InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > De postzegels van 2013: het tweede halve jaar

De postzegels van 2013: het tweede halve jaar

De postzegels van 2013: het tweede halve jaar Postzegels plak je op poststukken, waarmee je betaald voor de afhandeling van je post. Maar er kan meer mee: postzegels zijn ook leuk om te verzamelen. PostNL is in Nederland verantwoordelijk voor de uitgifte van nieuwe postzegels. We bekijken de uitgiften van de postzegels voor het tweede halve jaar van 2013.

Postzegels van PostNL

In Nederland worden elke jaar vele mooie, nieuwe postzegels uitgegeven. Was dit vroeger een taak van de PTT, daarna van TPG en TNT, tegenwoordig is het de voortzetting van het postbedrijf van deze illustere voorgangers, PostNL, die dit voor zijn rekening neemt. Sommige nieuwe postzegels worden hetzij apart, hetzij in een tweetal of serie, uitgegeven ter gelegenheid van een speciale gebeurtenis of jubileum, andere maken deel uit van een lopende verzameling, zoals 'Mooi Nederland'. Nieuw in het tweede half jaar zullen lopende zegels zijn met de beeltenis van koning Willem-Alexander.

Posttarieven

Hoewel de posttarieven op 1 januari 2013 al verhoogd waren naar 54 cent voor een brief onder de 20 gram, voert PostNL in het tweede half jaar van 2013 nogmaals een tariefsverhoging door. Door het oprukken van elektronische communicatie (o.a. e-mail) wordt er minder post verstuurd, maar de hele postinfrastructuur moet uiteraard wel intact en betaald worden. Met ingang van 1 augustus 2013 worden de posttarieven in Nederland daarom opnieuw verhoogd. Voor verzenden van brievenbuspost met een gewicht van 20 gram of lager gaat vanaf dat moment 60 cent in rekening gebracht worden. Omdat de Nederlandse zegels al enkele jaren niet meer voorzien zijn van een waardeaanduiding in centen maar gekenmerkt worden met de cijferaanduiding 1 of 2, zul je geen nieuwe zegels hoeven kopen. Je kunt aan de 1 of 2 nu eenmaal niet zien wat je ervoor betaald hebt. De oude zegels met een 1 waarvoor je in het begin van 2013 nog 54 cent betaalde, zijn nog prima te gebruiken. Zegels met een 2 worden gebruikt voor post tussen 20 en 50 gram, en kosten 120 cent. Maar ook hier, dank zij de aanduiding 2 kun je mooi de oude gebruiken. Of je plakt er twee van 1, dat kan ook.
Op 1 januari 2014 gingen de posttarieven overigens nogmaals omhoog. Voor een zegel met aanduiding 1 legde je vanaf dat moment 64 cent neer, een postzegel met een 2 moest toen 128 cent kosten.

Postzegelemissie tweede halfjaar 2013

Voor de liefhebbers van de filatelie, het postzegel-verzamelen, is een lijst met nieuwe emissies interessant. Hoewel veel verzamelaars een abonnement zullen hebben op nieuwe uitgaven, zijn er ook verzamelaars die op de dag van uitgave de zegels bij een postkantoor of postagentschap gaan halen. Met een lijstje van emissies is de filatelist, ofwel de postzegelverzamelaar, in ieder geval voorbereid vanaf welke dagen de zegels beschikbaar zijn. Zo kan de postzegelverzameling up-to-date worden gehouden. In de lijst hieronder zie je een opsomming van de postzegelemissies zoals PostNL deze gepland had voor het tweede halfjaar van 2013. Je ziet, dat op dezelfde datum vaker meerdere postzegels werden uitgegeven. Bijzondere gebeurtenissen kunnen de uitgave van een speciale extra herdenkingszegel nodig maken. De kinderpostzegels, die ook in de lijst staan, zijn al vóór het moment van uitgifte te bestellen. Basisschoolleerlingen van de groepen 7 en 8 komen elk jaar langs de deuren om de zegels (en ook kaarten) te verkopen. Kinderpostzegels hebben een toeslag of bijslag. Dat betekent, dat je voor die zegels net iets meer betaald. De extra opbrengst komt ten goede aan doelen, die aan kinderen zijn gerelateerd.

UItgave Datum
Jubileum 125 jaar KNZB: postzegelvel met 10 verschillende postzegels12 augustus 2013
Groot Nederland-België: postzegelvel met 6 verschillende postzegels12 augustus 2013
Themauitgave: Das toch een kaart waard!: postzegelvel met 3 gelijke postzegel9 september 2013
Jubileum 100 jaar Vredespaleis: postzegelvel met 10 verschillende postzegels9 september 2013
Dag van de Postzegel: postzegelvel met 10 gelijke postzegels18 oktober 2013
De jaarlijkse kinderpostzegels 2013: postzegelvel met 6 verschillende postzegels met bijslag4 november 2013
Decemberzegels 2013: postzegelvel met 20 verschillende postzegels19 november 2013
Permanente postzegels met beeltenis van koning Willem-Alexander30 november 2013
Jubileumuitgave 200 jaar Koninkrijk: postzegelvel met 10 postzegels30 november 2013

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Filatelie en PostzegelsFilatelie en PostzegelsOnder filatelie wordt verstaan: de liefhebberij van het verzamelen van postzegels. Echter filatelie heeft niet alleen me…
Beleggen in postzegels: van hobby tot financiële investeringBeleggen in postzegels: van hobby tot financiële investeringSommige mensen verzamelen postzegels uit hobby terwijl anderen het vooral zien als een financiële investering of beleggi…
Het verzamelen van postzegelsHet verzamelen van postzegelsHet verzamelen van postzegels heeft oude papieren. De eerste postzegels verschenen in 1840 in Groot-Brittannië en verspr…
Wat bepaalt de waarde van een postzegel?Wat bepaalt de waarde van een postzegel?Het kopen van postzegels kan een interessante vorm van beleggen zijn en er is ook geld mee te verdienen. Het belangrijks…
Postzegels: verzamelgebied NederlandPostzegels: verzamelgebied NederlandSinds de eerste postzegel in 1841 op een brief werd geplakt in het Verenigd Koninkrijk, werd in andere landen in de were…
Bronnen en referenties
  • www.collectclub.nl

Reageer op het artikel "De postzegels van 2013: het tweede halve jaar"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 07-06-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Postzegels
Schrijf mee!