InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > De kunst van het heldere denken; Rolf Dobelli
recensie

De kunst van het heldere denken; Rolf Dobelli

De kunst van het heldere denken; Rolf Dobelli Zelfoverschatting en kuddegedrag vormen o.a. de basis van de systematische denkfouten van de mens. Deze denkfouten voeren terug naar onze prehistorische instincten en oeroude emoties, die geen gelijke tred houden met de moderne tijd. In 52 humoristische hoofdstukken stelt Rolf Dobelli in zijn boek De kunst van het helder denken deze denkfouten aan de kaak met adviezen hoe we deze denkfouten kunnen vermijden. Een boek wat je aan het (echte) denken zet!

Rolf Dobelli

Rolf Dobelli (1966) was CEO van diverse dochtermaatschappijen van Swiss Air. Thans is hij uitgever van boeken op het gebied van economie. Hij heeft in Hongkong, Australië, Engeland en de Verenigde Staten gewoond en momenteel woont hij in Luzern. Hij is schrijver van essays en romans. Najaar 2011 publiceerde hij in nrc.next een essay met als strekking: weg met het nieuws.

Op de eveneens door hem opgerichte website get.Abstract.com zijn honderden samenvattingen van managementboeken te vinden. In minder dan tien minuten kun je van elk boek de belangrijkste ideeën tot je nemen, hetgeen een hoop leeswerk scheelt. Er worden ieder jaar zo'n 500 titels van de beste boeken op zakelijk gebied aan toegevoegd; boeken die allemaal essentieel zijn voor een carriëre in de zakenwereld.

Zijn boek De kunst van het helder denken ontstond doordat hij op grond van zijn ervaringen in zijn carrière als schrijver en ondernemer een lijst van systematische denkfouten begon op te stellen. De belangstelling van vrienden voor dit handboek leidde tot publicatie van wekelijke columns in de Frankfurter Allgemeine Zeitung en de Zwitserse SonntagsZeitung, tot talloze lezingen en uiteindelijk tot de publicatie van dit boek.

De kunst van het helder denken

Het boek De kunst van het helder denken verscheen in 2012 in Nederlandse vertaling bij uitegeverij De Bezige Bij, ISBN 978 90 234 7263 6, 18,90. De in 52 korte hoofdstukken voorgeschotelde denkfouten zijn net zo goed van toepassing op geldbeleggingen als ook op het zaken- en privéleven. En dat laatste is wat dit boek toegankelijk maakt voor een breed publiek. Het boek is heel helder geschreven - hoe kan het anders - en met veel humor. Ieder hoofdstukje kenmerkt zich door een paar levendige anekdotes.

Een greep uit de denkfouten die we - aldus Dobelli - kunnen maken: de survivorship bias (je vooruitzicht op succes systematisch overschatten); de sunk cost fallacy (waarom je het verleden moet negeren), de authority bias (waarom je tegenover autoriteiten geen respect moet tonen), de controle-illusie (je hebt minder onder controle dan je denkt), de self serving bias (waarom je zelf nooit schuldig bent). Bias betekent overigens vertekening/vertekend beeld.

Aan het eind van elk hoofdstuk kun je alleen maar roepen: Yes! Want alles wat daar op begrijpelijke wijze geschreven staat is zeer lucide. Lachen kun je ook, want wat doet de mens toch stom! De andere mens natuurlijk, niet jij; weer zo'n vertekend beeld. Laten we eens kijken naar de sunk cost fallacy. Bij deze denkfout komt het erop neer dat je met een bepaald iets blijft doorgaan, omdat je er al zoveel tijd, geld, energie, emotie etc. in hebt gestopt. Als je nu stopt is al die moeite verloren geweest. Maar daar tegenover staat dat je bij doorgaan nog meer investeert in een verloren zaak. Gezien de investering zou er iets uit moeten komen, maar er komt niets (meer) uit. Dobelli geeft het voorbeeld van een avondje bioscoop. De film blijkt waardeloos te zijn, maar puur omdat je nu eenmaal die paar tientjes voor kaartjes hebt neergeteld, blijf je zitten. Of een relatie waar je al tientallen jaren emoties in stopt en die toch nooit goed wordt. Puur op grond van die investering blijf je dan maar in die relatie hangen. Dobelli zegt daarvan: "Rationeel beslisssen betekent dat je de opgelopen kosten negeert. Het maakt niet uit wat je al hebt geïnvesteerd, alleen het nu en jouw inschatting van de toekomst zijn van belang".

Pessimisten zijn realistischer dan optimisten. Pessimisten brengen namelijk voortdurend in kaart waar het allemaal verkeerd kan gaan. En dat is daar waar het om doorslaggevend succes gaat statistisch gezien zeer juist. Aan succes wordt in de media aandacht geschonken, aan naamloze mislukking niet. We zouden dus volgens Dobelli meer de "kerkhoven" moeten bezoeken, daar waar de wrakken van de mislukking liggen. De survivor (de optimist) heeft daar geen boodschap aan en baseert zijn succes op het gebleken succes van anderen: zo gemakkelijk moet dat zijn. Dat heet de survivorship bias. Een heel herkenbare denkfout, die zoiets als de statistieken volkomen negeert. Het gaat hier om pure zelfoverschatting. Kijk maar naar iedereen die een gooi doet naar een of andere vorm van beroemdheid, de verpletterende teleurstelling als het niet lukt; hetgeen toch veel meer te verwachten viel.

En zo staat het boek vol met leerzame eyeopeners. Of eyeopeners; het is gewoon pure logica, logisch denken. Maar dat is klaarblijkelijk nog een hele kunst.
Gerelateerde artikelen
De invloed van Leibniz op Baumgarten over kunstDe invloed van Leibniz op Baumgarten over kunstAlexander Gottlieb Baumbarten, Duits filsoof uit de achttiende eeuw, wordt gezien als de grondlegger van de esthetica, e…
Egyptische kunst 13: Overeenkomst met Middeleeuwse kunstEgyptische kunst 13: Overeenkomst met Middeleeuwse kunstDe Egyptische kunst en de kunst van de Middeleeuwen zijn beide dienend. Ze staan in het teken van het heilige, het godde…
Egyptische kunst 12: Tegenstelling tot de Griekse kunstHet verschil tussen Egyptische en Griekse kunst heeft als basis het verschil in denken over de betekenis van kunst. Welk…
Kopen en verkopen van kunstKopen en verkopen van kunstEr is soms goed geld te verdienen met het kopen en doorverkopen van kunst. Dit hoeft echter lang niet altijd het geval t…
Fauvist Henri MatisseHenri Matisse was een van de grote vernieuwers van de schilderkunst en maakte deel uit van 'De Fauvisten'.
Bronnen en referenties
  • www.getAbstract.com

Reageer op het artikel "De kunst van het heldere denken; Rolf Dobelli"

Reactie

Martin Hoeven, 06-04-2013 12:19 #1
Bestaat dit boek ook als e-book voor ipad?

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 10-06-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Reacties: 1
Recensies…
Schrijf mee!