InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > De Reiziger door Diana Gabaldon
recensie

De Reiziger door Diana Gabaldon

De Reiziger is het eerste deel van de zogenaamde Reiziger-serie. Officieel betiteld als fantasy, maar ook boeiend voor mensen die van historische romans of een goede romance houden. Gabaldon schrijft met enorme flair en vaart en weet de aandacht van haar lezers altijd vast te houden, hoe dik haar boeken ook zijn.

De Reiziger

De Reiziger is het verhaal van Claire Beauchamp en Jamie Fraser. Zij is een verpleegkundige uit het Engeland van vlak na de Tweede Wereldoorlog. Hij is een Schotse krijger uit de achttiende eeuw. Claire is op een hernieuwde huwelijksreis met haar man Frank Randal in Schotland als ze tijdens een uitstapje naar een henge in de omgeving verdwijnt.

Ze komt terecht in de achttiende eeuw en raakt daar betrokken bij de verwikkelingen tussen de Engelsen en de Schotten. Ze wordt lastig gevallen door een Engelse officier die akelig veel lijkt op haar man Frank en zijn voorouder blijkt te zijn Jack Randal. Een bende Schotse krijgers redt haar, maar neemt haar gevangen en ze komt terecht op het kasteel Leoch, van de Schotse clan MacKenzie. Om aan Jack Randal te ontkomen wordt ze min of meer gedwongen om te trouwen met James Fraser, een verwant van de MacKenzie clan. Beiden voelen zich tot elkaar aangetrokken, maar Claire houdt ook van Frank en wil bovendien terug naar haar eigen tijdperk. Niettemin wordt ze steeds meer verliefd op Jamie. Wanneer Claire beschuldigt wordt van hekserij, samen met een andere tijdreiziger Geilis Duncan, is Jamie degene die haar redt en dan onthult ze hem dat ze afkomstig is uit de twintigste eeuw. Hij besluit om haar terug te brengen naar de henge in de hoop dat ze zo kan terugkeren. Claire wikt en weegt, maar uiteindelijk krijgt haar liefde voor Jamie de overhand en blijft ze in de achttiende eeuw.

Jamie, die voortvluchtig is en wordt gezocht door de Engelsen, keert samen met Claire naar zijn landgoed, Lallybroch terug. Daar ontmoet Claire zijn zus en zwager en voelt ze zich prima thuis. Het noodlot slaat echter toe wanneer Jamie door een groep Engelse soldaten wordt ingerekend en meegenomen naar de gevangenis Wentworth. Claire is wanhopig, maar met een aantal vrienden van Jamie besluit ze hem te redden, al wordt de gevangenis als onneembaar beschouwd. Jamie blijkt ter dood veroordeeld te zijn. Claire dringt in de gevangenis door, maar ontdekt dat Jamie niet in een van de cellen zit, maar is meegenomen door Jack Randal. Die blijkt zijn perverse fantasieën op hem uit te leven en wanneer hij Claire ontdekt, redt Jamie haar het leven door zich zonder protest aan hem uit te leveren. Met veel geluk en wijsheid lukt het Claire om Jamie toch uit de gevangenis te bevrijden, maar Jamie is er zowel lichamelijk als psychisch slecht aan toe. Het echtpaar vlucht naar Frankrijk, waar een neef van Jamie een klooster leidt. Daar vechten Jamie en Claire samen tegen de demonen die Jamie beheersen en uiteindelijk knapt Jamie op. Claire heeft Jamie vertelt van de toekomst die de Schotten boven het hoofd hangt. Hoe prins Charles Stuart zal proberen om de Schotse kroon terug te krijgen en daarbij de Schotten in het verderf zal storten. Hoe ze aanvankelijk overwinningen zullen behalen, maar bij Culloden zullen worden verslagen en hoe ze daarna zullen worden vernederd, uitgehongerd en tot armoede veroordeeld. Jamie en Claire besluiten dat ze dit willen proberen te voorkomen en daarvoor zullen ze naar Italië vertrekken, waar Charles Stuart en zijn vader zich in ballingschap bevinden. Hoe dit verder gaat is te lezen in het tweede deel van de serie Terug naar Inverness.

Historische Liefdesroman

Wie van een goed geschreven liefdesverhaal houdt, zich afspelend in een historische setting kan zijn/haar hart ophalen bij het verhaal van Gabaldon. Het verhaal heeft een enorme vaart en hoewel het om zo’n 700 pagina’s gaat, slaat de verveling geen moment toe. De setting in het Schotland van de achttiende eeuw is enerverend en daarnaast heel goed en indringend beschreven. Het feit dat Claire zelf uit een ander tijdperk afkomstig is geeft het verhaal net dat beetje extra om meer spanning toe te voegen. De politieke perikelen in Schotland, de moraal met betrekking tot hekserij en vooral ook de menselijkheid van de personen maken het geheel tot een boeiend en aantrekkelijk verhaal. Er is geen gebrek aan diepgang en de relatie tussen Claire en Jamie is op een zeer mooie manier beschreven. Ook hun problemen en verschillen als gevolg van persoonlijkheden en afkomst zijn interessant om te volgen. Wie op zoek is naar een volwassen liefdesverhaal heeft het goed voor elkaar bij Gabaldon.

Fantasy?

Voor iemand die echt op zoek is naar fantasy kan De Reiziger een teleurstelling zijn. Het enige wat het boek tot fantasy maakt is het feit dat Claire een tijdreiziger is (tegen wil en dank). Verder is het eigenlijk vooral een historische roman en dat kan voor de liefhebber van fantasy een tegenvaller zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Reiziger door Diana Gabaldon"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 18-10-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Diana Gabaldon
Recensies…
Schrijf mee!