InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Sjimon Peres -de biografie Michael Bar-Zohar
recensie

Boekrecensie: Sjimon Peres -de biografie Michael Bar-Zohar

Boekrecensie: Sjimon Peres -de biografie  Michael Bar-Zohar Sjimon Peres de biografie (2007) is geschreven door de bekende Israëlische schrijver/biograaf Michael Bar-Zohar die eerder een biografie over premier David Ben Goerion schreef. Momenteel is Sjimon Peres president van Israël. Maar Peres draait al heel lang mee in de Israëlische politiek. Hij is twee keer premier geweest en was ook minister van defensie. Dat is uitzonderlijk omdat hij nooit een uniform heeft gedragen. Toch wordt Peres beschouwd als de grootste defensiespecialist van Israël die er voor gezorgd heeft dat Israël een atoommacht is geworden. Voor veel mensen is Sjimon Peres ondoorgrondelijk. Hij is ook anders dan de mensen met wie hij samenwerkt. Sjimon Peres is een complex persoon met vele gezichten en tegenstrijdigheden. Vroeger was hij havik, nu duif.

Gegevens

  • titel: Sjimon Peres de biografie
  • auteur: Michael Bar Zohar
  • jaar: 2007
  • uitgeverij: Spectrum
  • ISNM: 9789027457134

Inhoud van het boek 'Sjimon Peres de biografie'

Het boek draait vooral om bewonderaars en tegenstanders van Sjimon Peres. Zijn grootste rivaal was Jitschak Rabin met wie hij uiteindelijk toch vrede sloot door samen een handreiking te doen naar Yasser Arafat en door samen het Oslo proces te initiëren. Ook wonnen ze samen de Nobelprijs voor de Vrede en werden ze allebei doelwit van rechts radicale Joden (Rabin overleefde dit niet).

Sjimon Peres zat langer in de Israëlische politiek dan welke Israëlische leider ook. Zijn compagnons en politieke tegenstanders kwamen en gingen, maar Peres zelf bleef. Zijn hele leven kende hij bewonderaars en tegenstanders. Na de dood van Rabin stond hij er alleen voor. Vroeger werkte hij aan de zijde van Ben Goerion, Sjarett, Esjkol, Meir, Dajan en Allon. Peres is bij vele belangrijke gebeurtenissen in de geschiedenis van Israël betrokken geweest. Dit heeft zijn leven en het lot van Israël bepaald.

Wat kenmerkend voor Sjimon Peres is, is zijn ondoorgrondelijkheid. Hij was altijd anders dan de mensen met wie hij samenwerkte. Hij heeft mislukkingen gekend maar ook grote successen.

Tegenwoordig is hij president van Israël. Dit is formeel een ceremoniële functie. Maar Peres blijft zich met de politiek bemoeien. Niet alleen wat betreft het vredesproces met de Palestijnen maar ook de kwestie Iran dat bij hem extra gevoelig ligt omdat hij van Israël een atoommacht heeft gemaakt.

Mening

Dat Sjimon Peres zoveel tegenstanders kent zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat hij een complex persoon is. Zo kon hij niet met oorlogsheld Rabin opschieten maar weer wel met oorlogsheld Sharon. Daar staat tegenover dat Israël bekend staat om haar vele meningen: twee Joden hebben drie meningen. Een figuur als Sharon heeft ook altijd veel tegenstanders gekend. Van Sharon valt dit nog wel te begrijpen omdat deze oorlogsheld een eigengereide mening had en als een bulldozer zijn zin doordreef tegen vaak hoger geplaatste personen in. Peres komt veel timide over en van de buitenkant lijkt het alsof je haast geen ruzie met hem kan maken. Overigens zal ook het feit dat Peres zelf nooit een uniform heeft gedragen mede bijgedragen hebben tot wrok tegen hem temeer daar hij op defensie zoveel te vertellen had.

Sjimon Peres zit nog steeds in de politiek. Dat is enerzijds bewonderenswaardig, maar anderzijds roept dit de vraag op of Peres niet te veel verslaafd is geraakt aan macht. En deze vraag is niet geheel ten onrechte omdat hij als ceremonieel president zich nog steeds (te) veel met de politiek bemoeit. Natuurlijk heeft Peres veel ervaring en kan je zeggen dat Israël alleen maar profijt heeft van deze ouwe rot in het vak. Maar dan kom ik meteen op de kwestie in hoeverre Peres van betekenis is geweest voor Israël. Mijns inziens is verreweg zijn meest positieve bijdrage geweest het feit dat hij van Israël een atoommacht heeft gemaakt. Dit is voor het voortbestaan van Israël enorm belangrijk geweest. Zijn meest negatieve bijdrage vanuit mijn optiek bezien is zijn zogenaamde vredesbeleid. Hij heeft met de Oslo Akkoorden veel te veel risico genomen en Israël in een moeilijke positie gemanoeuvreerd. Bovendien heeft dit zogenaamde vredesproces tot vele Israëlische doden geleid. Ik ben zelfs van mening dat Sjimon Peres de Nobelprijs voor de Vrede had moeten weigeren.

Al met al is het boek prettig om te lezen ongeacht of je Peres' politieke visie deelt of niet. De hele geschiedenis van Israël wordt behandeld bezien vanuit de optiek van Sjimon Peres (of beter: zijn biograaf die zowel Peres' zwakke als sterke punten beschrijft). Peres is hoe dan ook een zeer belangrijke persoon (geweest) binnen de Israëlische politiek. Alleen al om die reden moeten mensen die de politiek van Israël volgen dit boek lezen.
Gerelateerde artikelen
Heeft Israel atoomwapens?Heeft Israel atoomwapens?Als er een land is dat geheimzinnig doet over het in bezit hebben van kernwapens dan is dat Israël wel. Zou het niet bet…
Toerisme Israël: Joods religieuze plaatsenIsraël kent 4 heilige Joodse steden: Jeruzalem, Hebron, Safed en Tiberias. Elk op hun eigen wijze zijn ze heilig voor Jo…
Cultuur Israël: Parlement/regering/verkiezingen/rechtswezenCultuur Israël: Parlement/regering/verkiezingen/rechtswezenIsraël kent een parlementaire democratie. Iedereen vanaf 18 jaar mag stemmen. Dit geldt zowel voor Joden als niet-Joden.…
Positieve feiten over IsraëlPositieve feiten over IsraëlIsraël kan trots zijn. Het doet het relatief goed op het gebied van wetenschap, technologie, democratie, migratiepolitie…
Jodendom: Wie zijn de mannen van de Grote Vergadering?Jodendom: Wie zijn de mannen van de Grote Vergadering?De Mannen van de Grote Vergadering (Anshei Knesset HaGedola) was een ongewone groep Joodse persoonlijkheden die het Jood…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Sjimon Peres -de biografie Michael Bar-Zohar"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!