recensie

Boekrecensie: Follow Me! (elite eenheden IDF)–Samuel M. Katz

Boekrecensie: Follow Me! (elite eenheden IDF)–Samuel M. Katz De IDF behoort tot één van de beste en meest ervaren legers ter wereld. De wortels van Israëls leger liggen in onconventionele kleine eenheden die meehielpen de staat Israël op te richten. Deze zijn later uitgegroeid tot elite eenheden binnen de IDF die hun status alleen te danken hebben aan echte gevechtshandelingen. Het zijn speciale eenheden die zeer gewaagde acties uitvoeren. Over deze elite troepen gaat het boek 'Follow Me!' van Samuel M. Katz uit 1989.

Gegevens

  • titel: Follow Me! – A history of Israel's Military Elite
  • auteur: Samuel M. Katz
  • jaar: 1989
  • uitgeverij: Arm & Armour Press Ltd
  • ISBN: 0-85368-784-6

Inhoud van het boek 'Follow Me!'

In plaats van een thematische aanpak over de verschillende elite eenheden heeft Samuel Katz gekozen voor een chronologische volgorde. Dit is verstandig omdat anders niet echt duidelijk zou worden wanneer welke eenheden optraden en vooral hoe de eenheden zich ontwikkeld hebben. Er zijn acht hoofdstukken waarbij begonnen wordt vanaf 1936 (eigenlijk al vanaf 1907) tot en met de Eerste Libanonoorlog in 1982. Aan de orde komen de Fo'sh en Special Night Squads, de Palmach, Eenheid 101, de Paratroepen (Tzanhaniem), de Golani Brigade en Territoriale Verkenning Troepen. Er worden verschillende oorlogen besproken waarbij de nadruk ligt op de rol van de elite eenheden. Verder is een hoofdstuk gewijd aan vier speciale operaties die door verschillende eenheden zijn uitgevoerd en die niet direct in oorlogstijd plaatsvonden. Ook aandacht voor anti-terroristische acties. Katz beschrijft daarnaast de helden die de elite eenheden groot gemaakt hebben: Meir Har-Zion (wordt gezien als de grootste militair die Israël ooit gehad heeft), Ariel Sharon, Raful Eitan, Yoni Netanjahoe en Dan Shomron.

Mijn mening

Samuel M. Katz heeft vele boeken over het Israëlische leger geschreven. Hij heeft een prettige schrijfstijl en slaagt erin de lezer helemaal te betrekken bij het wel en wee van de elite eenheden. Wie de geschiedenis van Israël goed wil begrijpen ontkomt er eigenlijk niet aan om dit soort oorlogsboeken te lezen. In gewone geschiedenisboeken worden oorlogen weliswaar besproken maar deze geven weinig inzicht in hoe de IDF nu echt opereert, hoe beslissingen worden genomen, hoe moeilijk de gevechten zijn, etc. Bovendien zijn heel wat hooggeplaatste militairen (commando's) later regeringsleiders geworden. Denk hierbij aan Jitschak Rabin, Ariel Sharon, Ehud Barak en Benjamin Netanjahoe. Deze leiders kennen dus al een lange voorgeschiedenis. Om hun regeringsbeleid (en dus de geschiedenis van Israël) goed te begrijpen is achtergrondkennis van het leger onontbeerlijk.

Zoals eerder opgemerkt heeft Katz meerdere legerboeken geschreven. Dit boek is eigenlijk niet geschikt voor beginners omdat het puur gericht is op de elite eenheden. Beter is om zijn andere boek (Israel's army) eerst te lezen. Daarin wordt duidelijk uit de doeken gedaan hoe de IDF in elkaar steekt. Daarna kan met dit boek begonnen worden. Dan zal de lezer een veel beter plaatje hebben van hoe alles precies functioneert (hoewel beide boeken al weer wat gedateerd zijn).

Wat opvalt aan dit boek -ondanks dat geheimen uiteraard achterwege zijn gebleven- is de openheid waarmee over de IDF en in het bijzonder de elite eenheden wordt geschreven. Dit heeft enerzijds te maken met een zekere trots die er in Israël bestaat over de prestaties van de elite eenheden en die men graag aan de buitenwereld wil tonen. Anderzijds hecht Israël sowieso belang aan een goed beeld van de IDF naar buiten toe. Vijanden van Israël proberen de IDF maar al te graag af te schilderen als een meedogenloos leger die Palestijnen hardhandig onderdrukt. Met dit soort boeken wordt dat beeld rechtgezet. Het benadrukt ook het belang waarom oorlog voeren voor Israël zo noodzakelijk is. Zonder leger kan Israël simpelweg niet bestaan. En het moet ook een uitzonderlijk leger zijn die buitengewone prestaties levert tegen een enorme vijandelijke overmacht. Deze bijzondere prestaties worden meestal door elite eenheden uitgevoerd. Zij voeren spectaculaire acties uit die zelfs bewondering afdwingen bij andere befaamde elite troepen uit andere landen zoals de VS en Groot-Brittannië.

Naast prettig leesbare tekst wordt het boek opgesierd met veel foto's uit het archief van de IDF Spokesman. Deze foto's geven het verhaal nog meer cachet. Ook zijn er een aantal plattegronden in terug te vinden waar strijd is geleverd. Deze verduidelijken veel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 12-11-2020
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!