InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Eenvoudig(e) kabels breien zonder kabelnaald

Eenvoudig(e) kabels breien zonder kabelnaald

Eenvoudig(e) kabels breien zonder kabelnaald Het breien van kabelmotieven met een hulpnaald is minder ingewikkeld dan het lijkt. Toch kan het beginnende en minder geoefende breisters afschrikken, omdat zij opzien tegen het kruisen van steken met behulp van een kabelnaald. Voor het breien van een eenvoudige kabelsteek is het echter niet nodig om die kabelnaald te gebruiken. Bovendien bestaat er een manier om imitatiekabels te breien. Dit artikel beschrijft een drietal kabelsteken, elk op een andere manier zonder kabelnaald gebreid, en diverse variaties daarop.

Kabelmotieven breien

De ingenieuze kabelmotieven van de van oudsher handgebreide visserstruien zijn nog altijd een actueel thema in de mode. Door rechte en averechte steken met ingewikkelde kabelpatronen te combineren wist de maker ervan zijn of haar trui een eigen karakter te geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de wolwitte Ierse visserstruien of aan de blauwe exemplaren uit de Nederlandse kustplaatsen.

Het voorpand van de meeste truien bestaat uit een indrukwekkend middendeel met combinaties van elkaar kruisende steken, kabels en noppen. De patronen worden van elkaar gescheiden door averechte of rechte tricotsteken. Een deel van de gebruikte motieven komt terug in het rugpand en de mouwen.

KabelnaaldKabelnaald
Kabelmotieven ontstaan dus door steken en groepen steken op verschillende manieren te laten kruisen. Al naar gelang het aantal steken en de richting waarin zij gekruist worden, ontstaan grotere of kleinere naar links of rechts gedraaide kabels. Steken kunnen zowel op een rechte als een averechte naald worden gekruist. Bovendien kunnen zij verdraaid recht of averecht worden gebreid. Om grotere aantallen steken met elkaar te laten kruisen wordt een hulpnaald of kabelnaald gebruikt.

Een simpele kabel ontstaat al door slechts twee rechte steken gekruist te breien zonder dat er een hulpnaald aan te pas komt. Verder zijn er wat trucjes om een gebreide kabel te imiteren. Hierbij worden steken niet gekruist gebreid, maar af- en overgehaald. Om het stekenaantal weer aan te vullen, wordt de draad vervolgens extra om de naald geslagen. Hoe dit in zijn werk gaat, wordt in dit artikel verder uitgelegd.

Algemene wenken

Voor een mooi resultaat wordt aan het begin en eind van de naald een kantsteek gebreid. Hierdoor laat het breiwerk zich gemakkelijk en netjes in elkaar zetten. Zet daarom behalve de opgegeven aantallen steken (bijvoorbeeld 5 + 2 extra steken) nog twee steken op als kantsteek.

Meer averechte steken tussen de kabelsMeer averechte steken tussen de kabels
De kabelsteken die in dit artikel beschreven worden maken allemaal een enkele draai, die telkens wordt herhaald. Dit is de eenvoudigste manier om een kabeleffect te bereiken. De motieven zijn opgebouwd uit rechte en averechte steken.

De eerste naald van de kabel wordt de goede kant van het werk. De kabel wordt gevormd door de rechte steken. Door de averechte steken worden de kabels van elkaar gescheiden. Door meer of minder averechte steken te breien komen de kabels verder uit elkaar of dichter op elkaar te liggen.

Een kabelmotief kan bestaan uit een groepje kabels dicht naast elkaar, met er tussenin averechte steken. Links en rechts hiervan kunnen bijvoorbeeld in elke heengaande naald een of twee rechte steken worden gebreid, in elke teruggaande naald worden die als averechte steken gebreid. Zo wordt een kabelgroepje afgebakend door een smalle rand van rechte steken. Links en rechts van die rand kan bijvoorbeeld, na nog wat averechte steken, een gerstekorrel (brei afwisselend 1 steek recht, 1 steek averecht in de heengaande naald aan de goede kant van het werk; brei de steken zoals ze zich voordoen aan de verkeerde kant van het werk) voor nog meer effect zorgen.

Open imitatiekabel met een dunne (onder) en een dikkere naald gebreidOpen imitatiekabel met een dunne (onder) en een dikkere naald gebreid

Een kleine open imitatiekabel (gaatje in het midden)

Het aantal benodigde steken is een veelvoud van 5 + 2 extra steken. De eerste toer is de goede kant van het werk.
  • Toer 1: Brei 2 steken averecht, haal 1 steek af (laat de steek zonder te breien van de linker op de rechter breinaald glijden), brei 2 steken recht en haal de afgehaalde steek over de gebreide twee steken heen.
  • Herhaal dit steeds met 5 steken; eindig met 2 steken averecht.
  • Toer 2: Begin met 2 steken recht, 1 steek averecht, maak een omslag (sla de draad naar achter om de naald en haal weer naar voor), 1 steek averecht. Herhaal dit en eindig met 2 steken recht.
  • Toer 3: Brei 2 steken averecht, 3 steken recht. Eindig met 2 steken averecht.
  • Toer 4: Brei 2 steken recht, 3 averecht. Eindig met 2 steken recht.

Als variatie hierop kunnen meer averechte steken gebreid worden. De kabels komen dan verder uit elkaar te liggen. Pas in dat geval bij het opzetten het stekenaantal evenredig aan.

Bij de volgende werkwijze wordt bijna op dezelfde manier een gebreide kabel nagebootst. Het afhalen en het maken van de omslag worden nu niet over twee naalden verdeeld, maar in dezelfde naald meteen na elkaar gedaan.

Dichte imitatiekabel over 4 (onder) en over 6 toeren gebreidDichte imitatiekabel over 4 (onder) en over 6 toeren gebreid

Een kleine dichte imitatiekabel

  • Toer 1: Brei 2 steken averecht en 3 steken recht. Herhaal dit en eindig met 2 steken averecht.
  • Toer 2: Brei 2 steken recht en 3 steken averecht. Herhaal dit en eindig met 2 steken recht.
  • Toer 3: Brei 2 steken averecht, haal 1 steek af (laat de steek zonder te breien van de linker op de rechter breinaald glijden), brei 2 steken recht, maak een omslag en haal de afgehaalde steek over de 2 recht gebreide steken en de omslag heen. Herhaal dit en eindig met 2 steken averecht.
  • Toer 4: Brei hetzelfde als in toer 2.

Als variatie kan bij de dichte imitatiekabel niet alleen het aantal averechte steken tussen de kabels worden aangepast voor meer of minder ruimte tussen de gebreide kabels. Ook het aantal toeren kan worden aangepast. Om de kabels iets langer te maken, worden toer 3 en 4 gebreid als de eerste twee toeren. Pas in toer 5 worden de steken afgehaald en de omslagen gemaakt. Toer 6 is in dat geval gelijk aan toer 4.

Een eenvoudige kabel breien over twee steken

Deze steek is het opstapje naar het breien van ‘echte’ kabels. Het principe berust op het breien van gekruiste steken, waardoor de draaiing in het motief ontstaat.

  • Toer 1: Brei 3 steken averecht en 2 steken recht, herhaal dit en eindig met 3 steken averecht.
  • Toer 2: Brei 3 steken recht en 2 steken averecht, herhaal dit en eindig met 3 steken recht.
  • Toer 3 en 4: Brei toer 1 en 2 nog een keer.
  • Toer 5: Brei 3 steken averecht, kruis 2 steken recht naar rechts (brei de tweede steek recht - sla de eerste dus over, maar laat op de linker naald staan - brei dan de overgeslagen steek recht en laat ze samen van de linkernaald op de rechter glijden), 3 steken averecht. Eindig met 3 steken averecht.
  • Toer 6: Brei 3 steken recht, brei de twee gekruiste steken averecht, eindig met 3 steken recht.

Herhaal dit voor de rest van het breiwerk vanaf toer 3 voor een kortere kabel. Wie kiest voor een wat langere kabel herhaalt voor de rest van het werk toer 1 tot en met 6.

De tweede steek op de naald wordt als eerste gebreidDe tweede steek op de naald wordt als eerste gebreid
De achterste steek is gebreidDe achterste steek is gebreid
De voorste steek wordt gebreidDe voorste steek wordt gebreid
Kabel over twee gekruiste rechte stekenKabel over twee gekruiste rechte steken

Toepassing

Met de gebruikte steken kunnen al verschillende eenvoudige voorwerpen worden gebreid. Denk bijvoorbeeld aan een hoesje voor de telefoon, met een mooie kabelcombinatie in het midden. Ook een kussenhoes, polswarmers of een sjaal kunnen op die manier worden gebreid. Wie veel kabels wil breien, kan bijvoorbeeld een pannenlap of een beanie breien, waarbij de kabelmotieven door 1 tot 5 averechte steken van elkaar worden gescheiden.

Wie de smaak te pakken heeft, kan zich verder verdiepen in het breien van kabelsteken. Een hulpnaald is daarbij dan onmisbaar. De kleine kabels uit de bovenstaande beschrijving kunnen dan worden gecombineerd met brede kabelmotieven, waardoor het gebruik van de hulpnaald beperkt kan blijven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Knifty knitting: Breien op de breiringBreien is helemaal hip, maar in plaats van met je breinaalden aan de slag te gaan, kun je ook breien met een breiring. B…
Benodigdheden en materialen om te breienBenodigdheden en materialen om te breienLeren breien begint met het hebben van de juiste materialen. Gelukkig heb je niet veel nodig om te kunnen breien en zijn…
Breien ontspannend en rookstoppend dus voldoeningBreien wordt al eeuwen gedaan. Jammer genoeg wordt breien tegenwoordig gezien als iets sufs. Zeker als je als tiener of…
Hoe brei je een trui met vier naaldenHoe brei je een trui met vier naaldenHou je ervan om truien te breien, maar heb je een hekel aan het in elkaar naaien van de delen? Brei dan eens een trui me…
Coaxkabel voor satelliet tvTv kijken via de satelliet? Satelliet tv systemen maken gebruik van coaxkabels en F connectoren om de satelliet signalen…

Reageer op het artikel "Eenvoudig(e) kabels breien zonder kabelnaald"

Reacties

Klazien, 30-08-2018 21:26 #2
Ontzettend bedankt voor de simpele kabelsteek voorbeelden en de duidelijke uitleg met foto!
Ik heb een klein vestje gebreid voor een mini baby popje en met zo een eenvoudig kabeltje erin verwerkt is zo schattig en zo mooi!
Uitermate geschikt voor iemand als ik die patroon lezen zo moeilijk vindt maar o zo veel van breien houdt!

Ria, 04-07-2014 09:54 #1
Bedankt voor de uitleg, ik was aan het breien en aan weerszijden van de kabel kwam een gekruiste steek recht die ik met behulp van een kabelnaald deed. Ik vond dit vervelend en zocht op internet hoe ik het kon doen zonder kabelnaald en zag uw duidelijke beschrijving met plaatjes erbij. Dit scheelt enorm ik hoef nu niet meer elke heengaande naald 10 keer de kabelnaald te gebruiken om deze gekruiste steken te maken. Ik had al spijt van het patroon maar nu niet meer. Reactie infoteur, 06-07-2014
Fijn dat het artikel van pas kwam en veel succes bij het voltooien van het breiwerk!

Infoteur: Sierkunst
Gepubliceerd: 28-02-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!