InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie: Israël en de Palestijnse gebieden – ANWB reisgids
recensie

Recensie: Israël en de Palestijnse gebieden – ANWB reisgids

In 2011 is de ANWB met een gloednieuwe kunstreisgids gekomen over Israël en de Palestijnse gebieden. Naast de vele illustraties bevat het boek uitgebreide beschrijvingen van de bezienswaardigheden. Aan de hand van kaarten en plattegronden wordt een duidelijk beeld van de belangrijkste streken, plaatsen en bouwwerken gegeven. Daarnaast worden adressen verstrekt van sfeerhotels en restaurants met de echte Israëlische keuken.

Gegevens

  • titel: Israël en de Palestijnse gebieden – een tienduizend jaar oud cultuurlandschap tussen de Middellandse Zee, de Rode Zee en de Jordaan
  • auteurs: Erhard en Andrea Gorys
  • jaar: 2011
  • uitgever: ANWB – Den Haag
  • ISBN: 978-90-18-03266-1

Inhoud van het boek 'Israël en de Palestijnse gebieden'

Het boek bestaat uit vier delen: natuur-cultuur-geschiedenis; reizen door het Heilige land: overzicht van gangbare religieuze kunsthistorische begrippen; reisinformatie.

De opbouw van het boek is erg goed. In het eerste deel wordt een algemeen geografisch-historisch overzicht gegeven van Israël. Daar wordt ruim aandacht aan besteed met zo'n 50 bladzijden. Vervolgens worden nog lijsten gepresenteerd met historische data en beroemde personen.

Het tweede deel gaat over het reizen door het Heilige Land. Uiteraard wordt begonnen met Jeruzalem. Hierover lezen we de geschiedenis en krijgen we een 60 pagina lange beschrijving van de Oude Stad. Zelfs de Nieuwe Stad krijgt met 10 pagina's veel publiciteit. Vanuit Jeruzalem trekken we verder naar Jericho, de oudste stad op aarde. Ook worden plaatsen ten westen van Jeruzalem besproken. Daarna gaan we naar Bethlehem en Hebron. Bethlehem is voor christenen belangrijk met de Geboortekerk. Hebron is belangrijk voor de Joden met de Spelonk van Machpela die in het boek vreemd genoeg Haram el-Khalil wordt genoemd alsof deze spelonk met de aartsvaders en aartsmoeders voor de moslims van grotere betekenis is dan voor Joden. Na Judea wordt Samaria behandeld met voornamelijk aandacht voor Nabloes (Sichem) en Sebastije. We trekken verder naar het noorden en zijn bij het Meer van Galilea beland. Daar bezoeken we Tiberias, Tabgha, Kapernaüm en de Golan Hoogvlakte (die laatste ligt noordelijk van het Meer van Galilea). Terug naar Tiberias reizen we van daaruit verder naar Nazareth dat ook uitgebreid wordt beschreven. In Noord Galilea bezoeken we kruisvaardersburchten en natuurgebieden. In westelijk Galilea adviseert de ANWB ons Rosh Hanikra, Tel Achziv, Naharuayya, Yechiam, Lochamei Hageta'ot en Akko te bezoeken. Uiteraard mogen we Haifa als hoofdstad van het noorden ook niet missen. Zuidelijker komen we bij de Karmel (natuurreservaat dat in 2010 in brand heeft gestaan), in Megiddo, Beth She'arim, Caesarea (Romeinse nederzetting), Netanja (badplaats) en Herzliyya. Dan zijn we al weer bij Tel Aviv-Jaffo aanbeland en bevinden we ons in het drukke centrum van Israël. Dit is de zuidelijke Middellandse Zeekust waarbij de stad Ashkelon het zuidelijkst ligt. Gaza wordt in het boek niet besproken. Wel bezoeken we nog het Dode Zeegebied met o.a. Massada en Ein Gedi. Vervolgens gaan we naar het zuidelijk gelegen Negev waar de ruïnesteden van Nabateeërs liggen. Tot slot neemt de ANWB ons mee naar het uiterste zuiden: de badplaats Eilat en het in Egypte gelegen Katharinaklooster op de berg Sinaï.

De laatste twee delen van de kunstreisgids van de ANWB gaan over religieus historische begrippen en reisinformatie.

Mening van Etsel

Het beste reisboek over Israël vind ik nog altijd het alom geprezen 'Israël, een moderne gids door het land van de Bijbel' van Zev Vilnay (een geograaf). Weliswaar is dat al weer een redelijk oud boek maar daaraan toets ik nieuwere reisgidsen graag. Het boek van Vilnay legt echt de nadruk op de Bijbel en op het feit dat Israël een Joods land is (overigens wel met erkenning en beschrijving van christelijke en islamitische heilige plekken).

Feitelijk is de opzet van deze ANWB reisgids hetzelfde als die van de gids van Vilnay. Beide boeken beginnen met een beschrijving van het land en daarna een rond toer. Het belangrijkste verschil is dat de gegevens van de ANWB reisgids uiteraard meer up-to-date zijn. Maar dat maakt wat betreft de historische beschrijvingen van de bezienswaardigheden niet zoveel uit tenzij er nieuwe archeologische vondsten zijn gedaan die een nieuw inzicht geven met betrekking tot een bepaalde plek. Verder staan er in de ANWB reisgids veel meer foto's en staan er openingstijden bij van musea en andere attracties. Ook zijn er overzichtelijke kaarten van de gebieden. Een minpunt is dat weliswaar verwezen wordt naar teksten in de Bijbel maar dat deze niet (cursief) geciteerd worden. Daardoor zal de lezer die daar interesse in heeft altijd een Bijbel bij de hand moeten hebben. Een sterk punt van de ANWB reisgids is het verstrekken van de geschiedenis bij elke plaats of streek die wordt behandeld. Dit wordt uitgebreid gedaan en biedt de lezer dus veel achtergrondinformatie. Bij de gids van Zev Vilnay wordt daarentegen veel meer over de ligging verteld en aangegeven hoe groot de reisafstand is. Dat ontbreekt bij de ANWB reisgids. Ook is de ANWB reisgids wat afstandelijk t.a.v. de lezer. Zev Vilnay neemt de lezer echt mee naar de plek van bestemming alsof hij je persoonlijke reisgids is. Bij Vilnay heb je ook veel meer het gevoel door een Joods land te trekken terwijl dat bij de ANWB reisgids minder het geval is.

De ANWB reisgids eindigt met nuttige reisinformatie over Israël. Dit zul je in iedere reisgids tegenkomen en is dus niet zo bijzonder. Van belang is dat de gegevens up-to-date zijn. Op dit moment klopt dat uiteraard nog wel omdat het boek in 2011 op de markt is gebracht. Maar het is altijd raadzaam om het internet te raadplegen of de gegevens nog kloppen. Ik zie het internet op den duur ook als belangrijkste informatiebron voor toerisme. Weliswaar staat in boeken meer achtergrondinformatie maar internet is natuurlijk veel meer up-to-date vooral de websites van reisorganisaties.

Meer informatie: Startpagina - Toerisme Israël.
Gerelateerde artikelen
ADSL of kabel internet?ADSL of kabel internet?Veel mensen vragen zich (terecht) af wat handiger is: ADSL of kabel internet. Hierbij een checklist die je voor jezelf k…
Autoverzekering bij ANWBAutoverzekering bij ANWBEen autoverzekering bij de ANWB is een verstandige optie. Bij de ANWB kun je namelijk een goedkope autoverzekering afslu…
nieuws uitgelichtPalestijnse kinderen imiteren terroristenPalestijnse kinderen spelen met plastic wapens en imiteren de vechtmethoden van de terroristische organisaties. Natuurli…
De ANWB; van wielrennersbond tot online routeplannerDe ANWB bestaat dit jaar 125 jaar. Deze organisatie houdt zich sinds 1883 bezig met fietsers, automobilisten, wandelaars…
Geen demografisch gevaar voor Israëlnieuws uitgelichtGeen demografisch gevaar voor IsraëlEen studie van de Wereldbank toont aan dat de demografische balans in het Land Israël geen bedreiging vormt voor de jood…
Bronnen en referenties
  • Israël en de Palestijnse gebieden – een tienduizend jaar oud cultuurlandschap tussen de Middellandse Zee, de Rode Zee en de Jordaan - Erhard en Andrea Gorys
  • Israël, een moderne gids door het land van de Bijbel - Zev Vilnay

Reageer op het artikel "Recensie: Israël en de Palestijnse gebieden – ANWB reisgids"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Toerisme Israël
Recensies…
Schrijf mee!