InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Kay Scarpetta boekenreeks van Patricia Cornwell
recensie

Kay Scarpetta boekenreeks van Patricia Cornwell

Velen zijn van mening dat Patricia Cornwell, voornamelijk bekend geworden door haar romans met Kay Scarpetta in de hoofdrol, een van de beste Amerikaanse auteurs van deze tijd is. Patricia, die werkzaam geweest is als misdaadreporter, technisch schrijfster en computeranaliste, schreef al boeken voordat ze aan de succesvolle Kay Scarpetta serie begon, maar de Scarpetta serie was haar debuut.

Scarpetta levensloop

Kay Scarpetta is een forensisch patholoog en hoofd medisch onderzoeker van Virginia, Verenigde Staten. Haar voorouders komen uit Verona, Italië maar zelf is ze geboren in Miami. Wel is ze een fan van koken, voornamelijk Italiaanse gerechten. Aan het begin van de serie zou ze zo'n 28 jaar oud zijn, maar indien niet beschreven in het boek is haar leeftijd moeilijk in te schatten, vooral omdat haar nichtje Lucy Farinelli, twee keer zo snel ouder schijnt te worden. Haar vader is in haar jonge jaren overleden aan leukemie en ze is getrouwd geweest voordat de serie begon. Veel aandacht wordt hier niet aan besteed. Gedurende de serie heeft ze verschillende relaties, maar de uitspringer is Benton Wesley, FBI-profiler. De relatie tussen hun beide is aanvankelijk alleen op seksueel gebied en ook is Benton dan nog getrouwd. Later gaat zijn vrouw er met een ander vandoor en zijn Benton en Kay geliefden in een behoorlijk open relatie. Kay heeft verschillende doctoraten en is zich er van bewust de beste te zijn op haar gebied, wat collega's in haar vak vaak niet kunnen hebben omdat ze een vrouw is.

Forensisch patholoog

De werkzaamheden van de patholoog bestaan voornamelijk uit het onderzoeken van overledenen. Door haar samenwerking met FBI-agent Pete Marino komt ze echter in allerlei verwikkelde situaties met moordenaars terecht, en een aantal van hen spelen een rol in meerdere boeken. Ze is uitstekend in staat haarzelf te verweren en heeft ook een uitgebreide collectie wapens in bezit, hoewel deze wapens aanvankelijk bedoeld zijn om schoten te reconstrueren is ze prima in staat ze te gebruiken, en doet ze dat ook indien nodig. Ze is vastberaden in haar werk en zal niet rusten voordat ze opgelost heeft wat er opgelost moet worden, al dan niet met hulp van haar partner Pete. Dikwijls stuit ze op dingen die ze eigenlijk niet te weten had moeten komen, en laat ze zich ook niet tegenhouden met het opsporen van moordenaars, dat eigenlijk niet binnen haar werkzaamheden als forensisch patholoog valt. Scarpetta blijft niet gedurende de serie werken als patholoog in Virginia, maar zal later werken als patholoog consulent in Florida. Gedurende de serie reist ze regelmatig het land door om onderzoeken te doen, aangezien zij een van de besten, zo niet de beste patholoog van de VS is.

Lucy Farinelli

Lucy is het nichtje van Kay en komt voor in een groot deel van de serie. Aan het begin van de serie is ze ongeveer tien jaar oud, ze is voornamelijk opgevoed door Kay omdat Lucy een slechte verhouding heeft met haar moeder. Hoewel Lucy in 'Aasvlieg' dertig jaar oud is, is Kay nog steeds ergens in de veertig. Lucy is lesbienne en heeft gedurende de boeken verschillende relaties. De meest opmerkelijke is deze met Carrie Grethen, die later een crimineel en moordenaar blijkt te zijn. Hoewel ze een genie is, voornamelijk met computers, heeft ze een lastige persoonlijkheid. Halverwege de serie ontwikkeld Lucy verschillende computersoftware wat haar later miljonair maakt. Ze heeft een grote liefde voor auto's en hoe opzichtig haar BMW's en Ferrari's ook mogen zijn, ze zal ze niet inruilen voor een minder opvallende auto. Zelfs niet als het er op lijkt dat ze haar eigen leven hiermee op het spel zet. Dit gedrag zie je ook terug in Kay, die zich in haar leven niet wil beperken, ondanks de moordlustige criminelen die dikwijls achter haar aan zitten.

Boeken

Patricia Cornwell schrijft in een rap tempo en de tot nog toe (2011) laatst geschreven Scarpetta is de 19de in de reeks. Deze is nog niet vertaald naar het Nederlands maar dat kan niet lang meer op zich laten wachten. In het begin van de serie wordt voornamelijk uit Scarpetta's perspectief geschreven, hoewel later in het boek meer word geschreven vanuit andere personen, waardoor er meer afstand wordt gecreëerd tussen de lezer en Kay. Wanneer er aan de serie een einde komt is niet bekend, maar gezien de leeftijd van Scarpetta zal er op een gegeven moment een einde moeten komen. Wel wordt er gespeculeerd over een vervolg, of een synchroon lopend boek met alleen Lucy in de hoofdrol.

Film

In 2010 is Angelina Jolie gevraagd voor de rol van Kay Scarpetta in een film, gebaseerd op de boekenreeks maar niet op een specifiek boek. Aanvankelijk werd Jodie Foster gevraagd voor deze rol, maar die heeft geweigerd. Velen vinden dat Angelina Jolie de rol niet zou kunnen vervullen en het beeld dat men van Scarpetta heeft zou verpesten. Hoe ver deze film ontwikkeld is, is momenteel niet bekend.

Nederlandse Kay Scarpetta boekenlijst

TitelJaarISBN
Fataal weekend199090-245-4401-7
Corpus delicti199190-245-4381-9
Al wat overblijft199290-245-4371-1
Rigor mortis199390-245-4441-6
Modus operandi199490-245-4421-1
Het Kaïnsteken199590-245-4411-4
Doodsoorzaak199690-245-4391-6
Onnatuurlijke dood199790-245-4431-9
De brandhaard199890-245-0996-3
Zwarte hoek199990-245-4461-0
Scarpetta's wintertafel (Buiten reeks)199990-245-3521-2
Het eindstation200090-245-4562-5
Aasvlieg200390-245-4827-6
Sporen200490-245-5033-5
Roofdier200590-245-5086-6
Dodenrol2007978-90-245-5930-5
Scarpetta2008978-90-218-0158-2
De Scarpetta factor2010978-90-218-0376-0
Mortuarium2010978-90-218-5438-0
© 2011 - 2018 Sean, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De boeken zelf
  • http://wikipedia.nl
  • http://wikipedia.com
  • http://cnn.com
  • http://patriciacornwell.com

Reageer op het artikel "Kay Scarpetta boekenreeks van Patricia Cornwell"

Reactie

Hak Stam, 07-07-2016 00:55 #1
Wanneer komt het allerlaatste boek van de Scarpettaserie uit (Patricia Cornwell) na Depraved Heart?

Infoteur: Sean
Gepubliceerd: 15-11-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Reacties: 1
Recensies…
Schrijf mee!