InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > De postzegels van 2014: het tweede halve jaar

De postzegels van 2014: het tweede halve jaar

De postzegels van 2014: het tweede halve jaar In elk land worden elk jaar heel wat nieuwe postzegels uitgegeven, tot grote vreugde van de actieve postzegelverzamelaars. Ook Nederland is op deze regel geen uitzondering. PostNL heeft in het tweede halve jaar van 2014 weer een aantal mooie zegels uitgegeven. Een overzichtje van de uitgiften van de tweede helft van 2014, wel zo handig.

Vernieuwen van postzegels

Elk jaar geeft PostNL in Nederland een aantal nieuwe postzegels uit, die gebruikt kunnen worden om poststukken te frankeren. Soms gaat het om uitgaven om een belangrijk thema extra te onderstrepen. Denk bijvoorbeeld aan herdenkingen, jubilea, bijzondere gebeurtenissen. Soms gaat het om noodzakelijke uitgaven, bijvoorbeeld bij wisseling van het staatshoofd, zoals in 2013, toen de postzegels met de beeltenis van koningin Beatrix vervangen werden voor zegels met de beeltenis van koning Willem-Alexander. En soms ook, omdat ook de afwisseling leuk is. Vooral voor verzamelaars is de uitgave van een nieuwe zegel van belang: dan kan er weer een nieuw exemplaar aan de collectie worden toegevoegd.

Frankeren en het posttarief

Aanvankelijk werd op de postzegel een waarde afgedrukt, in centen en guldens, later in eurocenten en euro's. Je kon dan aan de zegel meteen zien, hoeveel deze waard was. Het nadeel was, dat bij een tariefsverhoging er steeds nieuwe zegels nodig waren. Bovendien zat je altijd met je oude voorraad zegelt te kijken. Om toch voldoende te frankeren was je genoodzaakt om steeds zegels ter waarde van een paar cent bij te plakken. Onhandig, en uiteindelijk te duur. Enkele jaren geleden is ervoor gekozen, om op postzegel geen waarde meer af te drukken, enkel nog een waarde-aanduiding. In plaats van 0,64 zie je dan 1 op de postzegel staan. Er zijn zo voor binnenlands gebruik twee verschillende waarde-aanduidingen, voor de postcategorieën, die het meest gebruik worden:
  • Waarde-aanduiding 1: voor brievenbuspost met een maximaal gewicht van 20 gram. Volgens het posttarief in 2014 is de waarde 0,64
  • Waarde-aanduiding 2: voor brievenbuspost met een gewicht hoger dan 20 gram, maar maximaal 50 gram. Volgens het posttarief in 2014 is de waarde 1,28

Is je brievenbuspost zwaarder, dan moet je verschillende zegels plakken, al naargelang het gewicht van je poststuk. Het mooie van dit systeem is, dat een tariefswijziging geen consequenties heeft voor je voorraadje zegels. Die kun je dus gewoon blijven gebruiken.

Postzegels verzamelen

Het verzamelen van postzegels is een leuke en interessante hobby. Vooral het afbeelden van belangrijke personen of gebeurtenissen kan heel inspirerend zijn. Je komt dank zij de postzegels nog aardig wat te weten! Mocht je een nieuwe uitgave gemist hebben, geen nood. Op de site van PostNL, www.collectclub.nl kun je eerdere uitgaven vaak nog een hele tijd nabestellen.

Nieuwe uitgiften

In de tweede helft van 2014 zagen weer een aantal bijzondere zegels het licht, waaronder de in de tweede helft van het jaar gebruikelijke kinderzegels en decemberzegels. Let ook op de zegel ter herdenking van het twaalfeneenhalf-jarig huwelijksjubileum van koning Willem-Alexander en koningin Maxima.
Uitgave Datum van uitgifte Opmerking
Mauritshuis1 juli 2014Velletje, waarop de zegel 10 keer te vinden is.
Grenzeloos Nederland, Japan14 juli 2014Drie postzegelvelletjes, waarop zes verschillende zegels te vinden zijn.
Huwelijksjubileum koning WIllem-Alexander en koningin Maxima2 augustus 2014Op deze dag is het 12,5 jaar geleden dat de koning en de koningin in de echt verbonden zijn. Ter gelegenheid hiervan wordt op deze dag een postzegelvelletje uitgegeven, waarop tien zegels zitten, met vijf verschillende thema's.
Unesco Werelderfgoed11 augustus 2014Uitgave UNESCO Werelderfgoed Nederland. Postzegelvel waarop tien verschillende postzegels zitten.
Jubileum 175 jaar spoorwegen in Nederland8 september 2014Jubileumzegels 175 jaar spoorwegen in Nederland. Postzegelvel, waarop tien verschillende postzegels zitten.
Nederlandse DJ's6 oktober 2014Nederlandse DJ's. Postzegelvel met tien postzegels, waarvan vijf verschillende.
Dag van de Postzegels 201417 oktober 2014Dag van de postzegels, 2014. Tien identieke postzegels op één postzegelvelletje.
Kinderpostzegels3 november 2014Velletje met vijf verschillende zegels.
Decemberzegels17 november 2014Decemberzegels. Eén velletje waarop 20 verschillende zegels zitten

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De postzegels van 2016, het eerste halve jaarDe postzegels van 2016, het eerste halve jaarVoor de postzegelverzamelaars is december altijd een spannende maand. Dan wordt bekend welke postzegels PostNL het komen…
De postzegels van 2015: het tweede halve jaarDe postzegels van 2015: het tweede halve jaarElk jaar geeft PostNL een aantal nieuwe postzegels uit. Postzegels zijn nodig bij de verzending van poststukken. Daarnaa…
Posttarieven 2014Posttarieven 2014De meeste post wordt in Nederland verwerkt door PostNL. Deze dienst kost uiteraard geld. We betalen voor het verzenden e…
PostNL-post sturen in Nederland (2018): frankeren & tarievenPostNL-post sturen in Nederland (2018): frankeren & tarievenHet grootste Nederlandse postbedrijf is PostNL. Het bedrijf kent een rijke voorgeschiedenis. Het is begonnen als PTT Pos…
De postzegels van 2016: het tweede half jaarDe postzegels van 2016: het tweede half jaarTraditionele briefpost wordt in de meeste gevallen nog steeds gefrankeerd met postzegels. Door het plakken van postzegel…
Bronnen en referenties
  • www.collectclub.nl

Reageer op het artikel "De postzegels van 2014: het tweede halve jaar"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 19-03-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Postzegels
Schrijf mee!