InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > De wrake gods; Titus Müller
recensie

De wrake gods; Titus Müller

De wrake gods; Titus Müller Van de Duitse schrijver Titus Müller verschijnen historische romans bijna als warme broodjes over de toonbank. In 2012 verscheen bij uitgeverij De Fontein zijn in 2010 uitgegeven boek Die Jesuitin von Lissabon in Nederlandse vertaling "De wrake Gods". De aardbeving van Lissabon in 1755 wordt door de Jezuïeten geduid als een straf van god, ter vermeerdering van hun macht. De wetenschapper Antero wil bewijzen dat het hier om een natuurkundig verschijnsel gaat. Een boek vol intriges.

Titus Müller

Titus Müller (1975) studeerde literatuur, middeleeuwse geschiedenis en media & communicatie in Berlijn. Hij ontving voor zijn werk "Das Mysterium" de prestigieuze Sir Walter Scott-prijs voor beste historische roman.
Je zou bijna zeggen dat het schrijven van historische romans lopende band werk is voor deze gedreven Duitse schrijver. In Duitsland verschijnt er praktisch ieder jaar een nieuw boek van zijn hand. Hieronder in chronologische volgorde zijn oeuvre.
  • 2011 Tanz unter Sternen
  • 2010 Die Jesuitin von Lissabon (De wrake gods, uitgeverij De Fontein 2012)
  • 2007 Das Mysterium (Het Mysterie, uitgeverij De Fontein)
  • 2006 Der Zwölfte Tag
  • 2005 Die Todgeweihte
  • 2005 Die Brillenmacherin (De vrouw van de brillenmaker, uitgeverij De Banier)
  • 2004 Die sieben Häupter
  • 2003 Die Priestertochter
  • 2002 Der Kalligraph des Bischofs

Inmiddels staat zijn volgende boek op stapel: Kuss des Feinds, een liefdesgeschiedenis die zich afspeelt in Cappadocië (Turkije) rond 800 na Christus, toen de Christenen daar vervolgd werden. De Duitse schrijver heeft een eigen website, www.titusmueller.de , waarop alvast een trailer te zien is in verband met dit nieuw te verschijnen boek. De website biedt meer trailers en andere aardigheden. Zo kom je via Bücher, Die Todgeweihte (een boek dat zich afspeelt in het oude Bazel) terecht op een zwitserse website met allerlei historische wetenswaardigheden omtrent het oude Bazel, www.altbasel.ch.

De aardbeving van Lissabon

De aardbeving van Lissabon op 1 november 1755 had vermoedelijk een sterkte van 9 op de schaal van Richter. (De schaal van Richter werd pas in 1935 opgesteld door de Amerikaanse seismoloog Charles Francis Richter) Een aardbeving van een dergelijke kracht zou slechts één keer in de 2000 jaar plaatsvinden. In de jaren na 1755 is de wetenschap van de seismologie ontstaan. De aardbeving, die gevolgd werd door een tsunami en grote branden, verwoestte de stad Lissabon praktisch geheel en had vele tienduizenden doden tot gevolg. De gebeurtenis leidde ook tot (meer) politieke spanningen en beïnvloedde de koloniale ambities van Portugal. De allesverwoestende aardbeving hield heel Europa in haar greep. Goethe, Kant en Voltaire schreven er o.a. over. In de discussies stond de vraag centraal welke rol God bij deze catastrofe had gespeeld.

De wrake Gods

Het is tegen dit decor dat de historische roman "De wrake gods" zich afspeelt. De Jezuïeten, onder leiding van Gabriel Malagrida, willen hun macht uitbreiden door te doen voorkomen dat de aardbeving een straf van God is. Tegenstander is de wetenschapper Antero die wil bewijzen dat de aardbeving slechts een natuurverschijnsel is; hij staat aan de zijde van de koning en de nieuw aangestelde minister-president Sebastão de Carvalho. Malagrida heeft nog een appeltje te schillen met Antero. In zijn jeugd wilde Antero heel graag wetenschapper worden en de orde der Jezuïeten bood hem daartoe de gelegenheid. Totdat hij de zogenaamde vierde gelofte ontdekt, die inhoudt dat een volkomen Jezuïet uiteindelijk een onbeperkte gehoorzaamheid aan de dag moet leggen tot aan het opofferen van de eigen overtuiging. Deze gehoorzaamheid van inzicht - hetzelfde willen en hetzelfde denken als je meerdere - was feitelijk een soort hersenspoeling die ten dienste stond van de machtsmanipulaties van de toenmalige Jezuïeten gericht tegen de ketterij, zoals bijvoorbeeld protestantisme en jodendom. Antero treedt uit en Malagrida zit hem op de hielen; Antero weet te ontsnappen, maar kan niet verhinderen dat zijn geliefde Julie (van Joodse origine) door toedoen van Malagrida op de brandstapel eindigt. Zijn dochtertje Samira weet hij onder te brengen bij een keukenbediende van een rijke Protestantse koopman. Zelf vlucht hij naar Engeland en leeft hij nolens volens van de opbrengsten van smokkelpraktijken. Regelmatig zet hij voet aan wal in Lissabon om zijn dochtertje te bezoeken en komt zodoende in kontakt met de dochter van de koopman, Leonor. Hij weet niet dat Leonor een spionne is van Malagrida.

De strijd tussen Antero en Malagrida en de dubieuze rol van Leonor zorgen voor de nodige spanning in het boek. Het is erop of eronder. Antero kijkt meerde malen de dood in de ogen. Terwijl Antero met zijn onderzoek naar de aarbeving bezig is, switcht de ongeduldige koning nogal eens tussen zijn voorkeur voor Malagrida of Antero.

Het boek is helemaal op historische leest geschoeid. Dat blijkt ook uit de verantwoording en het extra materiaal, wat de schrijver aan het boek heeft toegevoegd. De rol van de minister-president en de Jezuïeten, in het bijzonder Malagrida, is conform de feiten, evenals een moordaanslag op de Portugese koning. Verzonnen figuren zijn Antero en Leonor (althans dat neem ik aan, want in de verantwoording worden deze niet genoemd). Feit is wel dat wetenschappers zich toen al bezighielden met allerlei theoriën over het ontstaan van aardbevingen en dat er ook samenwerkingsverbanden bestonden tussen Jezuïeten en vrouwen.

Het boek is vol verbeeldingskracht geschreven; je waant jezelf tussen de puinhopen ten tijde van de aardbeving. Het verhaal heeft echter hier en daar een sentimentele neergang, enigszins misplaatst lijkt het wel in dat geweldige historische kader. De hond Bento speelt een rol in de toedracht en de schrijver laat de hond in mensentaal denken. Hier fragmenten uit een alinea: "In de ochtenduren rook het baasje het lekkerst. Hij legde zijn kop op haar kussen. Het baasje opende haar ogen en gaapte. Ze tilde haar hoofd op, "Bento!". Ze lachte en zei iets in mensentaal;. Ze schudde zich. Misschien had zijn warme adem haar laten rillen. Ze kreeg vaak kippenvel als hij zijn adem in haar nek blies. Als goede mensen hun armen uitstaken, was dat een uitnodiging om te spelen. Hij sprong op bed en likte haar gezicht. Ze proestte..." En dan "Wat had hij verkeerd gedaan? Hij had haar nest betreden. Het verhoogde nest was alleen voorbehouden aan zijn baasje. Hij moest beneden blijven. Je moest je plaats kennen, je plaats in de roedel. Dan was alles goed." Van dit soort alinea's krijg ik - binnen het kader van dit boek - kippenvel. Verkeerd kippenvel. Zoals ook het woord "proesten" meer een woord is voor kostschoolromannetjes.

Het geheel van deze historische roman doet mij denken aan een zeer kostbare lijst voor een schilderij van iets mindere klasse.
Gerelateerde artikelen
De ergste tsunami natuurrampen uit de geschiedenisDe ergste tsunami natuurrampen uit de geschiedenisEnorme natuurrampen kunnen ontstaan na een zware aardbeving in zee of na een vulkaanuitbarsting. Er kan een vloedgolf on…
De eerste van de jezuïeten: Ignatius van LoyolaIn 2013 was het wereldnieuws: Voor het eerst was een jezuïet paus geworden. Paus Franciscus is de eerste jezuïtische pau…
Roma Aeterna: de boog van TitusRoma Aeterna: de boog van TitusDe Romeinen noemden hun stad Roma Aeterna: het eeuwige Rome. Maar wat is er precies overgebleven van dit ‘eeuwige Rome’?…
Bronnen en referenties
  • www.titusmueller.de
  • www.altbasel.ch
  • Wikiepdia

Reageer op het artikel "De wrake gods; Titus Müller"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 08-04-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!