InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Encyclopedie van de Joodse geschiedenis
recensie

Boekrecensie: Encyclopedie van de Joodse geschiedenis

Boekrecensie: Encyclopedie van de Joodse geschiedenis Encyclopedie van de Joodse geschiedenis onder redactie van Ilanit Shamir en Shlomo Shavit geeft enorm veel informatie over het Joodse volk door de eeuwen heen. Begonnen wordt met Israël in de prehistorie en het eindigt met het heden (jaren '80 van de vorige eeuw). Het boek dateert uit 1987 en is uitgegeven door Kok in Kampen. Aan de orde komen verschillende tijdperken, gebeurtenissen en sleutelfiguren in de geschiedenis van het Joodse volk: de Bijbelse tijd; de periode van de Tweede Tempel; de tijd van de Misjna en Talmoed in Israël en de diaspora (Europa en het Oosten); de opkomst van het Zionisme, de Holocaust, de oprichting van de staat Israël, en het hedendaagse Joodse volk.

Gegevens

  • titel: Encyclopedie van de Joodse geschiedenis Het Joodse volk door de eeuwen heen
  • redactie: Ilanit Shamir en Shlomo Shavit
  • jaar: 1987
  • uitgever: Kok-Kampen
  • ISBN: 90-242-3251-1

Inhoud van 'Encyclopedie van de Joodse geschiedenis'

Dit boek is samengesteld door vooraanstaande geleerden, auteurs en pedagogen. In honderden paragrafen wordt steeds een bepaalde periode van de geschiedenis behandeld. De paragraaf bestaat uit een basistekst van ongeveer achthonderd woorden aangevuld met toelichtingen, tekeningen, foto's, kaarten en diagrammen. De behandeling is chronologisch van opzet en kan makkelijk als naslagwerk fungeren waarbij een register behulpzaam is. Er is ook een verklarende lijst van Hebreeuwse en andere termen.

Het boek begint met een uitleg van de thematiek van de geschiedenis van het Joodse volk door Shmuel Ettinger van de Hebreeuwse Universiteit te Jeruzalem. Het Joodse volk is bijzonder, zo schrijft Ettinger, omdat het een aparte plaats inneemt onder Europese, Aziatische en Afrikaanse volkeren enhet kon voortbestaan ondanks de moeilijke omstandigheden waarin het Joodse volk verkeerde. Ondanks de vele contacten met andere volkeren waaronder vele wereldmachten wist het Joodse volk haar eigen identiteit te behouden. De Joden namen de uitdaging aan die van al die beschavingen uitging. De beschavingen hebben zelfs bepaalde elementen van het Joodse erfgoed overgenomen. Er zijn vele onderstellingen over de bijzondere plaats van de Joden in de geschiedenis. Deze hebben gemeen dat ze een zorgvuldige analyse zijn van historische processen: theologische of ideologische onderstellingen, psychologische stereotypen, etc. Maar ook geleerden en historici kwamen niet tot gemeenschappelijke conclusies. Waardoor is de geschiedenis van het Joodse volk dan wel beïnvloed? Ettinger noemt de volgende thema's:
  • Het uitverkoren volk;
  • Het beloofde land;
  • De gemeenten: bron van kracht;
  • Op weg naar een moderne samenleving;
  • Negatieve stereotypen en de ontwikkeling van het nationale zelfbewustzijn;
  • Het Zionisme, de Holocaust en de staat Israël

Mening van Etsel

Waarom is het Joodse volk zo bijzonder? Omdat God er een plan mee heeft. Zo staat duidelijk in de Tora. De hele geschiedenis inclusief de vervolgingen en de verlossing van het Joodse volk wordt al in de Tora voorzegd. Ook staat aangegeven dat het Joodse volk eeuwig zal blijven bestaan. Aangezien de Tora Gods waarheid is hoeft feitelijk niet door mensen gezocht te worden naar een andere verklaring van de bijzonderheid van het Joodse volk. Het enige juiste antwoord is terug te vinden in de Tora en staat vast. Het Joodse volk is niet bijzonder vanwege zichzelf maar vanwege God.

Deze encyclopedie geeft een kort en bondig overzicht van de Joodse geschiedenis. Er zijn bijdragen geleverd door tientallen specialisten uit Israël. De teksten zijn niet al te lang en goed leesbaar. Verder worden in kaders nadere toelichtingen gegeven. De vele tekeningen, foto's, kaarten, grafieken en diagrammen maken de encyclopedie nog toegankelijker en leesbaarder. Er is een mooie tijdstabel weergegeven achterin het boek. De index en de verklarende woordenlijsten zijn ook handig. Wat ontbreekt is bij ieder hoofdstuk en achterin het boek een literatuurlijst voor verdere studie om dieper op de materie in te gaan. Maar dat gemis wordt aardig opgevangen door de kwaliteit van de teksten waaruit duidelijk op te maken valt dat met grote deskundigheid over de materie is geschreven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Encyclopedie van de Joodse geschiedenis Het Joodse volk door de eeuwen heen - Ilanit Shamir en Shlomo Shavit

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Encyclopedie van de Joodse geschiedenis"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Boeken Jodendom
Recensies…
Schrijf mee!