InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > PIL van Mike Boddé, boekrecensie
recensie

PIL van Mike Boddé, boekrecensie

PIL van Mike Boddé, boekrecensie PIL is het aangrijpende relaas van Mike Boddé, een komiek die acht jaar lang met zwaar depressieve gevoelens kampte. Hij doet er op geheel eigen -vaak komische- wijze verslag van in een prachtig boek. 'Hoe een cabaretier zijn depressie overwon'.

PIL: strijd tegen depressie

''Een cabaretier met een depressie, je zou bijna denken dat het een grap is'', staat op de achterflap van het boek PIL. Toch leed Boddé een lange periode aan een ernstige-bijna uitzichtloze- depressie. In het boek beschrijft hij deze loodzware periode en zijn weg naar herstel.

Verslag

Ondanks de inktzwarte jaren die Boddé doormaakte, is het verslag hiervan vaak grappig. Het boek PIL staat vol met humoristische gedichtjes, grapjes, dialogen en muziekjes die Boddé tijdens het schrijven draait. En juist in deze relativerende humor ligt de kracht van de schrijver.

Pillen

De schrijver doet verslag van kruidenvrouwtjes die zelf aan de pillen zitten tot magnetiseurs die hem met een simpele handoplegging wel even kunnen genezen. Waarna de komiek veel geld armer en depressieve gevoelens rijker weer vertrekt.

Broer

In heel het boek klinkt zowel een lach als een traan door. Zeer aangrijpend wordt het relaas wanneer Boddé's broer Harry overlijdt. Een periode die ook voor Mike's ouders-die hem onvoorwaardelijk steunen en bij wie hij woonde- intensief en heel zwaar moet zijn geweest.

Chemisch
Boddé zelf leert leven met het verlies van zijn broer en zet zijn zoektocht naar genezing voort. Uiteindelijk vindt hij verlichting in de chemische wereld. Anafranil, een antidepressivum, trekt hem uit de put. Ook zijn er twee therapeuten die Mike tot grote steun geweest tijdens zijn depressie.

Drama en humor

PIL is ondanks het drama dat zich jarenlang afspeelde ook vaak een humoristisch boek. Boddé relativeert, lacht, huilt en dicht op een openhartige wijze die je tegelijkertijd laat nadenken en lachen. Het boek is vooral heel eerlijk en openhartig geschreven.

Recensie PIL

PIL is bovendien een knap staaltje schrijfwerk. 'Een compositorisch en stylistisch kunststukje, aldus Elsbeth Etty in NRC Handelsblad. En daar ben ik het helemaal mee eens. Lees PIL en verbaas je over de wondere wereld van Mike Boddé. De cabaretier die zijn depressie voorgoed overwon.

Over Mike Boddé

Rotterdammer

Boddé (1968) heet voluit Micheal George Boddé. Hij is geboren en getogen in Rotterdam en studeerde Chinees in Leiden. Boddé vormde ook een komisch duo met Thomas van Luyn. In de jaren negentig overviel hem een ernstige depressie waardoor hij jaren bij zijn ouders woonde en niet op kon treden.

Komisch duo

Na zijn herstel pakte Boddé de draad weer op en speelde onder andere in Kopspijkers. Tegenwoordig vormt hij weer een duo met van Luyn. Samen presenteerden zij de Mega Mike en Mega Thomas Show. Ook maakt Boddé theaterprogramma's. Met het boek PIL breekt Boddé tevens door als schrijver en toont hij zijn veelzijdigheid.
Gerelateerde artikelen
Mike - De kip die 18 maanden zonder kop leefdeBent u in de stemming voor een macaber maar waargebeurd verhaal? Dan laten we u graag kennismaken met Mike, the Headless…
Michael (Mike) ShinodaMike Shinoda is mede-oprichter van de bekende band Linkin Park. Hij is onder andere de rapper van de band en oprichter v…
QI: Quiz van de VARAQI: Quiz van de VARAQI staat voor Quite Interesting. De VARA is op 27 december 2008 met het programma begonnen, maar het idee komt van de BB…
Bronnen en referenties
  • Pil, Mike Boddé
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "PIL van Mike Boddé, boekrecensie"

Infoteur: Schoontje
Gepubliceerd: 21-02-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!