InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Cultuur bewust! Israël – Jeffrey Geri
recensie

Boekrecensie: Cultuur bewust! Israël – Jeffrey Geri

Boekrecensie: Cultuur bewust! Israël – Jeffrey Geri Wie graag wat meer wil weten over Israëlische gewoonten en etiquette is er een aardig boekje op de markt verschenen: Cultuur bewust! Israël (2009) geschreven door Jeffrey Geri, een Joodse immigrant uit Zuid-Afrika die sinds de jaren 1960 in Israël woont. Hij kent alle facetten van de Israëlische maatschappij en heeft in de toeristische sector en de reclamewereld gewerkt. Hij heeft een opleiding tot advocaat genoten.

Gegevens

  • titel: Cultuur bewust! Israël
  • auteur: Jeffrey Geri
  • jaar: 2009
  • uitgever: Elmar B.V. Rijswijk
  • ISBN: 978 90389 19317

Inhoud van het boek 'Cultuurbewust! Israël'

Israël is uiteraard nauw verbonden met de Bijbel. Veel toeristische trekpleisters en religieuze plekken herinneren hieraan. Ook de talloze religieuze groeperingen (Joden, christenen en moslims) doen de toeristen beseffen dat het hier om een bijzonder land gaat: het Heilige Land. Toch is het huidige Israël een zeer moderne staat en zult u bij aankomst in het land niet echt veel culturele verschillen ontdekken in vergelijking tot Nederland. De Israëliërs ontvangen u vol trots om hun land te laten zien. Israël verandert ook heel snel. Mocht u er een paar jaar niet geweest zijn dan hebben zich weer allerlei nieuwe ontwikkelingen voorgedaan. Israëliërs vinden het jammer wanneer u hun land niet leuk vindt.

In dit boek worden verschillende facetten van het land en de bevolking besproken. Zo wordt begonnen met de fysische geografie van Israël. Uiteraard komt hierbij het warme klimaat aan de orde. Ook vindt u een overzicht van de geschiedenis vóór en na de oprichting van de staat Israël in 1948. In thema's worden de overheid, economie, het leger, steden, kibboets en moshav besproken. Vervolgens gaat het boek in op de waarde en opvattingen in Israël. Denk hierbij aan oorlog, religie, gezinsleven, de omgang met elkaar, etc. Uiteraard wordt de Joodse religie beschreven evenals het christendom en de islam. Verder wordt u uitgelegd hoe u mensen kunt ontmoeten en hoe Israëliërs u ontvangen. Ook komt het dagelijks leven en vrije tijd in Israël aan bod. Tot slot nog aandacht voor het reizen in Israël en informatie voor zakenlieden.

Mening van Etsel

Het maken van een gids over de gebruiken in een land leidt onherroepelijk tot generalisaties. Ook in dit boek is daar sprake van. Toch wordt er mijns inziens een goed beeld geschetst van het land.

Israël is een wereld op microschaal niveau. Vele immigranten uit tientallen landen zijn er neergestreken. Het is een smeltkroes van talloze culturen. Er zijn een aantal bindende factoren die van Israël min of meer een eenheid hebben gemaakt: de gemeenschappelijke vijand (Arabieren), het leger als meltingpot, Joodse waarden en tradities. Om die redenen kan er gesproken worden van een Israëlische cultuur. En deze zal in de loop der tijd alleen maar sterker worden. Uiteraard bestaat er wel verdeeldheid wat betreft politieke opvattingen en seculier versus religie, maar die zullen met de komst van de Masjiach (Messias) worden weggepoetst.

Of elke toerist Israël kan waarderen is nog maar de vraag. Israëliërs zijn weliswaar gastvrij maar staan ook bekend om hun botte gedrag. Dit wordt veroorzaakt door de continue spanning in de maatschappij (oorlogsdreiging, aanslagen, kinderen in het leger, etc.). Aan de andere kant heeft die dreiging ervoor gezorgd dat mensen ook wel weer behulpzaam zijn voor elkaar. De botte kant van de Israëliër is vooral de buitenkant; van binnen is de Israëliër veel gevoeliger. Je moet er als toerist dus gewoon doorheen zien te prikken.

Een uitgebreid verslag van het boek kunt u in de volgende special vinden, klik hier. Het boek is als uitgangspunt genomen in de special voor een eerste kennismaking met Israël. Later zal er nog veel dieper ingegaan worden op de Israëlische maatschappij en cultuur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Cultuur bewust! Israël - Jeffrey Geri

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Cultuur bewust! Israël – Jeffrey Geri"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Israël cultuur
Recensies…
Schrijf mee!