recensie

Boekrecensie: Surfen op de zee van de Talmoed – Leo Mock

Boekrecensie: Surfen op de zee van de Talmoed – Leo Mock Surfen op de zee van de Talmoed is een verzameling columns over de Talmoed die eerder verschenen zijn in het Nieuw Israëlietisch Weekblad (NIW) en bewerkt in deze bundel zijn verschenen. Op luchtige wijze wordt een tipje van de sluier van de Talmoed, die voor leken veelal ondoorgrondelijk is, opgelicht. De Talmoed is voor veel religieuze Joden van Goddelijke oorsprong die aanvankelijk door God aan Mozes mondeling werd doorgegeven. Later is het op schrift gesteld.

Gegevens

  • titel: Surfen op de zee van de Talmoed
  • auteur: Leo Mock
  • jaar: 2004
  • uitgever: Amphora Books, Amsterdam
  • ISBN: 90 6446 035 3

Inhoud van het boek 'Surfen op de zee van de Talmoed'

Voor velen is de Talmoed nog steeds een mysterieus boek. Zowel het christendom als de islam stonden er vijandig tegenover. Maar tegenwoordig is die houding wat veranderd en staan ook niet-Joden wat positiever tegenover de Talmoed. Toch blijven antisemieten de Talmoed gebruiken om het Jodendom en de Joden ermee aan te vallen.

Voor de Joden zelf is de Talmoed de echte Tora. Hierin wordt de Schriftelijke Tora uitgelegd. Zonder toelichting kan de Schriftelijke Tora niet goed begrepen worden. Joden beschouwen de Talmoed dan ook als de hoogste wijsheid die de mens van God heeft gekregen. Er is echter wel grote kennis voor nodig om de Talmoed te doorgronden. Vooral in orthodoxe en ultra orthodoxe kringen wordt tegenwoordig (en uiteraard ook vroeger) de Talmoed nog dagelijks vele uren bestudeerd. Maar ook minder religieuze Joden bestuderen de Talmoed.

Met dit boekje laat Leo Mock zien dat men niet religieus hoeft te zijn om de Talmoed te waarderen. Het is sowieso een interessant boek met kennis op velerlei gebied: geneeskunde, astrologie, psychologie of biologie. Ook staan er gewoon mooie verhalen in die onze instemming kunnen krijgen. Daar staat tegenover dat er ook dingen in staan die velen doen verbazen of zelfs schokken. Misschien vinden sommige lezers dat bepaalde opvattingen achterhaald zijn.

De meeste artikelen hebben in 2002-2003 in het Nieuw Israëlietisch Weekblad gestaan. Mock hoopt dat met het lezen van de columns de lezers geïnteresseerd raken in de Talmoed en deze zelfstandig gaan bestuderen. Achterin het boek staan dan ook wat leestips met o.a. verwijzingen naar Talmoedische teksten in het Engels (Engelse vertaling).

Mijn mening

Voor wie niet veel kennis heeft van de Talmoed is dit een aardig boekje om mee te beginnen. In een inleidend hoofdstuk wordt de Talmoed nader uitgelegd en daarna volgen korte verhalen met een lengte van 2 pagina's.

De verhalen zijn goed te lezen. Er is niet veel achtergrond kennis van het Jodendom voor nodig. Toch zou dit wel gewenst zijn om de teksten beter te kunnen begrijpen.

Twee hoofdstukken wil ik eruit lichten. Ze gaan allebei over het belang van de studie van de Tora dat als hoogste ideaal wordt gezien en het verkwanselen ervan wordt als een zonde beschouwd. Wie de Tora bestudeert hoort zich niet bezig te houden met triviale zaken. De Tora biedt ook bescherming. Wie geen Tora bestudeert loopt gevaar. Hoelang moet je per dag de Tora bestuderen? Iedere Jood zal dag en nacht over de Tora moeten denken en de Tora mag niet uit zijn mond wijken. Dit moet gezien worden als zegen. In principe heeft iemand die 's ochtends en 's avonds het Shema leest al voldaan aan de plicht. Het is lastig een balans te vinden tussen Torastudie en werk. Volgens sommigen moet het gecombineerd worden. Anderen zeggen dat de Joden moeten studeren terwijl anderen het werk doen. Want als de Joden niet de Goddelijke wil doen dan moeten ze alles zelf doen en kunnen dan nauwelijks de Tora bestuderen.

Al met al een mooi boekje met leuke, leerzame verhalen. Hopelijk draagt het boek bij aan een beter imago van de Talmoed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Surfen op de zee van de Talmoed - Leo Mock
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 12-11-2020
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!