InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Schrijfcursus: "Ontdek je schrijftalent"

Schrijfcursus: "Ontdek je schrijftalent"

Schrijfcursus: "Ontdek je schrijftalent" Schrijven is voor veel mensen een passie. Schrijven kan echter op veel manieren. Zo kun je een roman schrijven, korte verhalen, gedichten of reclameteksten. Elke vorm vraagt zijn eigen specifieke vaardigheden. Als je een cursus wilt volgen om je schrijfvaardigheid te verbeteren, is het dan ook belangrijk dat je de juiste cursus kiest. Misschien weet je nog niet wat je het beste ligt, maar weet je wel dat je bijvoorbeeld een boek of verhalenbundel wilt schrijven. Dan kun je beginnen met de cursus Ontdek je schrijftalent van Schrijven Online Academie.

Schrijfcursussen bij Schrijven Online Academie

De Schrijven Online Academie is de schrijfschool van Schrijven Online. Op de website van Schrijven Online is veel informatie te vinden voor mensen die schrijven. Zo zijn er artikelen en blogs met nieuwtjes en schrijftips, is er een forum voor de leden en kun je er een overzicht van schrijfwedstrijden vinden. Via de academie wordt een aantal online schrijfcursussen aangeboden die verschillende aspecten van het schrijven behandelen. Voor de beginnende schrijver die nog niet goed weet wat zijn of haar beste kanten zijn, is de cursus Ontdek je schrijftalent een goed begin.

Ontdek je schrijftalent

De vier onderdelen van de cursus

Cursussen van de Schrijven Online Academie bestaan uit vier lessen. Je bestudeert de lessen zelfstandig en je maakt de opgaven die in de les staan. Elke les wordt afgesloten met een slotopdracht. Deze stuur je naar de docent. De docent voorziet je werk van opmerkingen en stuurt deze, samen met de volgende les, naar je toe. Je kunt dus pas aan de volgende les beginnen als de vorige volledig afgerond is.

De cursus Ontdek je schrijftalent behandelt per les een ander genre. Daarnaast komt in elke les een deel van het schrijfproces aan bod. Je maakt dus niet alleen kennis met de verschillende genres, maar je leert ook al heel veel over het schrijven zelf. Zo kun je aan het einde van de cursus een bewuste keuze maken voor de volgende stap in je schrijfcarrière.

Les 1: proza en verbeelding

In de eerste les staat proza centraal. Je leert wat je nodig hebt om creatief te kunnen schrijven. Er worden oefeningen gegeven om je fantasie te trainen. Want fantasie, of verbeelding, is belangrijk om een goed verhaal te kunnen vertellen. De les eindigt met een slotopdracht: er wordt je gevraagd een kort verhaal te schrijven, waarbij je je fantasie gebruikt om van een alledaagse situatie iets bijzonders te maken. Zo leer je beter te kijken naar dingen die normaal gesproken vanzelfsprekend zijn.

Les 2: poëzie en waarnemen

De tweede les van deze schrijfcursus behandelt poëzie. Het is de bedoeling dat je ontdekt wat je allemaal met taal kan. Ook maak je kennis met het ritme van zinnen, wat voor poëzie belangrijk is, maar ook voor andere genres. Je zult merken dat als je zinnen hardop voorleest, je goed kunt horen wat loopt en wat niet.

Naast het genre poëzie gaat deze les ook over waarnemen. Goed om je heen kijken is belangrijk om ideeën op te doen. Een goed idee kan in hele eenvoudige dingen zitten, die je gewoon op straat tegenkomt. Maar dan moet je er wel op letten. Vervolgens hoef je die waarnemingen niet letterlijk op te schrijven. Je kunt ook in beelden schrijven. Een voorbeeld van een beeld is de storm buiten als er binnen ruzie is of dingen niet gaan zoals ze moeten. Als slotopdracht schrijf je een gedicht.

Les 3: toneel, scènes en personages

De schrijfcursus vervolgt met een les over toneel. Op het toneel wordt veel gesproken. Het is dan ook een uitstekend genre om meer over dialogen te leren. Dialogen worden uitgesproken door personages. Deze komen hier dan ook aan bod. Omdat op het toneel geen ruimte is voor lange beschrijvingen, is het ook een goede leerschool om te leren schrijven door te laten zien. Het bekende schrijversdogma “show, don't tell” komt hier naar voren. De slotopdracht is dan ook een scène te schrijven waarin twee personages tegengestelde dingen willen en in een dialoog dit proberen uit te vechten.

Les 4: non-fictie en onderzoek doen

De laatste les wordt besteed aan het schrijven van non-fictie, zoals columns en biografieën. Daarbij is er ook veel aandacht voor het doen van onderzoek. Als je een waargebeurd verhaal wilt vertellen, moet je weten wat de feiten zijn. Als je bijvoorbeeld beschrijft hoe de hoofdpersoon door een bepaalde stad loopt, dan moeten de straten en pleinen en de gebouwen die daar staan, wel kloppen.

Een goede eigenschap voor een schrijver is nieuwsgierig zijn. Je kunt je bij alles afvragen waarom het gebeurt, hoe het ontstaan is, of het ooit anders was. Ook moet je goed kunnen nadenken. Voor bijvoorbeeld het schrijven van een column moet je verschillende argumenten kunnen verzinnen voor en tegen de stelling die het onderwerp van je column is.

In dit laatste onderdeel van deze schrijfcursus komt nog een bekend dogma aan de orde: “Schrijven is schrappen”, of schrijven is herschrijven. Wat je de eerste keer op papier zet, is vaak nog niet goed. Als je er nog eens kritisch doorheen gaat, blijken hele stukken weg te kunnen en andere stukken volledig anders te moeten.

Aan het einde van deze les schrijf je de laatste slotopdracht. Nu moet je alles toepassen wat je tot nu toe geleerd hebt.

Na de schrijfcursus

Als je de cursus Ontdek je schrijftalent hebt afgerond, geeft de docent je een advies over hoe je verder kunt gaan om je talent te ontwikkelen. Je kunt dit advies opvolgen, je kunt ook besluiten je eigen weg te gaan. Je hebt in ieder geval inzicht gekregen in het genre dat je het beste ligt. Daar kun je op voortborduren als je verder gaat met schrijven.

Praktische informatie

Als je besluit deze cursus te gaan volgen, dan kun je je aanmelden op de website van Schrijven Online. Je krijgt dan na enige tijd een factuur via e-mail. Nadat je deze betaald hebt, krijg je, ook weer via e-mail, de eerste les thuisgestuurd. Het duurt daarmee een paar dagen voor je kunt starten. De cursus kost in 2017 € 109 of € 90 als je lid bent van Schrijven Online Plus. Als je lid bent, krijg je niet alleen korting op de cursussen, maar krijg je ook toegang tot betaalde delen van de website.

Omdat de cursus volledig online gegeven wordt, kun je er mee aan de slag waar en wanneer je maar wilt. Je kunt het digitaal doen op je computer of een tablet, of je kunt de lessen uitprinten. De slotopdrachten stuur je naar het e-mailadres van de docent. Die stuurt je, ook weer via e-mail, zijn of haar commentaar en de volgende les. Je mag zo lang over elke les doen als je wilt. Wel geldt als voorwaarde dat je de gehele cursus binnen een jaar afgerond moet hebben. Omdat elke les ongeveer een dag kost, zal dat voor de meeste mensen geen probleem zijn. Er wordt geen examen afgenomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schrijfcursus: "Roman Schrijven"Schrijfcursus: "Roman Schrijven"Veel mensen hebben de ambitie om een roman te schrijven. Vaak gaat het echter mis. Het lukt bijvoorbeeld niet om de eers…
Een schrijfcursus kiezen die bij je pastEen schrijfcursus kiezen die bij je pastSchrijfcursussen zijn er in soorten en maten: online, schriftelijk en klassikaal. Bij grote instituten en in kleine groe…
Schriftelijke en online cursussen creatief schrijvenSchriftelijke en online cursussen creatief schrijvenWil je verder komen met creatief schrijven? Maar wil je, gezien je brede belangstelling, je nog niet direct op een bepaa…
Schrijfcursus: "Korte verhalen schrijven"Schrijfcursus: "Korte verhalen schrijven"Schrijven leer je door het veel te doen. Daarnaast is het goed om af en toe van een ander te horen hoe je het doet. Wat…
Bronnen en referenties
  • Website Schrijven Online: http://www.schrijvenonline.org/academie
  • De cursus Ontdek je schrijftalent van de Schrijven Online Academie

Reageer op het artikel "Schrijfcursus: "Ontdek je schrijftalent""

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 27-01-2017
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Schrijfcursussen
Schrijf mee!