InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Mijn Jodendom Dick Houwaart e.a
recensie

Boekrecensie: Mijn Jodendom Dick Houwaart e.a

Boekrecensie: Mijn Jodendom  Dick Houwaart e.a Mijn Jodendom is een boek dat dateert uit 1980. Vragen die aan de orde komen zijn o.a.: Wat betekent het om Joods te zijn? Is assimilatie de enige uitweg? Wat betekent Jood-zijn voor Joden? Aan dit boek werkten mee: Herman Bleich, Simon Hammelburg, Dick Houwaart, Gerrit Philip Mok, Mau Kopuit, Abraham Soetendorp, Ronny Naftaniel, Ed van Thijn, Henry van Praag, Robert Abraham Levisson, Mayer Just en Bea Polak-Biet.

Gegevens

  • titel: Mijn Jodendom
  • auteur: Dick Houwaart e.a
  • uitgever: J.N. Voorhoeve Den Haag
  • jaar: 1980
  • ISBN: 90 297 0654 6

Inhoud van het boek 'Mijn Jodendom'

Een aantal bekende en minder bekende Joden werd gevraagd om in een eigen relaas hun visie te geven op het Jodendom en tevens een indruk te geven van de manier waarop ze persoonlijk hun Jood-zijn ervaren.

In de eerste plaats is het Jodendom een ingewikkeld systeem van voorschriften dat veel moeite kost om na te leven en te handhaven. Het Jodendom is een eeuwig verbond tussen het Joodse volk en God. Het is onmogelijk het Jood-zijn te ontkennen, zelfs als men niet meer religieus leeft. De Tweede Wereldoorlog heeft laten zien dat alle Joden het slachtoffer werden van het nazisme ongeacht of ze wel of niet geloofden.

Het boek is in 1980 geschreven en er wordt gesteld dat het anno 1980 veel moeilijker is om Jood te zijn dan voor de oorlog. Voor de oorlogsgeneratie speelt het Jood-zijn een andere rol dan voor de na-oorlogse generatie. Zo is bijvoorbeeld de staat Israël voor de na-oorlogse generatie een feit en voor de oorlogsgeneratie een wonder. Zo moet ook de na-oorlogse generatie een keuze maken: in Nederland blijven of op aliyah gaan naar Israël. Waar de Jood nooit keuze in heeft is dat hij tot het Uitverkoren volk behoort. God heeft de Joden uitgekozen om Zijn eenheid aan de wereld bekend te maken. Hoe ervaren Joden dit? Deze vraag wordt o.a. in dit boek beantwoord.

Mening van Etsel

Het meest opvallende verhaal dat tegelijk ook het meest vanzelfsprekend is, is het verslag van wijlen Opperrabbijn Mayer Just. Hij stelt dat de titel 'Mijn Jodendom' een contradictio in terminis is. Er bestaat geen subjectief Jodendom. Het Jodendom is een objectieve godsdienst en mag alleen zo beschouwd en beschreven worden. Een Jood wordt een Jood door het naleven van de Halachische voorschriften. Het Jood-zijn betekent tot het collectief van het Jodendom te behoren. De Misjna is de realiteit van het Joodse leven, zowel het individuele alsook het collectieve. Het feit dat niet-Joden slechts Jood kunnen worden via de Halachische voorschriften geeft al aan dat de Halacha het Jood-zijn bepaalt.

Nu zullen vele Joden zeggen dat ze zich op en top Joods voelen zonder religieus te zijn. Dat kan niet tegengesproken worden. Wie een Joodse moeder heeft is immers volgens de Joodse wet Joods. De geschiedenis heeft echter wel aangetoond dat Joden die assimileren uiteindelijk niet meer tot het Joodse volk behoren. Na twee of drie generaties van gemengde huwelijken kunnen sommige nakomelingen toch moeilijk meer volhouden dat ze Joods zijn.

In dit verband is het nog aardig het relaas van wijlen Robert Abraham Levison, een liberale Jood, te noemen. Hij noemt het orthodoxe Jodendom versteend omdat de voorschriften van de Tora niet meer worden uitgelegd in het licht van onze hedendaagse moderne maatschappij. Hij vindt dat orthodoxe Joden, op een enkele uitzondering na, een kluizenaarsbestaan leiden. Deze visie deel ik totaal niet. Orthodoxe Joden spelen zeer wel in op hedendaagse ontwikkelingen. Wie op internet zoekt kan heel wat orthodoxe Joodse sites vinden die zeer met hun tijd meegaan. Zij weten op zeer vernuftige wijze antwoord te geven op hedendaagse problemen en gaan die ook absoluut niet uit de weg. Natuurlijk blijft de Tora hierbij wel de leidraad. Het is niet mogelijk de Tora te veranderen naar de omstandigheden.

Dit is een aardig boekje met interessante verhalen van verschillende Joden. Helaas speelt bij een aantal van hen (zoals Ronny Naftaniel) het geloof niet of nauwelijks een rol. Toch zien we dat in Israël het Joodse geloof juist steeds belangrijker aan het worden is. Veel Joden in Israël beseffen dat Jood-zijn zonder Jodendom niet veel inhoudt. Mogelijk dat deze positieve trend ook zijn navolging zal vinden bij Joden in Nederland.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Het Jodendom  Isidore EpsteinrecensieBoekrecensie: Het Jodendom Isidore Epstein'Het Jodendom' van Isidore Epstein is hét gezaghebbende boek over de Joodse religie. Het wordt gepresenteerd tegen de ac…
Boekrecensie: Het Jodendom  dr. A. van der HeiderecensieBoekrecensie: Het Jodendom dr. A. van der Heide'Het Jodendom' (2001) van A. van der Heide is een boek dat deel uitmaakt van de Wegwijs serie dat betrouwbare, zakelijke…
God vrezen betekent God respecteren - Joodse visieGod vrezen betekent God respecteren - Joodse visieIn orthodox christendom werd/wordt God vaak afgeschilderd als een soort 'boeman' voor wie je angst moet hebben. Gevolg i…
Boekrecensie: Jodendom in de praktijk  Evers/StodelrecensieBoekrecensie: Jodendom in de praktijk Evers/Stodel'Jodendom in de praktijk' (2011) van Lou Evers en Jansje Stodel is een handzaam boek waarin duidelijk wordt uitgelegd ho…
Boekrecensie: Wegwijs in het Jodendom - NIKrecensieBoekrecensie: Wegwijs in het Jodendom - NIKWegwijs in het Jodendom is een uitgave van het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap (NIK) dat een beknopte, populaire…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 777jew, Pixabay
  • Mijn Jodendom - Dick Houwaart e.a

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Mijn Jodendom Dick Houwaart e.a"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Boeken Jodendom
Recensies…
Schrijf mee!