InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > 10 tips voor beginnende bloggers

10 tips voor beginnende bloggers

Ben je creatief en is schrijven je hobby? Ben je gek op mode of heb je een andere interesse die je graag met anderen wilt delen? Dan is bloggen iets voor jou. Deel jouw gedachten en ideeën met de buitenwereld en begin een blog. Maar hoe begin je eigenlijk met bloggen? Hoe wordt je site bekend en groot? Hier zijn 10 tips om te beginnen met bloggen.

Tip 1: Verzin een goede naam en een onderwerp

Als je begint met bloggen, dan wil je natuurlijk dat mensen je berichten lezen. Belangrijker nog, je wilt dat ze terug komen. Daarvoor heb je een goede, duidelijke naam nodig. Kies een korte naam, het liefst zonder streepjes (-) of punten (.). Zo zullen je lezers je naam makkelijker onthouden en sneller terug komen. Je naam kun je ook baseren op je onderwerp. Wil je over mode bloggen? Over beautyproducten? Wil je het persoonlijk houden of over iets heel anders? Het is belangrijk om hier over na te gaan denken. Natuurlijk kun je ook een combinatie nemen van verschillende onderwerpen. Kies een onderwerp waarin jij geïnteresseerd bent en wat jij leuk vindt.

Tip 2: Blog regelmatig

Mensen komen ook terug wanneer je vaak berichten plaatst. Dit hoeft niet elke dag, maar sowieso wel één keer per week. Zodra je blog uitgebreider en groter wordt is het wel belangrijk dat je vaker dan één keer per week post, want anders verlies je je lezers. Het is ook belangrijk om niet te vaak te posten. Mensen zullen niet tien keer per dag op je blog gaan kijken, omdat ze een nieuw bericht verwachten. Post het liefst regelmatig, dus bijvoorbeeld op elke maandag, woensdag en vrijdag om 7 uur. Dan weten lezers wanneer ze een post kunnen verwachten en komen ze sneller terug.

Tip 3: Niet spammen!

Natuurlijk wil je dat veel mensen je blog lezen, maar plaats niet overal je website. Dit werkt alleen maar irriterend. Wanneer iemand een "spam-post" plaats, dan mag het natuurlijk wel. Wil je je blog verder promoten? Bekijk dan tip 7.

Tip 4: Wees professioneel in mail contact

Of je nou één van je lezers, een webshop of iemand met een vervelende opmerking mailt, wees dan professioneel. Hierdoor word je serieus genomen en dat is wel belangrijk als je een blog hebt. Als iemand met een vervelende opmerking mailt wees dan de wijste. Negeer de mail of reageer er netjes en wijs op.

Tip 5: Zorg er voor dat je site er professioneel en overzichtelijk uit ziet

De lay-out van een site is de eerste indruk. Is je site te druk en onoverzichtelijk? Dan klikken mensen het al snel weg zonder je berichten te lezen. Het is ook handig om te weten dat je van de kleur rood onrustig wordt en mensen het niet fijn vinden om op een rode site langs te komen. Neem als voorbeeld de site van McDonalds: In de winkels is er veel rood te bekennen, maar de site zelf is groen met blauw. Blauw is namelijk rustgevend en jaagt je lezers dus niet weg. Het hoeft natuurlijk niet blauw te zijn, maar kies een rustige kleur.

Tip 6: Verdiep je in HTML-codes

Met bloggen krijgen je ook te maken met de HTML-codes. Het zijn ingewikkelde codes die je layout kunnen wijzigen. Er zijn veel sites over te vinden, maar ook boeken en cursussen. Hoewel dit niet noodzakelijk is, want HTML-codes kun je je zelf ook leren, maar er gaat wel veel tijd in zitten.

Tip 7: Promoot je blog

Het is belangrijk dat je je blog promoot als je bezoekers wilt hebben. Zoals ik bij Tip 3 al heb gezegd: Spammen helpt niet. Plaats niet in een reactie op elke andere site je website. Mensen gaan zich er aan irriteren. Maak liever een twitter- ,facebook- of hyves-account aan en promoot zo via social media. Je kunt het natuurlijk ook aan vrienden en familie vertellen.

Tip 8: Schrijf kort en speel met je taalgebruik

Een blogbericht moet niet lang en saai zijn. Speel met je taalgebruik door zo nu en dan een humoristische opmerking te plaatsen. Vermijd smiley's. Dit ziet er niet professioneel uit en mensen zullen je minder snel serieus nemen. Lezers op internet lezen je berichten niet echt, maar scannen het. Dit komt omdat het meer ontspant. Zorg er daarom voor dat je berichten niet al te lang zijn en plaats zo nu en dan een afbeelding.

Tip 9: Stel vragen aan het eind van je post

Op je blog wil je natuurlijk reacties krijgen. Deze kun je uitlokken door vragen te stellen onderaan je blog. Vraag daarom wat je lezers van het onderwerp vinden, of ze er iets mee gaan doen of vraag of ze ervaringen hebben met je onderwerp. Je kan er ook voor kiezen om op de reacties te reageren. Mensen vinden het namelijk leuk om antwoorden te krijgen en soms gaan ze daardoor vaker reageren.

Tip 10: Geef niet op

Dalen je bezoekersaantallen? Heb je geen inspiratie meer? Heb je geen tijd meer? Geef niet op. Bezoekers komen terug wanneer je interessante berichten plaatst. Kijk voor inspiratie goed om je heen, ga brainstormen en maak een plakboek. En het belangrijkste maak tijd voor je hobby.
© 2013 - 2019 Susanneke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waarom je beter kunt stoppen met het volgen van beautyblogsBijna iedereen die bezig is met uiterlijk volgt een beautyblog of is er op zijn minst een keer op terechtgekomen. Hoewel…
Je eigen blog starten: Tips voor beginnersJe eigen blog starten: Tips voor beginnersEen blog of weblog is een website in dagboekstijl dat regelmatig wordt bijgehouden. De auteur van het blog, de blogger,…
Nederlandse beautybloggersNederlandse beautybloggersEen beautyblog is een internetsite die vaak over beauty, mode en levensstijl gaat. Veel meiden dromen ervan om geld te v…
Hoe begin je een blog?Hoe begin je een blog?Bloggen anno 2015 is hip, hot en happening. Voor veel mensen is dit de ideale uitlaatklep om hun gedachtes te delen met…
Zes tips om te bloggen met succesZes tips om te bloggen met succesEr zijn steeds meer mensen die een blog hebben, veel mensen hebben er tegenwoordig zelfs meerdere. Als blogger kun je ve…

Reageer op het artikel "10 tips voor beginnende bloggers"

Infoteur: Susanneke
Gepubliceerd: 07-02-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!