…
Schriftelijke en online cursussen creatief schrijvenSchriftelijke en online cursussen creatief schrijvenWil je verder komen met creatief schrijven? Maar wil je, gezien je brede belangstelling, je nog niet direct op een bepaa…
Een schrijfcursus kiezen die bij je pastEen schrijfcursus kiezen die bij je pastSchrijfcursussen zijn er in soorten en maten: online, schriftelijk en klassikaal. Bij grote instituten en in kleine groe…
Bronnen en referenties
  • http://www.schrijvenonline.org/academie/roman-schrijven geraadpleegd op 30-4-2016
  • De cursus Roman Schrijven van Schrijven Online Academie

Reageer op het artikel "Schrijfcursus: "Roman Schrijven""

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 30-04-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Schrijfcursussen
Schrijf mee!