InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Je bent een engel; Wouter Stips
recensie

Je bent een engel; Wouter Stips

Je bent een engel; Wouter Stips Van de hand van beeldend kunstenaar Wouter Stips verscheen het kleurige platenboek Je bent een engel. Een boek om vrolijk van te worden, maar vooral ook een beetje warm om het hart. Want in het boek Je bent een engel gaat het om liefde en het enigszins zichtbaar maken van het mystieke verkeer tussen hemel en aarde. Omdat engelen, of dat nu hemelse creaturen zijn of fantasiefiguren, een stukje spiritualiteit vertegenwoordigen.

Beeldend kunstenaar Wouter Stips

Wouter Stips werd in 1944 in Wassenaar geboren en is een veelzijdig beeldend kunstenaar. Hij volgde een opleiding aan de Academie voor de Beeldende Kunst te Rotterdam. Vervolgens hield hij zich met uiteenlopende kunstuitingen bezig zoals grafiek, schilderijen, animatiefilms, regisseren van theatervoorstellingen, het schrijven van boeken en theaterstukken. Van 1980-1995 leidde hij een hectisch bestaan in de televisiewereld met tal van programma's, maar in 1995 keerde hij weer terug naar zijn oude liefde: het vrije schilderen. Sinds een aantal jaren houdt hij zich ook bezig met keramiek, brons en glas- en polyester sculpturen. Om een indruk te krijgen van zijn werk kun je kijken op www.wouterstipsgallery.nl.

Wouter zegt over zijn eigen schilderkunst dat op een schilderij alles moet kunnen, zoals dat ook nog kan in het brein van een onbedorven kind. Mensen en dieren die met elkaar communiceren in omstandigheden en landschappen, zoals hij zelf zou willen dromen. De communicatie tussen mens en engel is dan net zo logisch, getuige zijn in 2011 verschenen boek Je bent een engel.

De engel zoals wij hem kennen

Wikipedia definieert de engel als "een bovennatuurlijk, verstandelijk wezen, dat wordt teruggevonden in verscheidene (vaak monotheïstische) religies, zoals het christendom, de islam en het jodendom." Engelen worden gezien als bedienden of beschermers van de mens en als boodschapper van God. Aan engelen worden bovennatuurlijke capaciteiten en eigenschappen toegeschreven.

Een engel is eigenlijk de verpersoonlijking van een stukje spirituele beleving; het bevroeden dat er meer is tussen hemel en aarde dan we kunnen zien. Maar of je nu wel of niet in engelen gelooft, zichtbaar zijn ze niet. Daarom ontspruit iedere afbeelding van een engel aan de fantasie en kan dus een willekeurige uiterlijke vorm aannemen. In de christelijke traditie heeft een engel vaak een volmaakt menselijk uiterlijk, veelal dat van een jongeling, hoewel engelen geslachtloos zijn. Engelen worden wel altijd afgebeeld met vleugels; logisch, want hoe kunnen zij zich anders zo gemakkelijk bewegen tussen het ondermaanse en de hemel.

Engelen mogen dan geslachtloos zijn of vaak als jongeling worden uitgebeeld, maar als je soms tegen iemand zegt je bent een engel om je dankbaarheid te uiten, is dat bijna altijd tegen een vrouw. Of omdat wereldse mannen engelachtige eigenschappen ontberen of omdat vrouwen het zelf niet zien zitten om mannen verwijfde koosnaampjes te geven.

Je bent een engel

Dat engelen een willekeurige uiterlijke vorm kunnen aannemen, blijkt eens te meer uit de beeltenissen van engelen die Wouter Stips tekent of schildert. De Bijbelse uitspraak "Als gij niet wordt als kinderen, zult gij het hemelrijk niet betreden" lijkt hier wel van toepassing. Want Wouter's engelen zien er vaak uit als kinderen, of in ieder geval als door kinderen geschilderd. Deze primitieve of naïeve kunstvorm kun je zien als symbolisch voor het begin van een spirituele zoektocht; als ontvankelijk kind sta je veel meer open en wordt je niet gehinderd door allerlei opgedane ideeën en gedachten. Het is maar zeer de vraag of deze of een andere redenering de grondslag van het werk van Wouter Stips vormde. Want zelf zegt hij: "Zelden heb ik een plan, dat maakt het schilderen zo interessant. Het is als mediteren; je vergeet het bestaan en volgt wat wordt ingegeven". Feit is dat zijn mediteren een collectie kleurige engelen heeft opgeleverd met korte, soms ontroerend eenvoudige teksten zoals "Als eenvoud geluk is, mag geluk dan wat eenvoudiger?". Wouter Stips heeft zijn engelen geschilderd en wilde ze eigenlijk niet meer kwijt. Maar toch heeft hij ze vleugels gegeven en nu staan ze met z'n allen in het boek Je bent een engel, ISBN nummer 9789089102577, 32,50, uitgeverij WBOOKS.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • www.wouterstipsgallery.nl

Reageer op het artikel "Je bent een engel; Wouter Stips"

Infoteur: Plato
Laatste update: 18-02-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!