InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Taaltoerisme; Gaston Dorren
recensie

Taaltoerisme; Gaston Dorren

Bij Uitgeverij Scriptum verscheen in april 2012 het boek Taaltoerisme van Gaston Dorren. Een leerzaam, maar vooral ook amusant en humorvol werkje voor iedere taalliefhebber. De schrijver neemt je mee op reis in 53 Europese talen en hun bezienswaardigheden, terwijl je gewoon achter de geraniums kunt blijven zitten. Talen kun je zien als een linguïstisch openluchtmuseum met gratis toegang.

Gaston Dorren

Gaston Dorren (1965) is taaljournalist en schrijft regelmatig voor het blad Onze Taal. Eerder publiceerde hij het boek Nieuwe Tongen (te bestellen in digitale vorm via de website). In april 2012 verscheen zijn nieuwe boek Taaltoerisme bij Uitgeverij Scriptum, ISBN 978 90 5594 886 4. Zes hoofdstukken van dit boek zijn van de hand van de Berlijnse taalwetenschapper Jenny Audring (1977). Lang voor de verschijningsdatum van het boek Taaltoerisme kon je al meegenieten van het proces in wording via de website www.taaltoerisme.nl. Op deze site kun je alvast een voorproefje nemen aan de hand van een paar hoofdstukken. Ook kun je er diverse video's bekijken/beluisteren onder het kopje "hoe talen klinken".

Taaltoerisme

Je kunt je afvragen wat met de term "taaltoerisme" wordt bedoeld. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan het volgen van een taalcursus in het buitenland. Maar in zijn voorwoord maakt schrijver Gaston Dorren meteen duidelijk dat het hier om een geschreven verkenningstocht gaat binnen alle Europese talen, een reis die je maakt als luie toerist met een open mind voor nieuwe dingen. Niets is verplicht, je kunt alle 53 hoofdstukjes afzonderlijk van elkaar lezen, maar je kunt ook bepaalde (taalkundige) routes volgen. Het is net als op vakantie: je kunt er voldoende aan hebben om de klokken van de kerk in je vakantiedorp lekker te horen beieren of je maakt je kwaad en gaat die kerk eens van binnen bekijken. Dat is voor degenen die willen weten waar de klepel hangt. En dat is in iedere taal net weer even anders. Met een vette knipoog naar de uitspraak van de filosoof Wittgenstein "de grenzen van mijn taal, zijn de grenzen van mijn wereld" (die daarmee wel heel iets anders bedoelde) worden de taalgrenzen in "Taaltoerisme" overschreden en wordt de wereld veel groter. Contradictioneel genoeg blijkt dan ook weer eens temeer hoe klein de wereld is. Eer je het weet heb je nooit vermoede leenwoorden in je vocabulaire. Zoals bijvoorbeeld de Gagaoezen, die hebben Bulgaarse en Russische leenwoorden en zijn door de doorsnee-Turk goed te verstaan. In het Europese talenlabyrint wordt het verleden van Europa weerspiegeld. Het boek Taaltoerisme biedt de lezer tal van doorkijkjes in dit culturele doolhof.

De routes

Het boek Taaltoerisme is als volgt te lezen:
  • van voor naar achter
  • te hooi en te gras
  • per taalfamilie
  • per thema
  • geografisch
  • de Jenny-tocht (volgt de route van het proefschrift van Jenny Audring)

Voor de laatste vier keuzes van de hierboven opgesomde mogelijkheden wordt een soort knooppuntensysteem gehanteerd net als bij het hedendaagse fietsnetwerk; geinig, want zo blijft het toeristisch: toegankelijk en relaxed.
Van voor naar achter lezen en te hooi en te gras lezen zijn zeker opties, want ieder hoofdstukje kan bijzonder goed afzonderlijk gelezen en begrepen worden, maar je mist dan wel aanknoping of perspectief.

Taalfamilies

Gaston Dorren onderscheidt de taalfamilies als volgt:
  • Germaans
  • Romaans
  • Slavisch
  • Keltisch
  • Overig Indo-Europees
  • Fins-Oegrisch
  • Overig niet-Indo-Europees

Proto-Indo-Europees

Proto-Indo-Europees, afgekort PIE, is de benaming voor de taal die zo'n zestig eeuwen geleden werd gesproken, een soort oertaal waarvan heel veel talen zijn afgeleid. Het Litouws zou van alle talen die heden in de wereld gesproken worden nog het meest op dit PIE lijken. Het is moeilijk te begrijpen dat bijvoorbeeld de talen Nederlands en Nepalees beide tot het PIE worden gerekend.

Humor en een tikje venijn

De echte taalliefhebber vindt artikelen over taal nooit saai of gortdroog, maar laten we niet vergeten dat we hier met toeristen te maken hebben, van wie op speelse wijze de aandacht wordt gevraagd - want het is immers vakantie. De vlotte schrijfstijl en de humor houden je bij de les. Af en toe een beetje wrang en confronterend; bijvoorbeeld daar waar Dorren poneert dat ons medeleven met slachtoffers van een ramp groter is, wanneer de namen van de bewuste personen ons vertrouwd in de oren klinken. "Wie een moeilijke naam heeft, mag best sterven. Logisch, kun je iemands naam niet onthouden, dan ken je hem niet. En een dode die je niet kent, ach ..... hoogstens een beetje jammer". Maar het is waar, de "ver-van-je-bed-show" heeft ook met taal te maken. Niets menselijks is ons vreemd.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.taaltoerisme.nl
  • www.scriptum.nl

Reageer op het artikel "Taaltoerisme; Gaston Dorren"

Infoteur: Plato
Laatste update: 04-05-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!