InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > De bruid, de albatros en de schatzoeker; Milan Hofmans
recensie

De bruid, de albatros en de schatzoeker; Milan Hofmans

De bruid, de albatros en de schatzoeker; Milan Hofmans De bruid, de albatros en de schatzoeker is de titel van een boek van Milan Hofmans, dat in 2011 bij Darp Books verscheen. Er staan drie verhalen in, die enerzijds vervreemdend werken, anderzijds ontroerend. Het gaat over een teleurgestelde bruidsjonker, een meisje dat berust in haar lot onder de vleugel van een albatros en een zwerver die zijn geliefde pop aan een goed tehuis helpt alvorens zelf te sterven. Het boek is niet zozeer voor kinderen, alswel voor volwassenen zonder eelt op de ziel.

Milan Hofmans

De auteur en illustrator Milan Hofmans (1971, Amsterdam) studeerde Cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Tekenen deed hij altijd al, maar in 2003 begon hij in zijn vrije tijd te schrijven. Zo ontstond de romanfiguur Madhu Mahavir. In 2008 verscheen Project M, waarin de figuur Madhu werd geïntroduceerd. In 2010 verscheen zijn tweede werk Droziers Erfenis. Het is zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen op de website van Milan Hofmans, www.milanhofmans.com , om een indruk te krijgen van de veelzijdigheid van de visuele ondersteuning die hij gebruikt bij het schrijven van zijn verhalen.
Inmiddels heeft Milan Hofmans zijn eigen uitgeverij opgericht: Darp Books, www.darpbooks.nl. Darp Books is zo genoemd naar een figuur uit het boek De bruid, de albatros en de schatzoeker van Milan Hofmans. De uitgeverij heeft zich ten doel gesteld om bijzondere werken uit te geven met het accent op liefde voor verhalen, verbeeldingskracht en eigenzinnigheid. Én het boek moet er visueel aantrekkelijk uitzien, een goed verzorgde indruk maken.

De bruid, de albatros en de schatzoeker

Een goed verzorgde indruk maken; dat doet het boekje De bruid, de albatros en de schatzoeker conform de zelfgestelde eisen. Misschien wordt wel onderschat hoe belangrijk de visuele aantrekkingskracht van een boek is, hoe uitnodigend ook om te denken: dit wil ik eens gaan lezen. Zie het als een appetizer voordat je op het hoofdmenu van de tekst wordt losgelaten; een aaibaarheidsfactor voor het oog. Als je kijkt naar het onderhavige boek zie je een mooie linnen hardcover met de titel en de naam van de schrijver in diepdruk met daaromheen een losse flap van veel kleiner formaat. En daar op die flap begint het: je ziet de twee kleine jongetjes Darp en Pento als bruidsjonkers uit het eerste verhaal De bruid. Ze hebben een klein lijfje met veel te grote koppetjes, die een beetje zorgelijk en ouwelijk de wereld inkijken. Hoge hoedjes in de hand en de grootste heeft zelfs een wandelstok. In het interieur van het boek aan voor- en achterzijde komt deze hoge hoed terug als in een wervelstorm van hoge hoeden. Je hoeft maar naar Darp en Pento te kijken en je voelt dat er een ongewoon verhaal aan verbonden moet zijn.

De drie verhalen

Het boekje bevat drie verhalen: De Bruid, De Albatros en De Schatzoeker. In De Bruid maken we kennis met het jongetje Darp dat samen met zijn broertje Pento bruidsjonker is bij het huwelijk van zijn buurmeisje. Darp heeft echter - zo klein als hij is- zelf een oogje op het buurmeisje (Mossie) en denkt dat ook hij met haar gaat trouwen. Als hij tot de ontstellende conclusie komt dat dat niet zo is, vlucht hij samen met zijn broertje met medeneming van de ringen. Ze keren nooit weerom. Wel vindt de bruid nog 15 jaar lang op haar trouwdatum een bosje bloemen in haar tuin met de tekst: Mossie maakt slechte grappen.

In het verhaal De Albatros is er het meisje Zeffa, dat zich in een donkere vide bevindt, een onbestemde plek. Het lijkt erop dat zij verdronken is of in coma. Vanuit die toestand heeft ze zicht op een transportband met dode dieren. Ze maakt kennis met een enorme lichtgevende kwal en de zwarte vrouwtjeshond Roet. Tenslotte - een kleine eeuw later - vindt Zeffa gemoedsrust bij een metershoge albatros, die haar beschermend onder de vleugel neemt. Zeffa is klaar om zelf naar de transportbaan te gaan.

De schatzoeker vertelt het verhaal van de zwerver Cruso en zijn pop Nilsen. Cruso weet dat hij snel zal sterven en zoekt en vindt onderdak voor zijn geliefde pop.

Dream fiction

De verhalen zijn een wonderbaarlijke combinatie van sprookje en surrealisme, droom en realiteit. Dream fiction met een smartelijke ondertoon, met veel liefde geschreven, ontroerend. Niet echt verhalen voor kinderen - ook niet vanwege het niveau van het gehanteerde taalgebruik. Het zijn eerder verhalen voor volwassenen zonder eelt op hun ziel.
Gerelateerde artikelen
Cesar Milan in Nederland: Calm and submissiveCesar Milan staat ook wel bekend onder de naam Dog Whisperer of hondenfluisteraar. Bijna elke dag is Cesar Milan of de h…
Bronnen en referenties
  • www.milanhofmans.com
  • www.darpbooks.nl

Reageer op het artikel "De bruid, de albatros en de schatzoeker; Milan Hofmans"

Infoteur: Plato
Laatste update: 21-01-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!