InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Het maken van een registratie DVD

Het maken van een registratie DVD

Vroeger moesten mensen een cameraman inhuren met dure montageapparatuur om een gebeurtenis vast te leggen. Tegenwoordig heeft vrijwel iedereen een videocamera en een computer waardoor het maken van videoproducties in ieders handbereik ligt. Toch kan het maken van een DVD dagenlange perikelen opleveren. Met de moderne middelen kun je voor relatief weinig geld een professioneel ogende productie neerzetten. Dat is vooral handig voor hobbyisten die met hun amateurvideo's hetzij de show willen stelen hetzij een extra zakcentje willen verdienen.

Inhoud:

Reportage of registratie

Ten eerste is het goed om te weten dat er verschillende soorten DVD's zijn. Je kunt een reportage maken; deze bestaat uit verschillende kleine, losse opnamen die je aan elkaar plakt. Daarnaast kun je een DVD maken door een gebeurtenis te registreren. De registratie en de reportagevorm zijn de twee belangrijkste onderscheiden videovormen. Al gelang naar het onderwerp kies je welke vorm het beste bij jouw project past. In dit artikel gaat het alleen over de video- en cameratechnisch meest makkelijke vorm; de registratie van een gebeurtenis.

DVD´s zijn nog altijd in. Het is cool om je eigen DVD te kunnen maken. Maar je kunt uiteraard een registratie op een USB-stick zetten. Ook dan is het handig om verderop in dit artikel cameratips voor registraties te lezen.

Voorbeelden van registraties

Een registratie is een ononderbroken video- en geluidsopname van een gebeurtenis. Niet alle onderwerpen lenen zich voor dit type van opnemen. Voorbeelden die bij uitstek geschikt zijn voor een registratie zijn:
  • Toneelstukken
  • Theatervoorstellingen
  • Schoolmusicals
  • Concerten
  • Workshops
  • Toespraken
  • Lezingen
  • Sportwedstrijden
Bij al deze gebeurtenissen is het belangrijk om de gebeurtenis in zijn geheel vast te leggen. Dat is de essentie van registratie; je neemt een gebeurtenis in zijn geheel op.

Cameravoering bij een registratie

Bij de registratie van een gebeurtenis is verrassend genoeg het totaalshot het meest belangrijke shot. In principe zet je de camera op een statief. Dat komt omdat het erg vermoeiend is een camera een uur, twee uur of drie uur lang vast te houden. Met een statief maak je mooie beelden. Waarom gebruik je vaak een totaalshot? Omdat je in veel gevallen niet weet wat er gaat gebeuren. Het grootste gevaar voor een cameraman is dat hij of zij iets belangrijks mist. Met een totaalshot zit je lekker veilig. Een uur lang naar een totaalshot kijken is niet leuk, zul je denken. Echter, een uur lang naar vele in- en uitzooms kijken is nog vervelender. Wat je daarom doet is het volgende; je gaat middelen tussen totaalshots en closere shots, terwijl je scherp luistert en kijkt naar wat er precies gebeurt. Als back-up ga je zo snel mogelijk terug naar een totaal of half-totaal waarin je niks van de gebeurtenis mist. Dat beeld laat je minimaal een minuut staan voordat je weer met steady, standvastig en doelmatig inzoomen begint. Na een inzoom laat je de nieuwe kadrering minimaal een minuut staan, net zo lang totdat de situatie vraagt om een pan of uitzoom. Hierin volg je het geluid. In het geval van een spreker of een discussie volg je de spreker. Het geluid volgen is essentieel voor goed camerawerk. In een televisiesetting, waarin met meerdere camera's gewerkt wordt, verwoorden sommige regisseurs het op de volgende, enigszins platvloerse wijze: wie lult, in beeld.

Zoom langzaam en glijdend

Stel je begint met een totaalshot maar na 5 seconden is duidelijk dat het gebeuren zich vooral op een plek gaat afspelen. Dan wacht je nog even 10 seconden en ga je vervolgens zeer langzaam, voor je gevoel tergend langzaam inzoomen naar een half totaal. Een langzame en glijdende inzoom wekt de minste irritatie bij kijkers. Het half totaal laat je rustig weer een tijdje staan. Misschien moet je vanuit deze positie soms meepannen met de mensen, omdat ze heen en weer lopen. Pannen is een panorama-beweging maken, oftewel een horizontale beweging met de camera.

Halftotaal

Wanneer de mensen of de persoon die je filmt alsmaar blijft heen en weer lopen, kun je de camera in een halftotaal laten. In dit totaal blijf je de voeten van de persoon of personen in kwestie zien. Uitmuntende cameramensen kunnen ervoor kiezen om in te zoomen naar een medium shot; dat is een shot waarbij een groot deel van de borstkas en het hoofd te zien zijn. In dit mediumshot kun je een spreker volgen. let hierbij op de arm- en handgebaren van een spreker. Wanneer een spreker veel met zijn handen praat laat je dit zien. Probeer gelijktijdig met een armgebaar uit te zoomen. Als er twee mensen zijn die met elkaar praten is een 'medium twoshot' het meest close shot wat je kunt nemen.

Muziek is vrijheid binnen bepaalde perken

Wanneer de registratie een muziekopname met een camera betreft ben je iets meer vrij in de cameravoering. Dan is het leuk om een superclose-up te maken. Verder kun je dan kiezen om allerlei pannetjes en tiltjes te maken. Probeer echter wel om de rust in het camerawerk te behouden. Af en toe is het goed om een shot twintig seconden vast te houden. Bij popmuziek is het een gouden regel om zodra je een zanger hoort zingen naar hem toe te bewegen. Tijdens een gitaarsolo ga je naar de gitaar. Dat doe je volgens het principe: wat je hoort moet in beeld. De cameraman kan niet zomaar dingen gaan filmen; hij of zij moet altijd het geluid volgen en beseffen dat zijn werk slechts ondersteunend is voor de geluidservaring van de kijker. Zonder geluid is een camerabeeld nutteloos. Het belangrijkste geluid moet altijd gefilmd worden, anders heb je als cameraman iets gemist en doe je je werk niet goed.

Bandjes

Het lijkt heel simpel; je neemt gewoon een gebeurtenis op en maakt er een DVD van. Toch zijn er allerlei zaken waar je tegen aan kunt lopen. Vroeger maakte cameramensen gebruik van videobanden. Deze banden hebben een beperkte lengte. Gebeurtenissen die vrij lang kunnen duren zoals concerten en sportwedstrijden moeten echter in hun geheel worden opgenomen. Om deze reden gebeurden professionele registraties altijd met twee camera's. Als bij de ene camera een bandwissel plaatsvond, kon de andere camera doorfilmen. In de montage werd er een geheel van gemaakt. Deze werkmethode is vervangen door gebruikmaking van camera's met harddisk.

De uitdaging van de harddiskcamera

De harddisk biedt een andere uitdaging. Als een videobestand te groot wordt zal een camera deze file uit zichzelf splitsen in meerdere files. Op de computer is het relatief simpel tot een geheel te maken alleen duurt dit wel enige tijd. Om van twee of drie files een hele nieuwe doorlopende opname te maken van een paar uur, kan het zijn dat de computer urenlang moet rekenen; soms wel 12 uur. Hierdoor is het niet mogelijk om snel een DVD te branden na het maken van de opname. Dat is vervelend als de cliënt vraagt om snel klaar te zijn. Hierdoor ben je genoodzaakt om na de opname de computer gelijk aan het werk te zetten en hem 's nachts te laten doordraaien.

Truc: voor 1 seconde stoppen met opnemen

Een andere manier om een opname te maken is door tijdens een concert tussen de liedjes door de opname heel even te stoppen om hem vervolgens gelijk weer aan te zetten. Bij veel concerten is dit geen probleem. Desnoods kun je midden in het applaus stoppen; dat valt het minste op. Ook kun je ervoor kiezen om een beeldwissel te maken in de een of twee seconden dat er geen muziek is. In het geval van klassieke muziek is er tijdens een rust tussen twee liedjes in alleen maar stilte en valt niemand het op als de camera kort aan en uit is. Let er wel op dat het beeld dan eindigt op een shot waarop geen mensen te zien zijn, zoals een bos bloemen of een kroonluchter. Als je de camera op mensen gericht houdt zie je even een springer als je de camera aan en uit zet en dat is lelijk. Het voordeel aan deze losse videostukken is dat je ze gelijk als MPG kan zetten op een video DVD in bijvoorbeeld het programma DeVeDe. Op deze manier kun je na een concert van drie uur je beelden in de computer laden en gelijk in DVD-formaat omzetten. Het maken van een DVD inclusief menu hoeft dan maar drie uur te duren. Overigens is dit geen professionele methode om snel een dvd te maken; die staat hieronder beschreven.

Professioneel registreren

Wanneer het echt niet mogelijk is om de camera aan en uit te zetten omdat de gebeurtenis vereist dat de camera nooit uit gezet kan worden, moet je kiezen voor de 'lastige' weg door de beelden weer tot een geheel filmpje samen te smeden. Vervolgens zul je een menu willen samenstellen met alle liedjes als hoofdstuk. Dan moet je tijdens elke pauze tussen de liedjes een knip maken zonder er beeldmaterieel uit te verwijderen. Vervolgens kun je elke knip, behalve die om de ruwe filmpjes tot een geheel te maken, gebruiken als hoofdstuk. Dit is de langzamere methode maar wel de enige professionele methode.

Het langdurige rekenwerk

Tijdens het renderen, het uitrekenen van de computer oftewel het maken van een filmpje, is de computer een stuk langzamer omdat de capaciteit van de CPU-processor voor een groot deel in beslag is genomen. Wanneer je te veel ingewikkelde zaken tegelijk laat uitvoeren, kan een computer hiervan op tilt raken wat meestal leidt tot een mislukking in het renderproces. Daarom is het aan te raden om even zo weinig mogelijk met een computer te doen als deze een video aan het renderen is. Een mail lezen of wat websites bezoeken om deze te lezen is geen probleem maar wanneer je tegelijkertijd films legaal gaat downloaden of online van de ene naar de andere site surft, kan het wel eens blijken dat de computer erg langzaam is geworden. Het is aan te raden voor de professionele editor om twee computers te hebben zodat je op een andere computer een montage kan maken als er gerekend wordt.

Maak een foto

Een registratie dvd is niet af als het menu geen foto heeft van de registratie zelf. Kies nooit voor een standaard achtergrondmenu maar maak de DVD meer professioneel ogend door een foto te gebruiken die je hebt gemaakt tijdens het filmen. Sommige harddiskcamera's maken zelf foto's van video-opnames. Je kunt eventueel een scene uit de film exporteren als foto maar mooier is het om tijdens de opname met een fotocamera wat mooie foto's te maken. Een extra voordeel aan het maken van foto's is dat je deze kunt gebruiken voor het fabriceren van een DVD-hoesje.
Gerelateerde artikelen
Positieve BKR registratiePositieve BKR registratieEen positieve BKR, wat is dat? Een BKR registratie kan zowel positief als negatief zijn. Deze melding is belangrijk als…
Geld lenen: lenen zonder BKR toetsing - Let op!Geld lenen: lenen zonder BKR toetsing - Let op!Met een BKR registratie kun je wel geld lenen. Geld lenen zonder BKR toetsing kan ook. Het gaat alleen op een andere man…
Ondergrens voor melding BKRRegistratie bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) kan wel eens onredelijk uitvallen. Het kan namelijk gebeuren dat u…
Geld lenen: BKR registratie verwijderenHoe kun je een BKR registratie verwijderen? Je kunt dit zelf doen, maar ook met behulp van gespecialiseerde bedrijven. Z…
Rood staan bij de bank levert BKR-registratie opVanaf 1 december 2016 zijn de regels rondom het lenen van geld aangescherpt. Ook het roodstaan tot 250 euro op een bankr…
Bronnen en referenties
  • Cameracursus op het Mediapark
  • Cameracursus van Co Alderding, de meest gevreesde en gevierde cameraleraar van Nederland
  • Zelf diverse registratie-dvd´s gemaakt

Reageer op het artikel "Het maken van een registratie DVD"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 21-07-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!