InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Bruiloft in Jeruzalem Ruchama King
recensie

Boekrecensie: Bruiloft in Jeruzalem Ruchama King

Boekrecensie: Bruiloft in Jeruzalem  Ruchama King Bruiloft in Jeruzalem van Ruchama King is een roman over ultra-orthodox religieuze Joden in Jeruzalem die op zoek zijn naar een geschikte partner. Omdat ze zelf niemand kunnen vinden worden ze geholpen matchmakers (Tsippi en Judy). Zo is Beth ruim dertig en zoekt al lange tijd een geschikte man. Ook Akiva, een Jesjiva student, zoekt een vrouw en wordt daarbij bemoeilijkt door zijn spasme. Benjamin, een kunstschilder, stelt hoge eisen bij het zoeken naar de perfecte vrouw.

Gegevens

  • titel: Bruiloft in Jeruzalem (oorspronkelijke titel: Seven blessings)
  • auteur: Ruchama King
  • jaar: 2006
  • uitgever: Mozaïek, Zoetermeer
  • ISBN: 90 239 9178 8

Inhoud van het boek 'Bruiloft in Jeruzalem'

Volgens de Talmoed krijgt een mannelijke baby 40 dagen voor zijn geboorte uit de Hemel te horen wiens dochter hij gaat trouwen. De match wordt dus al in de Hemel gemaakt. Het gaat om de soulmate. In dit boek gaan een vrouw en twee mannen op zoek naar hun soulmate. Het gaat om drie religieuze Joden die vanuit de VS naar Jeruzalem zijn verhuisd. Omdat ze geen geschikte partners kunnen vinden schakelen ze de hulp in van twee matchmakers.

De drie zoekende Joden zijn Beth, Akiva en Benjamin. Beth is al ruim in de dertig en moet nodig aan de man vanwege haar biologische klok. Ze heeft nog nooit een man aangeraakt of gezoend met uitzondering van haar vader. Akiva is een jesjiva student die lijdt aan spasme die hij zelf als zegen ziet. Benjamin is een kunstenaar die een perfecte vrouw zoekt waar zelfs de koppelaarsters hem niet aan kunnen helpen.

De matchmakers zijn Tsippi en Judy. Tsippi is een overlevende van de Holocaust en getrouwd met een man die ook in de concentratiekampen heeft gezeten. Tsippi snakt naar liefde van haar man die altijd met zijn neus in de boeken zit. Judy is een voormalige rebbetzin (vrouw van een rabbijn). Haar man is nu geen rabbijn meer en Judy verlangt daar wel naar terug. Zo bestudeert ze samen met een groepje vrouwen de Tora.

stukje tekst

Hij moest terugdenken aan wat hij Beth over zijn ervaringen met pamphaldamine had verteld. Hij had zich bijzonder op zijn gemak gevoeld om deze bijzonderheden tijdens hun eerste afspraakje met haar te delen. Hij had uiteraard geen melding gemaakt van de nadere uitleg van de arts die had hij weggelaten, alsook de andere complicatie die het middel zou kunnen veroorzaken. Dit had toch geen zin, aan het begin van een relatie? Hij walgde van zo'n middel, waarbij impotentie als een dreigende wolk boven je hoofd hing. Hij had er nog nooit met iemand over gehad, echt nog nooit.
Hij voelde een spasme aankomen, dat nog ongeveer een halve minuut weg zou blijven, maar hij klemde zijn kaken op elkaar en ademde gelijkmatig tussen zijn tanden door. Het spasme bleef uit. Akiva stopte de zwartleren doosjes en riemen in stoffen zak, vouwde zijn gebedsshawl op en legde alles terug op een houten plank die voor deze artikelen gereserveerd was.

Mening van Etsel

Romans over orthodox religieuze Joden zijn meestal aardig om te lezen. Ze zijn omgeven door een speciale sfeer. Bekende schrijvers over religieuze Joden zijn Chaim Potok en Pearle Abraham. Ruchama King is een nieuwkomer. Ze heeft nog maar één boek geschreven. Op zich niet slecht gedaan maar het haalt toch niet het niveau van Chaim Potok. Het is ook niet echt spannend geschreven. De karakters zijn wel goed uitgewerkt en komen echt over. De lezer krijgt ook een goede indruk van het leven van orthodoxe Joden zonder dat deze het gevoel krijgt een voyeur te zijn.

Het is niet duidelijk om welke Joodse religieuze groep het gaat. Wel is duidelijk dat het chassidische Joden betreft. Aardig is dat Judy samen met een groepje vrouwen de Tora lernt. Dat gebeurt nog niet heel erg veel bij (ultra)-orthodoxe Joden (bij het Chabad Jodendom komt het overigens wel voor). Het is verder leuk om te lezen hoe dating gaat in het Joods religieuze milieu. Uiteraard zijn er verschillen met niet religieuze dates. Maar het is zeker niet zo dat bijvoorbeeld uiterlijk geen enkele rol zou spelen binnen de vrome religieuze wereld.. Overigens komt in dit boek niet aan de orde het feit dat in veel ultra-orthodoxe kringen het huwelijk tussen man en vrouw al van tevoren geregeld wordt door de ouders met behulp van een rabbijn.

Het boek is, ondanks het ontbreken van spanning, zeker de moeite van het lezen waard. Achterin het boek staat overigens een verklarende woordenlijst voor lezers die niet goed ingevoerd zijn in het Jodendom.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bruiloftsjaren, hoe heten ze?Bruiloftsjaren, hoe heten ze?Een huwelijk sluit je voor je leven, als alles natuurlijk tenminste goed gaat. De meeste mensen kennen de zilveren bruil…
recensieSchrijfboek: Stephen King Over leven en schrijven`Over leven en schrijven' is het schrijfboek van Stephen King. In dit boek geeft hij tips voor mensen die ook graag boek…
Dr. Martin Luther King: "I have a dream"Dr. Martin Luther King: "I have a dream""I have a dream". Wie kent de beroemde uitspraak niet van Martin Luther King. Op 4 april 2018 is het 50 jaar geleden dat…
Een thema voor je bruiloft kiezenEen thema voor je bruiloft kiezenEen bruiloft is voor veel mensen één van de mooiste dagen van hun leven. Alles moet dan ook perfect zijn en een goede vo…
Kibboets hotels: Kust, Jeruzalem, Dode Zee, EilatOveral in Israël bevinden zich kibboets hotels. Dit zijn hotels die in een landelijke omgeving liggen. In dit artikel aa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 696188, Pixabay
  • Bruiloft in Jeruzalem (oorspronkelijke titel: Seven blessings) - Ruchama King

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Bruiloft in Jeruzalem Ruchama King"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 02-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Gezinsleven
Recensies…
Schrijf mee!