InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > De laatste nacht op de Titanic
recensie

De laatste nacht op de Titanic

De laatste nacht op de Titanic In 2012 is het honderd jaar geleden dat het luxe passagiersschip de Titanic verging. Ter gelegenheid van dit feit verscheen in maart 2012 bij uitgeverij Kosmos de vertaling van een boek van Walter Lord: De laatste nacht op de Titanic, welk boek in de originele versie reeds in 1955 verscheen. De laatste nacht op de Titanic brengt verslag uit van deze ongekende zeeramp van minuut tot minuut, gebaseerd op de getuigenissen van de overlevenden.

Cruisen en ander zeeleed

Cruisen, je moet er van houden. Zoveel is zeker dat iedereen die aan boord gaat van een (cruise)schip zich verheugt op een mooie reis; lekker relaxen, verwend worden en excursies vanuit mooie aanleghavens. Niemand rekent eigenlijk op de nukken van Neptunus, het venijn van de natuurlijke omstandigheden, opdoemende ijsschotsen of koraalriffen, bijziende of dronken kapiteins en in het ergste geval muitende bemanning of piraten uit Somalië. Toch kan of kon dat allemaal gebeuren. En zolang er gevaren wordt, is dat zo geweest. De omstandigheden op de vaart van de schepen van de Vereenigde Oostindische Compagnie waren natuurlijk op zich al bar en boos (veel passagiers en bemanningsleden kwamen dood of meer dood dan levend aan te bestemder plekke; of ze kwamen helemaal niet aan anders dan in een zeemansgraf (zie ook mijn artikel Batavia: Peter FitzSimons). Onlangs liep een cruiseschip van Costa Concordia Costa nog flinke averij op met als gevolg een aantal doden en gewonden.

De beroemde of liever gezegd beruchte Titanic ging in 2012 honderd jaar geleden verloren. Deze gebeurtenis blijft tot op heden inspireren tot het maken van films, het (her)uitgeven van boeken e.d., met groot succes. Het met man en muis verloren gaan van een groot schip blijft tot de verbeelding spreken; het ramptoerisme via tekst en beeld. Wat de Titanic betreft: men dacht dat dit gloednieuwe en moderne schip niet kon zinken. Helaas was het op de eerste reis al raak. Er zijn kortgeleden trouwens nieuwe beelden van de Titanic opgedoken. Een expeditie-team heeft een totaalbeeld weten te maken van de plek waar de Titanic op de zeebodem ligt. Dat gebeurde met behulp van beelden via sonar-apparatuur en foto's gemaakt door onderwaterrobots. Aan de hand hiervan hoopt men nieuwe feiten rondom de toedracht van de scheepsramp te achterhalen.

Het kan er natuurlijk ook heel zwoel aan toegaan op een cruiseschip. Loveboat: heerlijk om bij weg te zwijmelen; veel harteleed, maar het schip blijft lekker drijven. Overigens drijft dit schip ook niet meer: De Pacific Princess, het cruiseschip waarop in de jaren '70 en '80 de opnamen werden gemaakt voor de tv-serie The Love Boat, gaat naar de sloop. Het bleek niet mogelijk een koper te vinden voor het een halve eeuw oude schip van Duitse makelij. Niet getreurd, de loveschaapjes zijn al lang op het droge.

De Titanic

Het spiksplinternieuwe luxe passagiersschip, de "onzinkbare" Titanic verging op 15 april 1912 rond half drie in de vroege ochtend. Het schip brak in tweeën en verdween in het ijskoude water. Er kwamen daarbij 1517 opvarenden om het leven en slechts 706 mensen konden worden gered. Het schip was op 10 april 1912 uit Southampton, Groot-Britannië, vertrokken en zette via Cherbourg (Frankrijk) en Queenstown (Ierland) koers naar New York.

Walter Lord

Sinds 1913 was er geen enkel boek verschenen over de Titanic. De twee wereldoorlogen en de mondiale crisis eisten alle aandacht op. Maar toen in 1956 het boek "A night to remember" van auteur en historicus Walter Lord (1917-2002), verscheen, was dit een onmiddellijk succes. In 1976 verscheen de geïllustreerde versie van zijn boek. De vertaling van dit boek verscheen in 2012 bij Kosmos Uitgevers, ISBN 978 90 215 4990 3. In dit boek zijn ook diverse illustraties opgenomen.

Walter Lord is zijn hele leven gefascineerd gebleven door de Titanic. Hij werd zelfs door zijn vrienden en in de Amerikaanse media "Mr. Titanic" genoemd. Zijn appartement in New York was voor een gedeelte als een Titanic-museum ingericht.
Bij de beschrijving van de ramp baseerde Walter Lord zich op gesprekken met 60 overlevenden, hetgeen aan het boek extra geloofwaardigheid verleent.

De laatste nacht op de Titanic, het boek van Walter Lord

In het boek van Walter Lord is het verslag opgetekend van de gebeurtenissen aan boord van de Titanic, nadat het schip een ijsschots heeft geramd. Aanvankelijk is het volstrekt onduidelijk welk een omvang deze ramp gaat krijgen. De meeste mensen aan boord maken zich in eerste instantie niet druk. Het schip was immers onzinkbaar. Zelfs als iedereen aan dek wordt geroepen en men de zwemvesten om moet doen, hangt er een beetje een lacherige zij het wat zenuwachtige sfeer. De mensen zien er potsierlijk uit: de één in vol ornaat, de ander in nachtpon en omslagdoek. Sommigen hebben nog wat spullen uit hun hut meegenomen. Anderen niet, want de verwachting is dat men wel weer gauw terug in de hutten kan. Inmiddels wordt er door de bemanning in de machinekamer met man en macht gewerkt, maar wat er benedendeks gebeurt, daarvan heeft men bovendeks geen flauwe notie. De sloepen worden in gereedheid gebracht. Vrouwen en kinderen moeten aan boord gaan. De meesten willen dat dan (nog) niet; ze blijven liever aan boord van de Titanic dan dat ze in zo'n gammel bootje stappen. Maar als het schip steeds meer gaat hellen, wordt het duidelijk dat het hier om een tragedie gaat. Het orkest blijft doorspelen tot het allerlaatste.

Deze tragedie had wellicht niet hoeven plaatsvinden, maar was een samenloop van omstandigheden:
  • de onverwoestbare gedachte dat het schip onzinkbaar was
  • er waren te weinig reddingssloepen aan boord, deze boden slechts plaats aan 1178 mensen, terwijl de Titanic 2207 mensen aan boord had
  • er was niet geoefend met de reddingssloepen, waardoor de tewaterlating nogal chaotisch verliep; door allerlei schermutselingen bleek achteraf dat er sloepen ronddreven met slechts een beperkt aantal mensen aan boord, terwijl er dus meer plaats was
  • er waren diverse waarschuwingen geweest voor ijsbergen, maar daarop werd niet voldoende acht geslagen
  • het dichtstbij varende schip, de Californian, had voor de nacht het radioverkeer uitgeschakeld en miste daardoor de noodoproepen van de Titanic
  • een ander schip, de Carpathian, was veel verder weg en kwam pas tegen de ochtend aan om de overlevenden aan boord te halen

Walter Lord beschrijft op huiveringwekkende wijze hoe de ramp zich voltrok, met veel details over het menselijk gedrag dat zich ten tijde van rampspoed openbaart: van heldendom tot egoïsme en pietluttigheid. De overlevenden in de sloepen kregen her en der ruzie, bijvoorbeeld omdat er mannen waren die op volle zee het lef hadden om een sigaretje op te steken of een vrouw die de ergernis wist te wekken door maar over een verloren gegane nachtpon door te mekkeren. Van alle sloepen was er slechts één die pogingen ondernam om drenkelingen uit het water te vissen. En dat terwijl honderden zwemmers in het ijskoude water onafgebroken om hulp riepen. Saillant detail is ook het klasseverschil dat bij deze strijd op leven en dood gewoon gehandhaafd bleef. De opvarenden van de 3e klasse hadden veel minder kans te overleven dan die van de 1e klasse; dat blijkt ook aan de hand van de cijfers.

Aan het einde van het boek zijn gegevens over de Titanic opgenomen, de verantwoording van de auteur en de volledige passagierslijst.
Gerelateerde artikelen
De ondergang van het schip de TitanicHet verhaal van de ondergang van de Titanic is enorm bekend geworden dankzij de gelijknamige film met Leonardo DiCaprio…
Is de Titanic echt gezonken?Is de Titanic echt gezonken?De meeste mensen kennen het verhaal van de Titanic wel, het luxe cruiseschip dat in 1912 zonk na een aanvaring met een i…
De ondergang van de TitanicOngeveer 100 jaar geleden is het dat het toen grootste schip ter wereld op haar eerste reis gezonken is. De ondergang va…
Belfast: de stad van de TitanicBelfast: de stad van de TitanicGeen enkele stad is zo verbonden met de Titanic als Belfast in Noord-Ierland. Tussen 1909 en 1912 werd het schip hier ge…
De Oscarwinnaars 1997De Oscarwinnaars 1997De Academy Awards van het jaar 1997. De beste films van dit jaar waren Titanic, As good as it gets en Good Will Hunting.…
Bronnen en referenties
  • Krantenbericht The Love Boat, Telegraaf 9 maart 2012
  • Krantenbericht Nieuwe beelden Titanic, Telegraaf 9 maart 2012

Reageer op het artikel "De laatste nacht op de Titanic"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 25-03-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!