recensie

Boekrecensie: Contemporary Israeli Geography – J.O. Maos

Boekrecensie: Contemporary Israeli Geography – J.O. Maos In 2004 verscheen het boek 'Contemporary Israeli Geography' met tientallen opstellen over de hedendaagse Israëlische geografie. Het boek kwam uit ter gelegenheid van het 30ste IGU Congres in Glasgow in 2004. Het is het derde overzichtsboek van de Israëlische geografie. In 1976 en 1996 kwamen er ook al dergelijke boeken uit. Een prima boek met artikelen uit verschillende subdisciplines van de geografie: fysische, politieke, historische, stad- en plattelandsgeografie, etc.

Gegevens

  • titel: Contemporary Israeli Geography
  • redactie: J.O. Maos, M. Inbar en D.F. Shmueli
  • jaar: 2004
  • uitgever: Departement Geografie en Milieu Studies – Universiteit Haifa
  • ISBN: 965-90688-1-6

Inhoud van het boek 'Contemporary Israeli Geography'

Het boek bestaat uit 7 onderdelen met 41 artikelen. Totaal bevat het boek ruim meer dan 400 pagina's met hoogwaardige geografische studies die een goed beeld geven van de huidige stand van zaken van de Israëlische geografie.

deel I: Urban, Rural and Environmental Policy and Perspectives

Dit gedeelte begint met een toekomst visie over Israël vanuit geografisch perspectief bezien. Het tweede artikel betreft de inbreng van het publiek in het planningsproces in Israël. Vervolgens komen drie stadsgeografische artikelen aan de orde: twee over Tel Aviv en één over de verstedelijking van Arabische dorpen in Israël. Daarna volgen artikelen over de succesvolle Israëlische start-ups en over internet. Ook aandacht voor ecologische planning en tot slot drie hoofdstukken over de plattelandsgeografie van Israël.

deel II: Physical Geography

Dit deel bevat een aantal interessante artikelen over bijvoorbeeld natuurrampen in Israël, hoe laag precies de Dode Zee is en hoe deze zich in het verleden, heden en in de toekomst ontwikkelt(de). Verder ook een aantal klimaatartikelen.

deel II: Technology

Hier o.a. aandacht voor GIS (Geografische Informatie Systemen). Vooral interessant voor de wat meer analytisch ingestelde geografen.

deel IV: Tourism and Pilgrimage

Drie interessante artikelen over toerisme in Israël: Joodse pelgrimstochten, Zionistische erfgoederen en recreatievoorzieningen verzorgd door het Joods Nationaal Fonds.

deel V: Jerusalem

Drie historisch geografische artikelen over Jeruzalem: straatnamen, planning en oude kaarten.

deel VI: Arab-Israeli conflict

Uiteraard mogen politiek geografische artikelen over het Israëlisch-Arabisch conflict niet ontbreken in dit boek. Aandacht voor het demografisch en territoriaal probleem, zelfmoord terrorisme vanuit een geografische invalshoek, het etnische conflict en hoe Israëlisch politiek geografen over het conflict schrijven.

deel VII: Etnic, Cultural and Gender Perspectives

Tot slot wat losse artikelen over o.a. de gevolgen voor planning als gevolg van de culturele diversiteit in Israël, educatie in geografie lessen, familie biografieën in geografisch onderzoek.

Mening van Etsel

Dit is een thematisch geografisch boek over Israël. Aandacht voor de regionale geografie is er nauwelijks. Hoogstens het eerste artikel van Elisha Efrat over het toekomstscenario van Israël heeft wat regionaal geografische trekken. De artikelen zijn interessant, maar waarschijnlijk vooral voor geografen die al redelijk wat over Israël weten. Sommige artikelen zijn erg technisch en moeilijk door te komen zonder achtergrondkennis. Toch geeft het boek een mooi beeld van hoe geografie in Israël wordt bedreven. Hoewel het Arabisch-Israëlisch conflict wordt behandeld voert het gelukkig niet de boventoon. De redacteuren hebben goed aangevoeld dat Israël meer te bieden heeft dan genoemd conflict. Geografie moet bovendien zoveel mogelijk een waardevrije wetenschap blijven. Wanneer Israëlische geografen zich te veel op het genoemde conflict storten wordt die waardevrijheid al snel aangetast. Overigens bewijst het boek wel dat Israëlische geografie desondanks meer toegepast wetenschappelijk onderzoek is dan zuiver-wetenschappelijk. Het gaat vooral om het leveren van een bijdrage aan de oplossing van maatschappelijke problemen. Dit komt bovenal tot uitdrukking door de nadruk die gelegd wordt op planning dat in Israël een heel belangrijke rol speelt.

Zoals het een goed geografisch boek betaamt bevat het kaarten en tabellen die veel verduidelijken. Het boek lijkt, zoals al eerder opgemerkt, echter alleen geschikt voor vakgenoten en niet zozeer voor de leek (op een aantal artikelen na). Op de InfoNu site zullen de komende tijd een aantal van de artikelen besproken worden en geschikt gemaakt worden voor de geïnteresseerde leek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Israel, a regional geography – Yehuda KarmonrecensieBoekrecensie: Israel, a regional geography – Yehuda KarmonAlweer een behoorlijk oud boek uit 1971 over de regionale geografie van Israël: Israel, a regional geography van profess…
Boekrecensie: Israel - an introduction – Barry RubinrecensieBoekrecensie: Israel - an introduction – Barry Rubin'Israel – an introduction' (2012) geschreven door o.a. historicus Barry Rubin is een uitgebreid boek over de Israëlische…
Boekrecensie: Israeli air force – Bill GunstonrecensieBoekrecensie: Israeli air force – Bill Gunston'An illustrated guide to the Israeli air force' (1982) is een gids met alle vliegtuigen die deel hebben uitgemaakt of no…
Boekrecensie: Angst vreet de ziel op - David GrossmanrecensieBoekrecensie: Angst vreet de ziel op - David GrossmanHet boek Angst vreet de ziel op (2003) van David Grossman gaat over de invloed van de zelfmoordaanslagen op de Israëlisc…

Boekrecensie: "Mama Kwijt" van Chris HaughtonrecensieBoekrecensie: "Mama Kwijt" van Chris Haughton“Mama Kwijt” is het Prentenboek van het jaar 2012 geworden en dat is niet voor niks. Dit boek, geschikt voor peuters en…
Het succes van Scandinavische misdaadromansrecensieHet succes van Scandinavische misdaadromansScandinavische schrijvers zijn de laatste jaren razend populair en niet meer weg te denken uit de wereld van misdaadroma…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 777jew, Pixabay
  • Contemporary Israeli Geography - J.O. Maos, M. Inbar en D.F. Shmueli

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Contemporary Israeli Geography – J.O. Maos"

Infoteur: Etsel
Laatste update: Juli 2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Geografie Israël
Schrijf mee!