InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Schrijfcursus: "Korte verhalen schrijven"

Schrijfcursus: "Korte verhalen schrijven"

Schrijfcursus: "Korte verhalen schrijven" Schrijven leer je door het veel te doen. Daarnaast is het goed om af en toe van een ander te horen hoe je het doet. Wat doe je goed? Wat kan er beter? Nodigen je verhalen uit om verder te lezen? Om zinvolle kritiek op je werk te krijgen en daar zoveel mogelijk van te leren, kan het goed zijn een cursus te doen. Heb je niet veel tijd of worden er geen cursussen in je omgeving gegeven, dan is een online cursus ideaal. De cursus “Korte verhalen schrijven” van Schrijven Online Academie is een online cursus waar je veel leert over het schijven van korte verhalen en waar je tegelijkertijd al de eerste ervaring opdoet.

Schrijven Online Academie

De Schrijven Online Academie is de schrijfschool van de website Schrijven Online. Op deze website vind je veel informatie voor beginnende en gevorderde schrijvers. Er is bijvoorbeeld een forum waar je van gedachten kunt wisselen met medeschrijvers en je vindt er een overzicht van schrijfwedstrijden waar je aan mee kunt doen. Ook zijn er oefeningen om je schrijfwerk te verbeteren. Feedback van professionals krijg je als je je aanmeldt voor een van de cursussen.

De cursus Korte verhalen schrijven

Waarom kies je de cursus Korte verhalen schrijven

Het schrijven van korte verhalen is iets heel anders dan het schrijven van een roman. De beperkte ruimte vraagt om speciale vaardigheden en technieken. Je hebt geen bladzijden de tijd om een personage te introduceren en duidelijk te maken wat zijn probleem is. Alles moet kort maar krachtig.

Als je net begint met schrijven, is een kort verhaal wat overzichtelijker dan een roman. Doordat het zo kort is, kun je gemakkelijker je verhaal nog eens overlezen, herschrijven, weer doorlezen en zo doorgaan tot je verhaal perfect is. Het is daarom een goed genre om veel te leren over het schrijven. De cursus Korte verhalen schrijven kan je daarbij helpen. In vier lessen leer je de belangrijkste beginselen van het schrijven van korte verhalen.

Les 1: het materiaal

De eerste les gaat in op het vinden van een goed onderwerp om je verhaal over te schrijven. Zonder plot is er geen verhaal! Je leert dat je op ideeën kunt komen door je omgeving te observeren. Alledaagse situaties kunnen soms prima materiaal zijn. In de slotopdracht ga je dan ook aan de slag met een idee voor een verhaal. Je wordt aangespoord na te denken over je personages, wat hen drijft, waar en wanneer je verhaal zich afspeelt en, ook niet onbelangrijk, wat er allemaal gebeurt.

Les 2: de grondverf

In de tweede les ga je ontdekken op welke manier jij het beste tot een goed verhaal komt. Er zijn namelijk verschillende methoden. Sommige schrijvers gaan uit van de personages, andere van de gebeurtenissen, om maar twee voorbeelden te noemen. In de verschillende oefenopgaven probeer je verschillende technieken uit, zodat je erachter kunt komen wat voor jou het beste werkt. De slotopdracht van deze tweede les gaat een stapje verder dan de slotopdracht van de eerste les. Je gaat nu een soort samenvatting schrijven van je verhaal-in-wording. Je moet dus al een goed idee hebben van wat je gaat schrijven, maar je hoeft het verhaal nog niet volledig uit te schrijven.

Les 3: de eerste versie

De derde les staat in het teken van het schrijven van de eerste versie van je verhaal. In de eerste twee lessen heb je het voorwerk gedaan: je weet waar het verhaal over gaat, wie je personages zijn en je weet ongeveer in welke volgorde de gebeurtenissen gaan plaatsvinden. In deze les leer je nog wat meer over de opbouw van een verhaal. Hoe zorg je dat de lezer verder wil lezen? Als slotopdracht schrijf je de eerste versie van je verhaal.

Les 4: revisie

Als je de eerste versie van je verhaal hebt geschreven, ben je nog lang niet klaar. Je zult aan het commentaar van de docent op de slotopdracht van les 3 ook al zien dat er nog veel te verbeteren valt. In les 4 leer je waar je allemaal op kunt letten als je je verhaal nog eens kritisch tegen het licht houdt. Je wordt aangemoedigd dit ook daadwerkelijk uit te voeren. De slotopdracht bestaat er dan ook uit dat je een herschreven versie van je verhaal inlevert.

Als de docent deze opdracht heeft beoordeeld, blijkt er nog steeds veel te verbeteren te zijn aan het verhaal, maar dat is normaal: ervaren schrijvers herschrijven ook veel. Een eerste of tweede versie zal zelden gepubliceerd worden. Nu kun je zelf verder met je verhaal aan de slag. Je krijgt advies over de volgende stap die je kunt zetten om je schrijfwerk verder te verbeteren.

Praktische informatie over de schrijfcursus Korte verhalen schrijven

De cursussen van Schrijven Online Academie zijn allemaal volledig online: je plaatst je bestelling online, vervolgens ontvang je via e-mail je factuur. Als je die hebt voldaan, ontvang je de eerste les in je mailbox. Die kun je uitprinten, maar ook gewoon op je scherm lezen. Je bestudeert de stof en maakt de oefenopgaven zelfstandig. Pas als je eraan toe bent, maak je de slotopdracht. De uitwerking daarvan stuur je, weer via e-mail, naar de docent. Deze stuurt je zijn/haar commentaar, samen met de volgende les.

Je krijgt dus steeds pas de volgende les als de vorige is afgerond. Uitgangspunt is dat je met elke les ongeveer een dag bezig bent. Je mag echter zo lang over elke les doen als je wilt, als je maar binnen een jaar helemaal klaar bent. Er volgt geen examen aan het einde van de cursus. Wel krijg je van de docent een advies over hoe je je schrijfcarrière verder vorm kunt geven.

De prijs van de cursus is € 90 voor leden van Schrijven Online Plus (een betaald lidmaatschap van Schrijven Online) en € 109 voor niet-leden. Lidmaatschap van Schrijven Online Plus kost € 15. Als je een cursus volgt, heb je dat dus meteen al terugverdiend. Deze prijzen gelden in 2016.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schriftelijke en online cursussen creatief schrijvenSchriftelijke en online cursussen creatief schrijvenWil je verder komen met creatief schrijven? Maar wil je, gezien je brede belangstelling, je nog niet direct op een bepaa…
Schrijfcursus: "Roman Schrijven"Schrijfcursus: "Roman Schrijven"Veel mensen hebben de ambitie om een roman te schrijven. Vaak gaat het echter mis. Het lukt bijvoorbeeld niet om de eers…
Leren creatief schrijvenSchrijven is met name in woorden uitdrukken wat je wilt vertellen of wat er in je hoofd speelt. Ook heeft schrijven te m…
Bronnen en referenties
  • http://www.schrijvenonline.org/academie/korteverhalenschrijven geraadpleegd op 12-2-2016
  • De cursus Korte verhalen schrijven van Schrijven Online Academie

Reageer op het artikel "Schrijfcursus: "Korte verhalen schrijven""

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 12-02-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Schrijfcursussen
Schrijf mee!