InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Terugkeer naar Inverness door Diana Gabaldon
recensie

Terugkeer naar Inverness door Diana Gabaldon

Terugkeer naar Inverness is het tweede deel van de Reizigers-serie van Diana Gabaldon, de historische fantasy saga die inmiddels zeven delen beslaat. Opnieuw staan Claire en Jamie Fraser centraal. In deel twee draait het verhaal met name om de toekomst van Schotland en de Schotten. En daarbij de grote vraag: is het mogelijk om de geschiedenis te veranderen.

Het Boek

Titel: Terugkeer naar Inverness
Oorspronkelijke (Engelse) Titel: Dragonfly in Amber
Auteur: Diana Gabaldon
Uitgeverij: Arrow Books
Plaats en Jaar van Uitgave: London, 1994
ISBN: 0-09-929471-0

Claire en Brianna

Het verhaal begint onverwachts met Claire en haar dochter Brianna in de twintigste eeuw. Frank Randal, de man van Claire in de twintigste eeuw, is overleden en Claire is vastbesloten om haar dochter te vertellen over de man van haar leven en de vader van Brianna: Jamie Fraser, een Schotse krijger uit de achttiende eeuw. Op deze wijze wordt het verhaal van Jamie en Claire verder vertelt, tot aan de terugkomst van Claire in de twintigste eeuw.

Parijs

Op het einde van deel één van de serie, De Reiziger, besluiten Claire en Jamie Fraser dat ze zullen proberen de pogingen van prins Charles Stuart om bezit te nemen van de troon van Schotland te verijdelen. Dit omdat Claire, die afkomstig is uit de twintigste eeuw, weet dat zijn pogingen zullen mislukken en Schotland en de Schotten tot armoede en ellende zullen brengen. De pretenten Charles bevindt zich in Parijs en daarom besluiten ook Jamie en Claire, die inmiddels zwanger is, zich daar te vestigen.

In Parijs gaat Jamie aan de slag in de wijnhandel van zijn neef en krijgt daardoor een rijke en gevarieerde klantenkring, die hem introduceert aan het Franse hof. Ook maakt hij kennis met Charles Stuart, die vooral bezig is met alcohol en een minnares. Die minnares Louise, wordt een vriendin van Claire. Claire werkt als verpleegkundige in een hospitaal voor de armen en daar leert ze allerlei mensen kennen. Jamie adopteert de Franse straatjongen Claudel, die wordt omgedoopt tot Fergus en zich als zakkenroller nuttig maakt door de correspondentie van Charles te stelen, zodat Jamie en Claire weten wat hem precies bezig houdt.

Alexander Randal, de broer van Jack Randal, de verkrachter van Jamie, duikt op in Parijs. Hij wordt verliefd op Mary, een kennis van Claire, die later wordt verkracht en daardoor in ongenade valt. Ook Jack Randal duikt op in Parijs en wanneer Jamie ontdekt dat hij probeert om Fergus op brute wijze te verkrachten verleidt hij hem tot een duel. Dit tot grote afschuw van Claire, omdat Jack de voorvader van Frank Randal is, haar man in de twintigste eeuw en wanneer deze voorouder sterft, zou dat betekenen dat Frank nooit geboren zou kunnen worden. Claire, die al een moeilijke zwangerschap doormaakt, krijgt een miskraam en verliest haar dochter. Dit gegeven leidt tot een tijdelijke breuk tussen Claire en Jamie. Doordat Jamie vanwege het duel uit Frankrijk wordt gezet, keert het echtpaar noodgedwongen terug naar Schotland, waar ze op het landgoed van Jamie, Lallybroch gaan wonen.

Schotland

Na enige tijd krijgt Jamie een brief van Charles Stuart waaruit blijkt dat hij een poging gaat doen om de troon van Schotland in te nemen. Jamie en Claire vrezen het ergste maar besluiten hun uiterste best te doen om de geschiedenis te veranderen en zich in te zetten voor de troonpretendent. Aanvankelijk boeken de Schotten succes, ze verslaan overmacht na overmacht, maar langzaam komt er geen geld meer binnen en wordt de situatie van de Schotten steeds moeilijker. Opnieuw duiken ook Jack en Alexander Randal weer op. Alexander is doodziek en Jack vraagt Claire om hem te helpen. Al snel blijkt dat Mary ook in Schotland is en dat ze zwanger van hem is. Op zijn doodsbed vraagt Alexander zijn broer om met haar te trouwen om zo haar eer te redden en zijn nageslacht officieel zijn naam te geven. Hiermee is voor Claire het mysterie van het voorouderschap van Frank Randal opgelost.

Culloden

Aan de vooravond van de slag bij Culloden, waarvan Jamie en Claire weten dat die de Schotten noodlottig zal worden, stuurt Jamie zijn vrouw terug naar de twintigste eeuw. Hij weet dat hongersnood en de dood de Schotten zullen treffen en dat hijzelf, wanneer hij de slag overleeft, van hoogverraad zal worden beschuldigd. Claire is opnieuw zwanger en de enige kans op overleven voor haarzelf en hun kind is om terug te keren naar haar eigen tijdperk.

Hij leeft!!

Het boek eindigt met de vondst van een papier, waaruit blijkt dat Jamie niet is overleden tijdens Culloden noch daarna. Jamie Fraser heeft veel meegemaakt, maar hij leeft.

Kan de geschiedenis verandert worden?

Deel twee van de Reizigers-serie sluit naadloos aan op deel één. Het is het vervolg van de perikelen van Claire en Jamie. De grote vraag is steeds: is het mogelijk om de geschiedenis veranderen, op kleine of op grote schaal. De uiteindelijke conclusie is dat dat onmogelijk is. Wat Claire en Jamie ook in het werk stellen, het lot blijkt voortdurend verrassingen in petto te hebben.

Deel twee is bij tijd en wijle hartverscheurend: de dood van het kind van Claire en Jamie, het vertrek van Claire, terug naar haar eigen tijd en daarmee de scheiding (voorgoed?) tussen hen beiden. Maar vooral het dreigende onheil op de achtergrond: de slag van Culloden en het lot wat de Schotten vervolgens zal treffen, hongersnood, vervolging en het ontnemen van elke waardigheid van de trotse bevolking. Gabaldon is er zeer goed in geslaagd om die zaken in het verhaal te verweven zonder dat het vervelend wordt.

Daarbij is er steeds de romance; de grote liefde tussen Jamie en Claire. Het is geen suikerzoet liefdesverhaal, maar een relatie tussen twee mensen die veel van elkaar houden, maar ook grote problemen hebben.

De eerste twee delen van de serie kunnen in principe als een afgerond geheel worden beschouwd, maar met het opduiken van het feit dat Jamie Fraser nog leeft, is meteen de grondslag gelegd voor deel drie: De Verre Kust.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De reiziger-serie van Diana GabaldonDe reiziger-serie van Diana GabaldonDe reiziger-serie is een boekenserie van Diana Gabaldon, die ontzettend veel fans heeft. De boekenserie gaat over Claire…
recensieDe Reiziger door Diana GabaldonDe Reiziger is het eerste deel van de zogenaamde Reiziger-serie. Officieel betiteld als fantasy, maar ook boeiend voor m…
recensieDe Verre Kust door Diana GabaldonDe Verre Kust is het derde deel van de Reizigers-serie van Diana Gabaldon. In deel drie van de serie worden Jamie en Cla…
recensieHet Vuur van de Herfst door Diana GabaldonDit is alweer het vierde deel van de Reizigers-serie van Diana Gabaldon. Opnieuw staan Claire en Jamie Fraser centraal,…
Schotland: reisgidsSchotland staat bekend als een avontuurlijke bestemming. Met de Highlands als setting biedt het land heel wat voor de ac…

Reageer op het artikel "Terugkeer naar Inverness door Diana Gabaldon"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 01-12-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Diana Gabaldon
Recensies…
Schrijf mee!