recensie

Boekrecensie: Mijn Woestijn - Waris Dirie

Mijn Woestijn vertelt het levensverhaal van Waris Dirie, van nomade tot topmodel en speciaal VN-ambassadeur.

Het boek

Gegevens

ISBN: 978-90-899-0068-5
Uitgever: Arena Amsterdam
Oorspronkelijke titel: Desert Flower
Vertaald door: Jorien Hakvoort en Albert Witteveen

Inhoud

In de woestijn van Somalië trekt Waris Dirie samen met haar 11 broers en zussen, haar ouders en hun dieren rond. Hun dag bestaat voornamelijk uit het hoeden van de dieren. Waris heeft de verantwoordelijkheid gekregen over de geiten, ze moet elke dag opnieuw water en eten voor hen zoeken. Haar leven is eenvoudig maar hard, toch is zij een gelukkige meid. Op vijfjarige leeftijd wordt zij, zoals vele meisjes, besneden. Haar clitoris en kleine en grote schaamlippen worden weggesneden. Volgens de cultuur in Afrika is dit de enige manier waarop een meisje rein/maagd kan blijven en zodoende een geschikte huwelijkspartner kan vormen.

Rond haar dertiende kondigt haar vader aan dat hij een verloofde voor Waris heeft gevonden. De aanblik van de oude man doet haar walgen en in het holst van de nacht vlucht ze weg. Ze komt in de stad terecht waar ze eerst bij haar eveneens weggelopen zus en daarna bij een zus van haar moeder logeert. Als haar oom die ambassadeur is in Londen een huishoudhulp nodig heeft, grijpt ze haar kans en stelt zich kandidaat. Vier jaar lang werkt ze voor haar oom in Londen en als deze terug naar Somalië moet vertrekken, beseft ze dat haar toekomst niet meer in de woestijn ligt.

Met amper een cent op zak en weinig kennis van de Engelse taal blijft ze in Londen hangen waar ze ontdekt wordt door een fotograaf. Zodra hij een foto van haar maakt en deze aan modellenbureaus toont, gaat het snel voor Waris. Haar eerste opdracht is de wereldberoemde Pirellikalender en in no time wordt ze een topmodel. Als ze tijdens een interview met een glamourblad over haar besnijdenis vertelt, trekt ze de aandacht van de Verenigde Naties die haar vragen om speciaal ambassadeur te worden. Ze gaat graag in op de uitnodiging en tot op de dag van vandaag strijdt ze nog altijd om vrouwenbesnijdenissen uit de wereld te helpen. Vijftien jaar nadat ze uit de woestijn vluchtte, werd ze er voor een BBC-documentaire herenigd met haar moeder.

Beoordeling

Mijn Woestijn is aangrijpend door de gebeurtenissen die beschreven worden. Het verhaal is indringend dankzij het gebruik van de ik-persoon en je voelt je vanaf de eerste zin betrokken. Het verhaal verloopt niet altijd chronologisch. Elk hoofdstuk heeft een thema en daarom zijn de gebeurtenissen niet altijd chronologisch verteld. Het geeft echter geen problemen om het verhaal te volgen. Literair gezien is dit geen hoogstandje, integendeel. Het taalgebruik is simpel, soms op het kinderachtige af. Maar dat neemt niet weg dat de boodschap keihard inslaat.

De schrijver: Waris Dirie

Waris Dirie was topmodel in de jaren '90. Momenteel zet ze zich via Desert Flower Foundation (vroeger: Waris Dirie Foundation) in om vrouwenbesnijdenis uit te roeien. Ze is auteur van vier boeken over haar leven en vrouwenbesnijdenis.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Mijn Woestijn - Waris Dirie"

Infoteur: Lilkim
Gepubliceerd: Mei 2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!