InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie: Kernpunten van het Israëlische-Palestijns conflict
recensie

Recensie: Kernpunten van het Israëlische-Palestijns conflict

Recensie: Kernpunten van het Israëlische-Palestijns conflict Boekrecensie: Kernpunten van het Israëlisch-Palestijns conflict – Hadassa Hirschfeld. Dit boek dateert uit 2011 en behoort tot de CIDI informatiereeks. Hadassa Hirschfeld was voorheen werkzaam bij het CIDI. Het boek is geschreven voor mensen die in een notendop geïnformeerd willen worden over de achtergronden van het Israëlisch-Palestijns conflict. Bij dit boek hoort ook een lesbrief voor scholieren.

Gegevens

  • titel: Kernpunten van het Israëlisch-Palestijns conflict
  • auteur: Hadassa Hirschfeld
  • uitgever: Aspekt – CIDI informatiereeks
  • jaar: 2011
  • ISBN: 978-94-6153-077-6

Inhoud van het boek 'Kernpunten van het Israëlisch-Palestijns conflict'

Het boek is thematisch van opzet en niet chronologisch. Weliswaar wordt met het begin begonnen maar verder is de opzet van het boek vanaf hoofdstuk 3 thematisch. Zo worden de oorlogen tussen Israël en de Arabische landen behandeld. Een volgend hoofdstuk gaat over Palestijns streven naar erkenning. Er is uitgebreid aandacht voor de Eerste en Tweede Intifada en de periode daar tussen. Tot slot aandacht voor het vredesproces en obstakels voor vrede. Op het eind volgt dan nog als bijlage een beknopt chronologisch overzicht.

Mening van Etsel

Hoewel een thematische aanpak handig lijkt is dat bij dit onderwerp over het Israëlisch-Palestijns conflict nauwelijks het geval. Het boek komt voor leken erg onoverzichtelijk over. Alleen degenen die bekend zijn met de materie zullen de rode draad kunnen volgen. Beter was geweest om een chronologische opzet van het conflict te hanteren. Nu is het voor de lezer lastig vast te stellen hoe gebeurtenissen tot stand zijn gekomen en in welke context ze geplaatst moeten worden. Bovendien worden bepaalde zaken herhaald. Zo worden onderwerpen die over vrede gaan ook behandeld in de hoofdstukken die de Intifada beschrijven en omgekeerd. Dat kon ook niet anders omdat anders helemaal de context zou zijn weggevallen. Maar juist daarom was het dus beter geweest het conflict chronologisch te behandelen en in kaders bepaalde thema's uit te werken. In dat geval zou de boodschap veel beter zijn overgekomen.

Een ander groot gemis in het boek is het ontbreken van kaarten. Juist in dit conflict zijn kaarten erg belangrijk al was het maar om aan te geven welke gebieden Israël in bezit heeft en had. Ook tabellen met bevolkingsaantallen zouden veel verduidelijkt hebben.

Hoewel het boek objectief oogt en de meeste feiten ook wel kloppen verraden de woordkeuzes toch enige mate van subjectiviteit. Zo wordt de West Bank (Judea en Samaria) consequent 'bezet gebied' genoemd en heten de Joodse inwoners van dat gebied 'kolonisten'. Wanneer je dit soort termen hanteert is meteen al de toon gezet: Israël is een bezettingsmacht en dat is de oorzaak van het conflict. Weliswaar poogt Hadassa Hirschfeld uit te leggen dat het allemaal wat genuanceerder ligt, maar daar hebben veel lezers dan al geen boodschap meer aan. Die trekken meteen de conclusies dat Israël fout is door de West Bank ongeoorloofd in bezit te hebben. Zelfs aanslagen van de Palestijnen zullen door vele lezers daardoor als 'begrijpelijk' gezien worden (ondanks dat ze het geweld afkeuren). De term 'kolonist' klopt in dit verband ook niet. Judea en Samaria zijn in het verleden in Joodse handen geweest – er was hier zelfs een Joodse staat (van een Palestijnse staat is nimmer sprake geweest). Een kolonie is een vreemd gebied dat aan het moederland gekoppeld is. Welnu, daarvan is hier geen sprake. Judea en Samaria vormen het kerngebied van de Joodse staat. De naam Judea verwijst sowieso al naar Joden. Door de term 'kolonist' te gebruiken wordt doelbewust die band ontkend.

Ook laat Hirschfeld zich meeslepen in de negatieve uitleg van het geografische begrip 'nederzetting'. Een nederzetting is gewoon een vestigingsplaats. Je hebt kleine en grote nederzettingen. Zo is Tamar in de Jordaan Vallei een kleine nederzetting en Tel Aviv in de Kustvlakte een grote nederzetting. Zelfs een metropool als New York is een nederzetting. Er zijn dus niet alleen nederzettingen op de West Bank maar ook in de rest van Israël. Maar kennelijk heeft historica Hadassa Hirschfeld vroeger niet goed opgelet tijdens de lessen aardrijkskunde op school en schrijft ze in haar boek dat sommige nederzettingen op de West Bank nauwelijks nog een nederzetting genoemd kunnen worden maar meer een stad met allerlei voorzieningen. Alsof een stad geen nederzetting is! Die verwarring krijg je snel wanneer de geografische term 'nederzetting' een negatieve lading meekrijgt en ten onrechte gekoppeld wordt aan het begrip 'kolonisatie'.

Subtieler laat Hadassa Hirschfeld haar ongenoegen over de Israëlische aanwezigheid in Judea en Samaria blijken door wijlen Jitschak Rabin te citeren, nl. dat nederzettingen geen veiligheid bieden. Voor raketten bieden ze inderdaad geen veiligheid (alhoewel er tegenwoordig de Iron Dome is). Maar dat geldt dan evengoed voor Be'er Sheva en Ashkelon die door raketten uit Gaza worden getroffen. En misschien wordt Tel Aviv ook nog wel eens bestookt. Moeten we dan maar de conclusie trekken dat deze steden dan ook ontruimd moeten worden? Rabin en zijn Arbeiderspartij kletsten maar wat uit hun nek over de Joodse nederzettingen in Judea en Samaria. Ten eerste zijn er onder het bewind van de Arbeiderspartij de meeste nederzettingen opgericht in Judea en Samaria. Ten tweede werden onder datzelfde bewind heel wat Joodse nederzettingen opgericht in dichtbevolkt Arabisch gebied van Galilea. Ook daar was fel Arabisch verzet tegen. Het probleem ligt dus helemaal niet in Judea en Samaria maar geldt voor heel Israël.

Hadassa Hirschfeld probeert met haar boek te veel een zogenaamde gulden middenweg te zoeken in de hoop zoveel mogelijk goodwill voor Israël te kweken. Dit is sowieso de werkwijze van het CIDI. Toch is gebleken dat dit averechts werkt en juist steeds meer Nederlanders zich keren tegen Israël. Ja, als zelfs het CIDI zich keert tegen Israëlische aanwezigheid in Judea en Samaria en dat als hoofdoorzaak van het conflict bestempelt (ondanks de nuances), dan kan je natuurlijk niet anders verwachten dan dat mensen steeds meer anti-Israël worden. Het CIDI moet veel beter de belangen van heel Israël vertegenwoordigen en niet slechts die van de links georiënteerde Israëliërs.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Israëlisch-Arabisch conflict 1: Focus op het behoud levensIsraëlisch-Arabisch conflict 1: Focus op het behoud levensDit artikel is het begin van een serie artikelen over het Israëlisch-Palestijns conflict bezien vanuit een Joods religie…
Boekrecensie: Hoe genees je een fanaticus – Amos OzrecensieBoekrecensie: Hoe genees je een fanaticus – Amos OzHet boek 'Hoe genees je een fanaticus' (2006) van de Israëlische schrijver Amos Oz bestaat uit twee essays gebaseerd op…
Boekrecensie: Israël en Palestina - John KingrecensieBoekrecensie: Israël en Palestina - John KingIn de reeks Het Midden Oosten is o.a. het boek 'Israël en Palestina' van John King uitgebracht. Het biedt de lezer een h…
Joods Nederland: maatschappelijk, gezondheid en persJoods Nederland: maatschappelijk, gezondheid en persOp het gebied van maatschappelijke- en gezondheidsorganisaties en de pers heeft Joods Nederland haar eigen instellingen.…
Bronnen en referenties
  • Kernpunten van het Israëlisch-Palestijns conflict - Hadassa Hirschfeld
  • Website CIDI

Reageer op het artikel "Recensie: Kernpunten van het Israëlische-Palestijns conflict"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!