recensie

Boekrecensie: De wereld van het Joodse geloof – Leo Hirsch

Boekrecensie: De wereld van het Joodse geloof – Leo Hirsch Dit boek verscheen voor het eerst in 1935 onder de naam 'Praktische Judentumskunde'. Leo Hirsch was een Joodse journalist die de oorlog niet overleefde. Zijn boek werd na de oorlog in 1962 opnieuw ontdekt en uitgegeven onder de titel 'Jüdische Glaubenswelt'. Het boek beschrijft de praktische beoefening van het Jodendom: waarom handelt de Jood zo en niet anders. Welk geloof, welke traditie, welke gevoelens en gedachten spelen hierbij een rol.

Gegevens

  • titel: De wereld van het Joodse geloof
  • auteur: Leo Hirsch
  • jaar: 1964
  • uitgever: Bosch & Keuning N.V. Baarn

Inhoud van het boek 'De wereld van het Joodse geloof'

Het boek bevat drie gedeelten:
  1. De dag van de Jood
  2. Het huis van de Jood
  3. Het jaar van de Jood

De dag van de Jood begint 's avonds. 's Ochtends doen de mannen de talliet (gebedsmantel) om en leggen de tefillien (gebedsriemen) aan. Het morgengebed kan beginnen: sjachariet, sjema, sjemone esre, boetgebeden, kaddiesj. 's Middags volgen de mincha en alenoe. 's Avonds is er de maäriev. En voor het slapen gaan wordt het nachtgebed gereciteerd.

In deel twee wordt het huis van de Jood besproken. Het gaat hierbij om zowel het uiterlijk van het huis dat zich niet onderscheidt van niet-Joodse huizen behalve dat er een mezoeza op de deurpost is geplaatst. Dat is in een eenvoudig kokertje een heel klein perkamentrolletje, waarop de eerste twee gedeelten van het sjemagebed geschreven zijn. Verder wordt in dit hoofdstuk het Joodse leven besproken. Hirsch begint met te vertellen dat het moeilijk is Joods te worden. Wie pas Jood wordt heeft een bijzondere moeilijke zaak gekozen. Daarom proberen Rabbijnen in eerste instantie geen proselieten aan te nemen. Het leven als Jood eist bijzondere zelfbeheersing omdat anders zware straffen volgen. De eerste moeilijkheid is de besnijdenis. Verder beschrijft Leo Hirsch het leven van het Joodse kind, de bar mitswa, de plaats van de vrouw in het Jodendom, de bruiloft/het huwlijk, de Jood en het dier, de spijswetten en tafelgebeden, het doodsbericht, de begrafenis, het sjiwa zitten en ten slotte uitgebreid aandacht voor de Sjabbat.

In het derde deel komt het Joodse jaar aan bod waarbij voor elke maand wordt beschreven wat voor activiteiten er plaatsvinden.

Mijn mening

In dit betrekkelijk oude boek uit 1964 wordt op journalistieke wijze een mooie uiteenzetting gegeven van het Jodendom. Het boek is erg toegankelijk en leest zeer prettig. Naast een beschrijving van het praktische Jodendom wordt ook duidelijk aangegeven wat de achtergronden zijn van de handelingen. Voor wie het nog niet wist – het Jodendom is meer een religie van daden dan van geloof. Natuurlijk is geloof in God belangrijk maar het gaat vooral om de daden c.q. het dienen van God. Door de wetten na te leven wordt God gediend. Er bestaat geen andere mogelijkheid voor de Jood om God te dienen dan via de Tora. Hoewel de naleving van de wetten moeilijk is en gesproken wordt over 'het juk van de Tora', wordt eveneens gesproken over 'de vreugde der Wet'. God moet in vreugde gediend worden. De wetten zijn geen starre oude regels (een veel gehoord christelijk verwijt om het Jodendom zwart te maken), maar dienen als hulpmiddel om met God in contact te komen en houden dus veel meer in dan het voorkomen van zondigen.

Dit boek is geen uitputtende beschrijving. Het geeft inzicht in en biedt overzicht van het Jodendom. Hirsch is geen professionele deskundige maar een amateur. Toch heeft hij een uitstekend beeld gegeven van het Jodendom en heeft hij er vooral boeiend over verteld.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • De wereld van het Joodse geloof - Leo Hirsch
Jehoeda (1.576 artikelen)
Laatste update: 03-10-2021
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken