InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > De dagelijkse gedachte; Olaf Hoenson
recensie

De dagelijkse gedachte; Olaf Hoenson

De dagelijkse gedachte; Olaf Hoenson Ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de website www.dagelijksegedachte.net van Olaf Hoenson verscheen in 2012 bij Kosmos Uitgevers het boek De dagelijkse gedachte. Het boek bevat een persoonlijke selectie van Hoenson van inspirerende uitspraken van grote denkers, filosofen, schrijvers en wereldburgers.

Olaf Hoenson

Olaf Hoenson (1958) was een succesvol ondernemer, maar op zijn veertigste verkocht hij zijn bedrijf en ging hij iets heel anders doen;: hij werd stresscounselor. Een stresscounselor is iemand die is opgeleid om mensen met stressgerelateerde klachten te begeleiden.
Hoenson richtte in 2002 de website De dagelijkse gedachte op. Het begon met een tiental bezoekers per dag; inmiddels zijn er dat zo'n slordige 80.000. De dagelijkse gedachte is bedoeld om mensen een spiritueel aanzetje van de dag te geven.

De website www.dagelijksegedachte.net

De website lanceert iedere dag een inspirerende gedachte. Deze staat op de homepage te lezen, maar je kunt je ook gratis abonneren om deze dagelijkse gedachte per email te ontvangen. Deze website is interactief, want je kunt eveneens zelf een mooie gedachte insturen. Daarnaast kun je ook een inspiratiekaart trekken uit de meer dan 1000 inspiratiekaarten uit vele culturen; hiervoor moet je je registreren, waarna je de eerste drie inspiratiekaarten gratis kunt trekken. De bedoeling is dat je je op een vraag of probleem concentreert om vervolgens op een kaart te clicken. Er komt dan een passende tekst te voorschijn.
In de spirituele winkel kun je shoppen voor muziek, boeken, edelstenen en sieraden, wenskaarten en kalenders, body + mind producten zoals bijvoorbeeld een massagerollers van luxe kwarts. Bovendien bevat de website een uitgebreid spiritueel woordenboek.

De dagelijkse gedachte, het boek

Zinvol leven is niet het omzetten van een schakelaar, maar een proces van vele kleine stapjes, met vallen en weer opstaan". Veel mensen zijn op zoek naar een soort magische schakelaar, waarmee ze hun leven in één klap kunnen veranderen. Deze schakelaar bestaat helaas niet. Zinvol leven is een proces van stapjes. De ene keer lukt het je beter dan een andere keer (Olaf Hoenson).

Gedurende ons hele leven verzamelen we gedachten; het sediment daarvan vormt langzaam maar zeker een bolwerk aan opvattingen, onze eigen geestelijke gevangenis. Zolang alles goed gaat, is er niet zoveel aan de hand. Maar als er zich kleine of grotere problemen voordoen, kom je er soms niet meer uit. Je blijft in hetzelfde cirkeltje ronddraaien met je gedachten en ja, dan zou je die magische schakelaar willen kunnen vinden. Maar zoals Olaf Hoenson al zegt: die is er niet. Wat er wel is, is een onuitputtelijke variëteit aan gedachten van filosofen, schrijvers, dichters etc. die je op enig moment een duwtje in de rug kunnen geven. Een kaarsje in de duisternis, bedoeld om je bij te lichten, maar het pad moet je zelf gaan. Een juiste gedachte op het juiste moment kan je inzichten veranderen en misschien je leven - alhoewel een koerswijziging in je leven meestal niet zo radicaal is, maar geleidelijk aan groeit. De belangrijkste verandering vindt eigenlijk plaats in de wijze waarop je tegen bepaalde dingen aankijkt.
Een inspirerende gedachte aan het begin van de dag relativeert en maakt het gemakkelijker om te werken, te leven en lief te hebben. Het liefst met enige zelfspot, jezelf niet al te serieus nemen. Charlie Chaplin zei het al: We zijn allemaal amateurs, want het leven is te kort om professional te worden.

In De dagelijkse gedachte staan 100 gedachten die je leven kunnen veranderen, ingedeeld in onderstaande hoofdstukjes:
  • Jezelf zijn
  • Voelen
  • Vertrouwen
  • Geluk
  • Succes&Werk
  • Leven
  • Liefde
  • Loslaten
  • Natuur en Universum
  • Alledag
Iedere pagina bevat een beroemd citaat, een korte beschrijving van de eigenaar van dit citaat, een korte nadere uitleg van Olaf Hoenson en tenslotte een confronterende vraag direct gericht aan de lezer.
Gerelateerde artikelen
Het grootste woordenboek ter wereldHet grootste woordenboek ter wereld is een Nederlands woordenboek. Er werd ongeveer 150 jaar aan gewerkt. Momenteel besl…
Boekrecensie: woordenboek Nederlands-Hebreeuws  M. BollerecensieBoekrecensie: woordenboek Nederlands-Hebreeuws M. BolleHet woordenboek Nederlands-Hebreeuws (1984) werd samengesteld door dr. Menachem Bolle en Yitschak Pimentel. Er is zes ja…
Boekrecensie: woordenboek Hebreeuws-Nederlands  PimentelrecensieBoekrecensie: woordenboek Hebreeuws-Nederlands PimentelHet woordenboek Hebreeuws-Nederlands van Yitschak Pimentel en uitgebreid door dr. Arjeh Gebhard is een onmisbaar woorden…
Van Dale Woordenboek: Dikke Van Dale en online woordenboekVan Dale Woordenboek: Dikke Van Dale en online woordenboekDe Dikke Van Dale, oftewel het Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal, is zonder twijfel het bekendste Neder…
Wat is neurolinguistisch programmeren?De afkorting NLP staat voor neurolinguïstisch programmeren. NLP beslaat een breed gebied, zowel qua methoden als qua wer…
Bronnen en referenties
  • www.dagelijksegedachte.net
  • www.sonneveltopleidingen.nl

Reageer op het artikel "De dagelijkse gedachte; Olaf Hoenson"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 20-02-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!