InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > De Vrouw van de Keukengod door Amy Tan
recensie

De Vrouw van de Keukengod door Amy Tan

De Vrouw van de Keukengod is het tweede boek van Amy Tan. Het is een zeer indringend verhaal over een Chinese vrouw die in de Verenigde Staten woont, maar haar Chinese verleden altijd verborgen heeft gehouden, vooral voor haar dochter.

Het Boek

Titel: De Vrouw van de Keukengod
Oorspronkelijk (Engelse) Titel: The Kitchen God's Wife
Auteur: Amy Tan
Uitgeverij: Ooievaar
Plaats en Jaar van Uitgave: Amsterdam, 1997
ISBN: 90-5713-125-0

Chinese in Amerika

Pearl is een vrouw van Chinese komaf, geboren in de Verenigde Staten. Maar haar moeder heeft eigenlijk altijd vooral in China geleefd, hoe lang ze ook al in de Verenigde Staten verblijft. Ze gelooft in het lot, in geluk, en andere zaken die Pearl als bijgeloof beschouwd. Haar vader is al jong overleden en dat heeft een zware stempel op het gezin gedrukt. Pearl en haar moeder Winnie hebben een sterke band, maar houden ook veel dingen voor elkaar verborgen. Pearl heeft MS en durft dat niet aan haar moeder te vertellen, uit angst dat die zich vanaf dat moment met elke beweging die ze maakt gaat bemoeien. Winnie houdt nog veel meer zaken verborgen.

Wen Fu

Winnie werd geboren in een zeer rijk gezin in Sjanghai, maar de positie van haar moeder in het gezin was twijfelachtig. Ze was de tweede vrouw van haar man, maar er was geen eerste vrouw en de tweede vrouw had zelfmoord gepleegd. Wanneer Winnie zes is, verdwijnt haar moeder, ze weet niet wat haar overkomen is, maar fantaseert er lustig op los. Haar vader stuurt haar naar haar oom, zijn broer en daar groeit ze op met haar nichtje Pinda. De twee hebben een haat-liefde verhouding. Dan breekt de tijd aan dat Winnie gaat trouwen. Haar man Wen Fu lijkt een goede keuze te zijn, maar in de praktijk blijkt hij een akelige, wrede man. Wen Fu is piloot en de oorlog met Japan staat op het punt te beginnen. Dit heeft als gevolg dat Winnie en haar man voortdurend verhuizen. Winnie raakt, tegen wil en dank, bevriend met Helen (Hulan), de vrouw van de baas van Wen Fu, Jiagao. Helen is een meisje van boerenafkomst en eigenlijk kijkt Wei-wei op haar neer. Toch is Helen degene die Winnie vertelt dat ze zwanger is en haar bijstaat in al haar moeilijkheden. Winnie krijgt een dochtertje, dat door haar vader mishandeld wordt. Dit meisje overlijdt doordat Wen Fu Wen haar niet toestaat om een dokter te bezoeken.

Nieuwe Liefde

Wen Fu gedraagt zich steeds slechter tegenover Winnie en zij raakt steeds opnieuw zwanger, waarbij ze probeert om abortus te plegen. Uiteindelijk krijgt ze toch een zoontje, Danru, waar ze zo goed als ze kan voor zorgt. De piloten en hun gezinnen worden ver in het binnenland van China gestationeerd en daar ontmoet Winnie Louie, met wie ze veel later zal trouwen. Louie is een Amerikaan van Chinese komaf en werkt voor het Amerikaanse leger als tolk. Winnie is met haar hoofd totaal niet bij mannen en liefde en neemt de ontmoeting voor kennisgeving aan.

Wanneer de oorlog met Japan eindelijk afgelopen is, keren Winnie en Wen Fu terug naar Sjanghai. De situatie van de vader Winnie is enorm verslechterd, hij wordt beschouwd als een collaborateur. Wen Fu besluit bij zijn schoonvader in te trekken, om zo van hem te profiteren. Winnie besluit dat ze op zoek wil naar Pinda, haar nichtje. Dat nichtje blijkt bij haar man te zijn weggelopen en zich nu op te houden bij een groep communistische vrouwen. Dit huis vol vrouwen, die bij hun mannen zijn weggegaan, opent Winnie de ogen. Terwijl ze op bezoek gaat bij Pinda komt ze toevallig Louie tegen, die voor zijn werk in Sjanghai is. Ze spreken af om elkaar later opnieuw te ontmoeten. En nu wordt Winnie verliefd. De communistische vrouwen raden haar aan om bij haar man weg te lopen en de schuld op zich te laden omdat ze een minnaar heeft. Aanvankelijk staat dit idee Winnie tegen, maar ze besluit het toch te doen. Ze gaat samenwonen met Louie en neemt haar zoontje Danru mee. Wen Fu laat het echter niet op zich zitten en sleept haar voor de rechtbank en Winnie belandt in de gevangenis. Danru wordt naar Helen gestuurd in het noorden van China. Daar overlijdt hij aan een ziekte. Louie wordt gedwongen om China te verlaten. Met veel moeite lukt het om Winnie uit de gevangenis te krijgen en ze besluit om Louie achterna te reizen naar de Verenigde Staten. Wanneer ze alles rond heeft duikt Wen Fu voor het laatst op en verkracht Winnie. Ze raakt zwanger, van Pearl.

De Verenigde Staten

Ze reist naar de Verenigde Staten waar Louie op haar wacht. Winnie is gelukkig in de Verenigde Staten en helpt Helen en haar nieuwe man om ook naar haar nieuwe vaderland te komen. Maar op de achtergrond blijft altijd de angst voor Wen Fu bestaan. Pas wanneer Helen een brief uit China krijgt dat Wen Fu eindelijk is overleden, terwijl Pearl allang volwassen is, voelt ze rust.
En eindelijk durft Pearl aan haar moeder te vertellen van haar ziekte en durft Winnie het aan om haar dochter te vertellen van de man die haar verwekt heeft.

Het oude China

De Vrouw van de Keukengod is een dramatisch verhaal. Nog dramatischer wanneer je weet dat het gebaseerd is op het leven van de moeder van de auteur. De wreedheid in het oude China ten opzichte van meisjes en vrouwen, tegenover armen zijn vreselijk. Toch is het ook een positief boek, dat gaat over geheimen en de relatie tussen moeders en dochters en hoe die relatie kan verbeteren door eerlijk te zijn tegenover elkaar.

Daarnaast is Tan een meester in het beschrijven van het leven van Chinezen in Amerika, dat doet ze met veel gevoel voor humor, waarbij ze altijd respect heeft voor de generatie die geboren is in China en voor wie de overgang niet makkelijk is. De liefde voor China en de Chinezen spreekt uit haar boek, net als uit al haar andere boeken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schrijfster Amy TanDe boeken van Amy Tan ademen een zeer authentieke sfeer uit. Ze vermengen het leven van Chinezen in het moderne Amerika…
China: de bevolkingsgroepen van ChinaDe bevolkingsgroepen van China zijn divers en uiteenlopend. Hoeveel mensen er precies in China wonen is nog steeds ondui…
Hoe Chinezen en waarom Chinezen naar Nederland kwamenHoe Chinezen en waarom Chinezen naar Nederland kwamenChinezen doen het in Nederland anno 2011 goed. Ze hebben goede banen of zijn ondernemer, studeren veel en het is niet ee…
Chinese Nederlanders: modelburgers, maar slecht geïntegreerdOngeveer 100 jaar geleden kwamen de eerste Chinezen naar Nederland. In 2011 wonen er inmiddels 71.000 Chinezen in ons la…
Exotisch fruit: LonganExotisch fruit: LonganSinds de ontdekkingsreizigers van enkele eeuwen geleden zijn exotische vruchten erg populair in Europa. Longan (Dimocarp…

Reageer op het artikel "De Vrouw van de Keukengod door Amy Tan"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 01-12-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Boekrecensies
Recensies…
Schrijf mee!