InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > De postzegels van 2015: het eerste halve jaar

De postzegels van 2015: het eerste halve jaar

De postzegels van 2015: het eerste halve jaar Elk jaar geeft PostNL in Nederland nieuwe postzegels uit. Ook in 2015 staat er weer een verrassend aanbod postzegels klaar om de markt op te gaan. Nieuwe postzegels zijn nodig, omdat de oude voorraden opraken of gedeeltelijk in postzegelverzamelingen terecht komen. Postzegels zijn niet alleen handig bij het verzenden, maar ook leuk om te verzamelen. De postzegels voor het eerste halve jaar van 2015 zijn bekend!

Nieuwe postzegels

PostNL is in Nederland verantwoordelijk voor de uitgifte van nieuwe postzegels. Omdat postzegels onder het waardepapier vallen, er hangt immers een geldelijke waarde aan, is de uitgifte per reeks gelimiteerd. Dat betekent, dat er steeds nieuwe zegels worden bedacht, gedrukt en uitgegeven. Soms betreft het zegels uit een langer lopende reeks, maar vaak wordt de gelegenheid aangegrepen om speciale gebeurtenissen te herdenken, of bepaalde aspecten van de samenleving te belichten.

Wat kosten de zegels?

Op de postzegels zie je geen geldelijke waarde meer weergegeven. Gelukkig maar, want met elke tariefswijziging zou het noodzakelijk worden om extra zegeltjes bij te plakken. Een arbeidsintensief maar ook duur proces! Sinds enkele jaren zie je alleen nog maar een waarde-aanduiding op de zegels weergegeven. In Nederland is dat de 1 of de 2. Dat wil niet zeggen dat er maar twee waarde-klassen zijn, soms moet je meerdere exemplaren van de 1 en/of de 2 plakken om het poststuk juist te frankeren. Met ingang van 1 januari 2015 is het basis posttarief (waarde-aanduiding 1) 0,69, voor de brievenbus-poststukken onder de 20 gram. Waarde-aanduiding 2 komt dan op 1,38. Voor elke volgende stap komt er steeds 0,69 bij. De posttarieven staan door de veranderende postmarkt onder een opwaartse druk. Op 1 januari 2016 zullen de posttarieven opnieuw stijgen.

Niet alleen op de post

Al vanaf het begin dat er postzegels werden uitgegeven werden mensen gegrepen door de leuke plaatjes, postzegels zijn ook leuk om te verzamelen. Voor de hobbyist zijn er dan ook verschillende typen verzamelbanden waar je de postzegels netjes in kunt opbergen. Zo heb je ook banden, waar de afbeeldingen van de postzegels al in zijn afgedrukt (in grijstinten), zodat je precies kunt zien waar je de nieuwe exemplaren kunt laten. Ben je een verzamelaar en heb je een nieuwe uitgifte gemist? PostNL biedt op een speciale site, www.collectclub.nl ook de oudere uitgiften nog lange tijd aan.

Overzicht

In het overzicht hieronder zie je welke nieuwe postzegels voor de eerste helft van 2015 waren ingepland. Elke planning van postzegeluitgiftes kan altijd worden gewijzigd als zich onvoorziene omstandigheden voordoen, wat overigens in deze periode niet is gebeurd. Zoals je ziet werden in dit eerste halve jaar alle zegels uitgegeven in postzegelvelletjes. Er zijn in deze uitgifte-periode dus geen losse zegels uitgegeven.

UitgifteDatum uitgifteOpmerking/bijzonderheden
Top-40 in Nederland 50 jaar5 januari 2015Postzegelvel waarop tien verschillende postzegels zitten
Mooi Nederland. Vestingsteden: Bourtange2 februari 2015Postzegelvel waarop dezelfde zegel vijf keer zit.
Mooi Nederland. Vestingsteden: Elburg2 februari 2015Postzegelvel waarop dezelfde zegel vijf keer te vinden is.
Mooi Nederland. Vestingsteden: Naarden2 februari 2015Postzegelvel waarop dezelfde zegel vijf keer te vinden is.
Geboortezegel2 februari 2015Postzegelvel, met 50 dezelfde exemplaren van deze zegel
Herdenking 200 jaar Koninkrijk, Koning der Nederlanden2 maart 2015Postzegelvel met tien zegels, twee verschillende zegels.
Bruggen in Nederland30 maart 2015Postzegelvel met tien verschillende zegels.
Modern speelgoed (Europazegels)28 april 2015Postzegelvel waarop 6 postzegels, twee verschillende.
Oud speelgoed (Europazegels)28 april 2015Postzegelvel waarop 6 postzegels, twee verschillende.
Flora en Fauna van het Naardermeer (Natuurmonumenten)28 april 2015postzegelvel met tien verschillende postzegels.
Mooi Nederland. Vestingsteden: Willemstad26 mei 2015Postzegelvel met vijf gelijke zegels.
Mooi Nederland. Vestingsteden: Hulst26 mei 2015Postzegelvel met vijf gelijke zegels
Mooi Nederland. Vestingsteden verzamelvel26 mei 2015postzegelvel met tien zegels, waarvan zes verschillend.
Kunstzegels22 juni 2015Postzegelvel met tien verschillende postzegels
Herdenking 200 jaar Slag bij Waterloo22 juni 2015Postzegelvel met vijf gelijke zegels.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De postzegels van 2015: het tweede halve jaarDe postzegels van 2015: het tweede halve jaarElk jaar geeft PostNL een aantal nieuwe postzegels uit. Postzegels zijn nodig bij de verzending van poststukken. Daarnaa…
Posttarieven 2014Posttarieven 2014De meeste post wordt in Nederland verwerkt door PostNL. Deze dienst kost uiteraard geld. We betalen voor het verzenden e…
Beleggen in postzegels: van hobby tot financiële investeringBeleggen in postzegels: van hobby tot financiële investeringSommige mensen verzamelen postzegels uit hobby terwijl anderen het vooral zien als een financiële investering of beleggi…
Filatelie en PostzegelsFilatelie en PostzegelsOnder filatelie wordt verstaan: de liefhebberij van het verzamelen van postzegels. Echter filatelie heeft niet alleen me…
Posttarieven op 1 jan. 2018 én 1 jan. 2019 opnieuw omhoogPosttarieven op 1 jan. 2018 én 1 jan. 2019 opnieuw omhoogDe prijs van postzegels is flink in beweging. Na twee prijsverhogingen in 2013, gingen de tarieven van postzegels op 1 j…
Bronnen en referenties
  • www.collectclub.nl

Reageer op het artikel "De postzegels van 2015: het eerste halve jaar"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 08-08-2019
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Postzegels
Schrijf mee!