InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Urbanization in Israel (stadsgeografie) – Elisha Efrat
recensie

Urbanization in Israel (stadsgeografie) – Elisha Efrat

Urbanization in Israel (stadsgeografie) – Elisha Efrat Boekrecensie: 'Urbanization in Israel' (1984) is een boek van de Israëlische geograaf Elisha Efrat. Hij behandelt in het boek de stadsgeografie van Israël waarbij de nadruk ligt op de periode na 1948. Naast behandeling van de vier grootste steden is er aandacht voor oude steden (Safed, Tiberias, Akko) en de ontwikkelingssteden die opgericht werden om de nieuwe immigranten op te vangen. Het boek geeft een goed beeld van de stedelijke ontwikkeling van Israël in de eerste 36 jaar van het land.

Gegevens

  • titel: Urbanization in Israel
  • auteur: Elisha Efrat
  • jaar: 1984
  • uitgever: Croom Helm Ltd
  • ISBN: 0-7099-0931-4

Inhoud van het boek 'Urbanization in Israel'

Dit boek behandelt de stadsgeografie van Israël. De auteur analyseert de fundamenten en ontwikkelingsprocessen van zowel de oude als nieuwe steden tegen de achtergrond van Joodse kolonisatie sinds eind 19de eeuw tot aan begin jaren '80 van de vorige eeuw. De urbanisatiegraad in Israël is erg hoog en de meeste mensen in het land wonen tegenwoordig in steden.

De Joden konden niet voortbouwen op oude tradities in Palestina. Vóór het begin van de massale terugkeer van Joden woonden een aantal Joden reeds in Palestina in vier steden: Jeruzalem, Tiberias, Safed en Hebron. In 1922 woonden ongeveer 80% van de 86.000 Joden in Palestina in deze vier steden. De helft daarvan woonde in Jeruzalem. In 1948 woonde 80,4% van de Joden in steden (totaal aantal Joden was toen 750.000). De meesten woonden in Tel Aviv-Jaffo (30%) en in Jeruzalem (14,5%). In 1983 woonde 85,6% van de Joden in steden (dat cijfer is anno 2011 nog ongeveer hetzelfde). Geen wonder dat stadsgeografie tegenwoordig een belangrijke plaats inneemt binnen de geografie van Israël.

Het doel van het boek is de belangrijke processen die karakteristiek zijn voor stedelijke ontwikkeling in Israël in ogenschouw te nemen en te kijken naar de factoren die het huidige patroon van stedelijke ontwikkeling hebben bepaald.

Zoals gezegd is stadsgeografie in Israël belangrijk maar toch begon dat pas midden jaren '60 van de vorige eeuw. Dit werd veroorzaakt door drastische veranderingen als gevolg van massale huizenbouw voor de absorptie van nieuwe immigranten. Het ging om de reconstructie van oude steden, de bouw van meer dan 30 ontwikkelingssteden c.q. nieuwe steden, de ontwikkeling van een uitgebreide infrastructuur, samen met de wens het landschap niet te veel schade toe te brengen en een evenwicht te zoeken tussen oud en nieuw.

Het boek bevat 16 hoofdstukken waarin de belangrijkste stedelijke problemen worden behandeld. In de eerste drie hoofdstukken aandacht voor de historische verdeling van de steden in Israël (hoe steden zich ontwikkelden, de houding van de eerste Zionisten t.a.v. steden en sociale processen). Daarna volgen beschrijvingen van Jeruzalem, Tel Aviv en Haifa als metropolen met moshavot (dorpen) die uitgroeiden tot steden en de metropool Beer Sheva. Ook worden een aantal ontwikkelingssteden beschreven (Ashdod – de grootste; Eilat met een ongewone ontwikkeling; Arad met een moderne aanpak). Tot slot wordt gekeken naar Judea en Samaria en Gaza (dat toen nog Israëlisch bezit was).

Mening van Etsel

Israël ontwikkelt zich razend snel en veel informatie uit het boek (1984) is dan ook al weer gedateerd. Toch is het interessant om te lezen hoe alles tot stand is gekomen. Zo waren de eerste Zionisten totaal niet geïnteresseerd in steden maar richtten zij hun aandacht op de agrarische nederzettingen (kibboets en moshav). Daar stond tegenover dat veel nieuwe immigranten zich liever in steden in Centraal Israël vestigden. Ook een interessant fenomeen is de ontwikkeling van een aantal moshavot (dorpen) tot grote steden mede onder invloed van metropolitane processen van Tel Aviv. De ontwikkelingssteden, bedoeld om de bevolking te spreiden, zijn niet erg succesvol te noemen. Wat niet in het boek genoemd wordt is de theorie van Christaller die toegepast werd en mislukte. Ook had meer aandacht besteed mogen worden aan de relatie tussen stad en platteland.

Het zou interessant zijn geweest als Elisha Efrat een gewijzigde druk in de jaren 2000 had uitgebracht met allerlei nieuwe ontwikkelingen die hebben plaatsgevonden. Israël heeft met de komst van vele migranten uit de voormalige Sovjet Unie een enorme verandering ondergaan. Het zou zinvol zijn geweest te kijken naar waar deze immigranten zich vestigden en wat voor invloed deze immigratiegolf gehad heeft op de stedelijke ontwikkeling. Denk hierbij tevens aan de opkomst van de hightech industrie dat geleid heeft tot verschillende nieuwe industriezones bij de steden. Ook had aandacht besteed kunnen worden aan de nieuwe stad Modi'in tussen Tel Aviv en Jeruzalem.

Hoewel dus al een wat ouder boek, is het toch zeker de moeite waard om te lezen en geeft het een goed inzicht in de stedelijke ontwikkeling van Israël vanaf het einde van de negentiende eeuw tot beginjaren '80 van de vorige eeuw.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geografie Israël: toekomstscenario Israël in 2020Geografie Israël: toekomstscenario Israël in 2020Israëlische geografen en planologen kijken graag naar de toekomst van Israël. Israëls toekomst is sterk verweven met pla…
Geografie Israël: nieuwe hoogbouw in JeruzalemGeografie Israël: nieuwe hoogbouw in JeruzalemJeruzalem dat bekend staat om haar mooie vergezichten gaat zich nu meer concentreren op haar functie als grote stad en d…
Judea en Samaria 8: buitenposten (outposts) legaal/illegaal?Naast de 'gewone' Joodse nederzettingen in Judea en Samaria (West Bank) bestaan er buitenposten (outposts). Deze werden…
Judea en Samaria 10: Joodse nederzettingenpatroonEr liggen ongeveer 140 Joodse nederzettingen in Judea en Samaria (West Bank). Met uitzondering van de Jordaan Vallei en…
Judea en Samaria 9: Toekomst “Groene Lijn” van 1949De Groene Lijn is een bestandslijn tussen Israël en Jordanië na Israëls Onafhankelijkheidsoorlog in 1949. Het scheidt Ju…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rliessum, Pixabay (bewerkt)
  • Urbanization in Israel - Elisha Efrat

Reageer op het artikel "Urbanization in Israel (stadsgeografie) – Elisha Efrat"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Geografie Israël
Recensies…
Schrijf mee!